Ei saisi riidellä tai edes hermostua mistään

Ei saisi riidellä tai edes hermostua mistään

Käyttäjä Satuli67 aloittanut aikaan 08.12.2012 klo 23:29 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Satuli67 kirjoittanut 08.12.2012 klo 23:29

Ollaan oltu miehen kanssa yhdessä yli 5 vuotta ja viime kesänä mentiin naimisiin. Ollaan molemmat oltu pitkissä suhteissa aikaisemmin ja molemmilla on tietysti omat kokemukset ja traumat niistä. Molemmat on saaneet riidellä ja tapella edellisissä suhteissa paljon eikä haluttaisi pahemmin enää riidellä mistään.

Nyt kun ollaan asuttu kaksi ja puoli vuotta yhdessä, on väistämättä tullut huonoja oloja ja päiviä molemmilla. Mulla on ollut tapana sanoa asiani (enkä koskaan pahemmin edes huuda), hermostua ja kuohahtaa ja se menee nopeasti ohi. Mies taas murjottaa joskus päivätolkulla. Enkä meinaa sitä kestää. Mulla on äiti ollut sellainen kun olin lapsi, että oli sulkeutunut makuuhuoneeseen joulut ja juhannukset eli hylkäsi isän, veljeni ja minut. Silloin tuli lähdettyä ulos ja sellaiseen paikkaan missä oli mukava ilmapiiri. Ja niin teen nytkin. Mies ei oikein tykkää siitä, mutta mun on pakko koska hän sulkee mut pois elämästään muutamaksi päiväksi ja mua ahdistaa. Mies tietää mun taustan.

Taas jos mä hermostun jostain niin mies menee ihan lukkoon ja ”hyvässä tapauksessa” luulee että olen hänelle vihainen… Suurin osa ja melkein aina erimielisyydet tai suuttumisen aiheet johtuu 3 uusioperheenpojasta (16, 18 ja 20) ja heidän tekemisistään ja tekemättä jättämisistään. Eli ei mistään meidän välisistä asioista.

Mua ahdistaa nyt kuitenkin se, että mun pitäis tukahduttaa ihan kaikki harmituksen tunteet. Mitä jo teenkin paljon. Jos ilmaisen niitä niin mies järkyttyy. Hän on sitä mieltä ettei meillä tarvitsisi olla muuta kun tavallista arkea ilman rassaavia erimielisyyksiä. Mun mielestä sellainen elämä ei yleensä ole mahdollista. Ja riidat voi olla ihan rakentavia. En itsekään niistä tykkää, mutta kun niitä tulee ja molemmille.
Tilanne on nyt kärjistynyt niin pitkälle ettei pahemmin puhuta eikä pussata. Kumpikaan ei pidä sormuksia ja mietitään että tuleeko tästä sittenkään mitään…. Kuvioon kuuluu masennusta hikan molemmilla ja miestykkää juodä viiniä ja kaljaa mun mielestä hiukan liian paljon. Hän ei pahemmin muutu huppelissa eikä se tissuttelu ole yleensä mua haitannut.

Tässä pintaraapaisu meidän tilanteesta. Mitä mä/me tehdään? 😑❓

Käyttäjä Hupikko kirjoittanut 12.12.2012 klo 03:41

Miehen mököttäminen....omakohtaisesti möröttelin joskus. Se meni ohi kun toinen puolisko tuli anto pusun poskelle ja sano 'anteeksi kulta'...olin taas ku sulaa vahaa vaikka yritinkin vielä mököttää tai sitten vaan olin surkee siinä.. Kai se on jotain mörököllimäistä huomion hakua. Aika yleistäkin miehille.
Toinen syy vetäytymiseen voi olla että vetäytyy koska pelkää että sanoo jotain pahaa, tai pienikin kopu aiheuttaa pahan stressireaktion. tms. arvailua.
No kumminkin. Kyllä se on puhuttava asioista ja jos ei muuten, ammattiauttajan kanssa. ei ne asiat muuten selviä. Jos olisin nainen sanoisin, että se on puhetovi tai ovi. Tosin en teidän traumoistatiedä, kenties mitää syypääät ei ole ja kumppikaan ei ansaitse tulla jätetyksi vaan on jotain syitä jotka vain tekevät tilanteen hankalaksi. Sromus tai ei, rakkaus on tärkeintä. Kannattaa ihan suoraan kysyä, 'rakastatko minua?''. Eiköhän sillä selviä paljon. Samoin omalla kohdalla kannattaa miettiä, mitä vastaa, kun keran kysyykin.
Nyt lumitöihin.