Elämä umpisolmussa.
Tilanne on sellainen, että asumme avovaimoni kanssa samassa talossa ja yhdessä olemme olleet n. kolmisen vuotta. Talon jossa asumme omistaa avovaimoni, se on hänen aiemman avioliiton peruja.
Vaimo on 13 viikolla raskaana ja elämän piti olla kaikkea uutta ja ihanaa, mutta nyt kaikki näyttääkin aivan toiselta. Vaimollani oli raskauden alussa voimakkaita pahoinvointi kohtauksia ja hän joutui käymään lääkärissä saamassa apua niihin ja hänelle puhkesi siitä ns. kuoleman pelko, josta hän on käynyt puhumassa ammatti-ihmisen kanssakin. Seuraava tapahtuma oli kun hänelle puhkesi raskaudenajan masennus ja paniikkihäiriö, joihin nyt on olemassa lääkitys ja hän käy kerran viikossa keskustelemassa asiasta terveyskeskuksessa. Sitten seuraavaksi alettiin testituloksien perusteella epäilemään raskausajan diapeettestä, mutta se näyttää kestävän ihan hallinnassa ruokavalion muutoksella.
Ongelma tässä meidän suhteessa on se, että asumme hyvin vanhassa talossa, jossa on erittäin paljon mm. vesiputki ongelmia ja talo on erittäin sanottaisiinko viileähkö näin talvella vaikkakin uunia lämmittää kahdesti päivässä, sekä sähkölaskut ovat aivan tähtitieteellistä luokkaa.
Ennen raskautta puhuimme yhdessä muuttamisesta toisaalle tämän talven jälkeen tai sitten ns. laajennuksen ja remontin tekemisestä. Nyt olen pari kertaa koittanut alkaa puhumaan, että millaista remonttia voisi olla hyvä tehdä ja kysellyt hänen mielipidettään asiaan, mutta asiasta seuraa aivan silmitön sota.
Kaikki ne vaihtoehdot joista puhuimme ennen raskautta ovat nyt täysin pois suljettuja ja minä saan kuulemma painua hevon……. jos ei hänen vanha talonsa kelpaa sellaisenaan.
En tosiaankaan tiedä mitä pitäisi tehdä. Lapsen kanssa asuminen tuollaisissa oloissa on aivan mahdotonta jo pelkästään sen takia, että vesiputket ovat yhtenään jäässä, pesutiloissa on niin kylmä, että hyvä että itse pystyy siellä käymään, puhumattakaan sitten pienen lapsen kanssa ja lisäksi talo on esim. makuuhuone kooltaan hiukan ahdas lapsen kanssa jne.
Huonopa minunkaan on ruveta itselleni lainaa anomaan, toisen omistaman talon remontointiin ja ylipäätään remontoida jos talon omistaja ei sitä halua.
Tähän asti olen ollut hyvin myönnyttelevällä linjalla ja koittanut halata ja lohdutella ja hokea, että pikkuhiljaa asiat tästä järjestyy, sekä tehnyt lähes kaikki kotityöt kuten ruuanlaitot, tiskaukset, siivoukset jne. Nyt sekin alkaa ärsyttämään kun toinen ei tee mitään asioiden hyväksi ja eilen esim. koitin vihajata ihan asiallisesti, että tälläinen ei sitten lapsen kanssa oikein enää onnistu vaan täällä pitäisi hiukan enemmän panostaa myöskin siisteyteen.
Nyt tuntuu että ainut asia mikä meitä pitää enää yhdessä on raskaus. Siltikin mieleni tekisi pakata tavarat ja häipyä, mutta mieltä vaivaa, että kuinka tulevan lapseni käy jos jätän sen tuollaisen äidin kanssa kahden. Mutta pakko minun on mennä jos remonttia ei voida tehdä, ei tuo talo ole sellainen mikä tuntuu kodilta. Mikä siinä voi olla, että ei asioita voi laittaa kuntoon? Tyhmyyttähän se tavallaan olisi sijoittaa omat rahansa toisen omistaman talon kunnostukseen, kun jos toinen päättäisi heivata minut pihalle niin sijoittamani rahat jäisivät sinne, mutta pelkästään tulevan lapseni takia ja hänen hyvinvointinsa tähden voisin sen tehdä.