Toisin kuin Uupunut kameli, minä voin vastata kokemuksen syvällä rintaäänellä. Uupuneen kamelin viestin tarkoitus ei varmaan ollut pahoittaa kenenkään mieltä, mutta itse sain sen esimerkkitapauksista hieman sellaisen vaikutelman, että pitäisi vain lähteä liikkeelle, harrastuksiin ja kyläilemään, niin kyllä se siitä.
Oma kokemukseni on, että kun elämässä ei ole suurempia vastoinkäymisiä, on helppo lähteä liikkeelle, tavata ihmisiä ja jutustella niitä näitä. Jopa perheellisten kanssa voi kuunnella "kiinnostavia" kertomuksia, missä lomamatkoilla ovat olleet ja minne seuraavaksi lähtevät esimerkiksi sukuloimaan perheen kera.
Tosin eräs perheellinen (entinen) ystävättäreni kerran lipsautti tiedon, että yleensä pariskunnat kutsuvat juhliinsa yms. suurempiin tapahtumiin vain toisia pariskuntia. Yksinelävät kai koetaan sitten uhkana tai ajatellaan, etteivät sovi luontevasti joukkoon. Onhan muuan professorikin ilmoittanut ajatuksenaan, että "aikuisuuden tärkein tehtävä on parisuhteen perustaminen".
Iän myötä jossain vaiheessa yksineläjän (myös yh:n, kuten minä) mieleen saattaa ruveta hiipimään pettymys elämään ja ystävyssuhteiden tyhjyyteen. Itselläni on ollut ystäviä, mutta monet lopettavat yhteydenpidon löydettyään kumppanin. Toiset muuttavat muille paikkakunnille ja yhteydenpito hiipuu. Jotkut osoittautuvat loppujen lopuksi aivan erilaisiksi persooniksi, kuin mitä alun perin kuvittelin ja tuntuu, ettei minulla olekaan heidän kanssaan mitään yhteistä. Joskus joku myös kuolee.
Muutenkin tuntuu, että ihmissuhteet valikoituvat enemmänkin elämäntilanteen, kuin persoonallisuuden mukaan. Kun lapseni oli pieni, seurustelin paljon toisten (enimmäkseen yksinhuoltaja-) äitien kanssa. Tämä kävi luontevasti, kun lapset eivät vielä liikkuneet itsenäisesti valitsemaan kavereitaan kuka mistäkin. Vielä alakouluaikana lapsen kavereiden vanhempien kanssa tuli pidettyä jonkin verran yhteyttä.
Kun lapsi itsenäistyi, yhteydenpito vanhempien kesken väheni. Kahden huoltajan perheet kaveerasivat keskenään ja me muutamat yksinhuoltajanaapurukset keskenämme. Hauskanpitoonkin pääsin, kun tätini ja äitini ottivat lasta yökylään.
Sitten, vain vuoden välein, sekä tätini, että äitini kuolivat. Siihen loppuivat menoni. Yksi kerrallaan opiskelukaverinikin muuttivat kuka minnekin. Parhaan yksinhuoltajaystäväni lapsi oli omaani kymmenisen vuotta vanhempi, ja kun hän muutti pois äitinsä luota, oli äidinkin taloudellisista syistä pakko muuttaa pienempään asuntoon etäämmälle. Yhteydenpitomme väheni. Myöhemmin hän löysi miesystävän ja muutti vielä kauemmas.
Muutimme sitten itsekin. Tutustuin muutamiin naapureihin ja ystävystyimme seinän takana asuvan nuorenparin kanssa. Reilun vuoden ystävyyden jälkeen pariskunta muutti toiselle paikkakunnalle miehen opintojen perään. Aluksi soiteltiin jonkin verran ja jopa kyläiltiin puolin ja toisin. Sitten heille tuli ero. Uudet kaverit ja opinnot sekä työt veivät ystävättäreni ajan niin, ettei hän vastannut soittoihini eikä viesteihini.
Olen käynyt harrastuksissa. Kyllä siellä tutustuu ihmisiin, mutta itse olen ainakin niin kriittinen, ettei ystäväkseni sovi ihan kuka tahansa. Olenkin pohtinut tuollaisia "elämänvaiheystävyyksiä", että onko niillä edes mitään syvempää merkitystä -? Onko niiden tarkoitus vain saada aika kulumaan muiden puuhien ohella? Mistä ja kuinka löytäisi todellisia ystäviä, joiden ajatusmaailma ja tapa katsella tätä elämää vastaisivat edes jollakin tapaa omaa näkemystäni? Kuinka jaksaa aina uudelleen luoda "sosiaalista verkostoa", joka kohta taas hajoaa tuuleen?
Nykyisessä elämäntilanteessani (työuupumus, masennus, terapia päättymässä, riittämätön lääkitys, työttömyys, köyhyys) ei huvita jutustella mukavia puolituttujen jumppa- tms. kavereiden kanssa. Paljon mieluummin olen yksin kotona ja "katselen telkkaria ja teen pikku askareita". Muutamaan jäljellä olevaan sukulaiseen pidän yhteyttä. Tiedän, ettei heistä lähimmillä ole enää montaa elinvuotta jäljellä.
Tytär asuu vielä kotona ja tuo kavereineen tänne hieman "elämän" tuulahduksia. Toisaalta nykytilanteessa sekin rasittaa, kun kotini ei olekaan ehdottoman suljettu erakon luola, jossa saisin homehtua rauhassa, kunnes mahdollisesti joskus kokisin olevani valmis jälleen kohtaamaan "maailman" tyhjänpäiväisyyksineen.
Jos elämässä pitää vain olla "pintaa" ja "liikettä", niin sitähän kyllä helposti löytyy! Kannattaa ottaa vaikka koira, niin jo pissareissuilla tutustuu toisiin "samanhenkisiin". Paitsi, ettei uusien "ystävien" kanssa mitään muuta yhteistä välttämättä kuitenkaan ole, kuin se koira.
Olen siis minäkin masentunut, elämään pettynyt, väsynyt ja jollakin tapaa yksinäinen. Sanoisin vaan, että ollaan sitten aidosti, mitä ollaan - kyllä siihenkin pitää maailmassa olla tilaa. Eino Leinokin kirjoitti jotakin sen tapaista, että "...en tahtoisi joukkohon ihmisten, enkä tahtoisi yksin olla..."