Eksyksissä

Eksyksissä

Käyttäjä JJanonyymi aloittanut aikaan 18.09.2008 klo 19:47 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä JJanonyymi kirjoittanut 18.09.2008 klo 19:47

Parisuhteeni on katkolla, omasta syystäni. Olen jo kuukausia saanut näitä yllättäviä ärtymyksen puuskia, jolloin sulkeudun sisääni, ärisen kumppanilleni ja otan asiat liikaa itseeni ja paisuttelen niitä. Lisäksi olen huomannut yhden piirteen…riidan tullessa, käännän syyn kumppanini puoleen… Olen usein tehnyt niin, varsinkin kun aihe on johtunut minusta. Olen lueskellut artikkeleita narsisteista, ja huomasin pelottavan paljon yhtäläisyyksiä… Varsinkin kun olen aallonpohjalla, ärtymyksen vallassa. Tuntuu kuin jotain pahaa ottaisi minut valtaansa ja pitäisi kiinni minusta… Oloni on silloin tunteeton ja, jälkeenpäin ajatellen, todella lapsellinen. Lisäksi, kun olen juonut, liikaa, olen todella ärtynyt, ja viime lauantaina kun olin todella humalassa, kuulemani mukaan haistattelin kumppanilleni ja lähdin vain kävelemään… En muista tapahtuneesta mitään ☹️. Kumppanini ei luota siihen että pystyn muuttumaan, ja hänellä on vaikeata antaa minulle anteeksi… Haluan todella muuttua, en pelkästään kumppanini takia, kenestä välitän todella paljon, vaan myös itseni takia. En ole tunteeton tai empatiaa tuntematon ihminen, minulle tulee vain ajottaisia ärtymyksen ”aaltoja”, jolloin olen kykenemätön minkäänlaisiin tunteisiin. Toivoisin, että jollakin teistä olisi samanlaisia kokemuksia, tai tietoa kertoa, mistä nämä voisivat johtua ja apua siihen, miten niihin voi auttaa. Kumppanini haluaa olla tukenani, mutta hänkään ei kestä kaikkea…

Käyttäjä Oodi kirjoittanut 22.09.2008 klo 15:10

Ikääsi tietämättä ajattelen näin: sinuna ottaisin itse selvää hormonitilanteesta, pyrkisin sulkemaan pois mahdollisia sairauksia, jotka aiheuttavat tuon kaltaista käyttäytymistä, mikäli en omaa elämäntilannettani miettimällä keksi syytä noihin ärsyyntymiskohtauksiin. Voihan olla, että haluaisit muuttaa jotain elämässä mutta samaan aikaan pelkäät muutosta - ristiriita herkistää ja purkautuu osin ehkä väärässäkin kohtaa kiukkuna. Kireä rahatilanne on omiaan tuomaan pintaan vähemmän herttaista käyttäytymistä useimmissa meistä... tyhjästä nämä tunteet eivät nouse, ne ovat sinussa ja niille on jokin syy - miten voisit selvittää sen syyn, jotta pääset noista ikävistä kohtauksista? Alkoholi ei auta kohtaamaan omia ongelmia, vie vain estot olla kaatamatta kaikkea toisen niskaan.

Käyttäjä Syyskaunosilmä kirjoittanut 23.09.2008 klo 11:31

Hei,

Ensinnäkin kukaan narsisti ei myöntäisi olevansa narsisti, tai ylipäätään että hänellä on mitään vikaa (ellei se kuuluisi johonkin draamaan, jota hän esittää tarkoituksena hyötyä) eikä varsinkaan anonyymisti täällä.

Voihan olla, että olet niin stressaantunut, että ärtymys tulee sen vuoksi. Noita narsisti-piirteitä on vähän jokaisella, mutta sairauden siitä tekee vasta empatiakyvyttömyys. Sinä näemmä tunnet empatiaa kumppaniasi kohtaan, kun jaksa huolehtia hänen jaksamisestaan. 🙂👍

Kyllä se selvittelemällä yhdessä löytyy, mikä on vialla. Ja lääkärissä kannattaa tietysti käydä, onhan noita kaikenlaisia kilpirauhasen liikatoiminnasta lähtien, jotka luonnetta saattavat muuttaa.

Tsemppiä

T. Syyskaunosilmä