Avovaimo jätti yllättäen
Aloitin 4 vuotta sitten opiskelut yliopistossa ja tapasin nopeasti tämän jälkeen tyttöystäväni. Seurustelimme 2 vuotta aktiivisesti ennenkuin muutimme yhteen. Yhdessä asuimme 2 vuotta. Rakastin tyttöystävääni kokoajan suuresti, ja mielestäni suhteessa ei ollut muuta vikaa kuin seksin puute, jota emme harrastaneet viimeiseen 1,5 vuoteen kertaakaan. Tyttöystäväni sanoi haluttomuuden syyksi sen että hän on omasta mielestään liian lihava (yritin aina sanoa että ei ole ja hän on minulle täydellinen sellaisena kuin on). Viime keväänä hän mainitsi että suhteemme arki on tylsää, yritin tehdä arjesta mielenkiintoisempaa ja matkustimme kesällä paljon ja yritin joka ilta keksiä jotain uutta tekemistä. Luulin että hänkin piti tästä ja oli hyvällä tuulella.
Nyt viikko sitten en saanut avovaimoani enään kiinni puhelimella kun olin käymässä vanhempieni luona. Kun palasin kotiin niin hän oli hiljaisena ja naama mutrulla ja sanoi että suhde ei toimi ja hän ottaa eron. Tämä tuli yllättäen ja yritin kysellä että mitä nyt? Mistä kiikastaa? Yritin kaikki keinot ja sanoin että yritetään tämä kuukausi ja sano mistä kiikastaa niin tehdään töitä sen eteen. Hän vastasi että kanssani on tosi kiva olla, mutta hän ei ole koskaan tuntenut mitään minua kohtaan, ei seksuaalista vetovoimaa eikä rakkautta. Kysyin että miksi hän sitten halusi muuttaa kanssani yhteen (se oli hänen aloite) johon hän vastasi ettei ollut koskaan aiemmin asunut kenenkään kanssa yhdessä ja halusi kokeilla.
Pyysin kuitenkin antamaan mahdollisuuden ja sanoin että eletään tämä kuukausi yhdessä ja tehdään kivoja juttuja ym. ja hän suostui siihen anelun jälkeen. Viimeisen viikon hän oli vuorotellen oma iloinen itsensä ja sitten taas yhtäkkiä vetäytyi nurkkaan istumaan ja ei vastannut puheeseen. Yleensä aamulla oli aina hyvällä tuulella, mutta kun kävin koulussa tai kaupassa ja tulin takaisin niin hän oli muuttunut happamaksi, sitten illalla ehkä taas hyvällä tuulella.
Yritin käyttää kaikki keinot, ehdotin parisuhdeterapiaa ja vaikka mitä mutta hän tyrmäsi kaikki suorilta käsin ja sanoi että ei ne auta.
Eilen hän sitten sanoi että ei halua olla kanssani enään. Hän katsoi asunnon netistä, varasi ajan pankista asuntolainaa varten ja pyysi äitinsä takaamaan velkaa ja aikoi ostaa oman asunnon. Sanoi että voimme olla ystäviä ja hän pitää minusta kaverina mutta suhde on ohi. Itkin illan ja yritin perustella miten olemme täydellisiä toisillemme, koska mielestämme meillä on niin paljon yhteistä ja samallainen ajatusmaailma (olemme senverran ”erikoisia” että tuskin maailmassa meille löytyy toisia yhtä hyviä vastakappaleita). Hän sanoi että ei tunne mitään kohtaani. Ilta meni kuitenkin ”hyvin” ja katsoimme elokuvaa yhdessä ja hän sanoi että parisuhdeen hoidossa voisi toimia ulkomaanloma. Innostuin tästä ja ehdotin hänelle kohdetta ja sovittiin että minä katson maan ja hän katsoo lennot tänään.
Tänään aamulla hän sanoi ettei ole nukkunut yöllä juuri ollenkaan ja hän meni heti aamulla varaamaan opiskelijaterveydenhuollosta aikaa jollekin. Kävin kaupassa ja kotiin palatessani pihasta oli kadonnut pyörä. Hänestä ei kuulunut mitään koko päivänä ennenkuin klo 18 hän palasi kotiin, pakkasi reppunsa ja sanoi että menee vanhempiensa luokse yöksi ja tämä suhde oli tässä. Ei kuulemma pää kestä ja aamulla oli varannut lääkärille ajan perjantaiksi koska haluaa puhua jollekin koska hänestä tuntuu että pää räjähtää.
Hänellä on masennustaustaa, hän piti välivuotta opiskeluista masennuksen takia kun tapasimme ja hän kävi terapiassa. Terapiassa käynti loppui noin 2 vuotta sitten. Viikko sitten hän mainitsi äidilleen että hänestä tuntuu että masennus on palaamassa (on kuulemma yleistä että masennus uusiutuu jos sen on kerran sairastanut). Itse yhdistin nuo viime viikon mielialavaihtelut iloisesta normaalista hänestä, hiljaiseen ja ärtyneiseen persoonaan, masennukseen. Herättelin mielessäni toivoa että tunne siitä ettei hän tunne mitään minua kohtaan johtuu masennuksesta, mutta hänen omien sanojensa mukaan hän ei ole koskaan tuntenut mitään syvempiä tunteita minua kohtaan.
Rakastan häntä suuresti yhä ja olen hänestä huolissaan, mutten uskalla ottaa yhteyttä koska olen asiasta niin paljon hänelle puhunut viimeisen viikon aikana. Voisiko kyseessä olla joku masennuksen palaaminen, hermoromahdus tai vastaava ja onko minulla toivoa vielä että hän ottaa minut takaisin?
Kyseessä on meidän molempien ensimmäinen suhde. Hän sanoi jossain välissä viikkoa että hänestä tuntuu siltä että hän on kasvanut ihmisenä ja on valmis elämään nyt. Hän haluaa mennä vaihtoon ulkomaille ja hankkia koiran (olen allerginen koirille).
Minulle tämä on äärimmäisen raskasta ja en tiedä mitä ihmettä teen elämälläni. Olen tottunut siihen että kaikki pienetkin asiat kuten kaupassa käynti tai koululla syöminen tehdään yhdessä ja nyt pitäisi elää ensimmäistä kertaa elämässäni yksin. Olen siis 27-vuotias kuten tyttöystänikin on. Asun nyt asunnossamme ja kaikki seinät muistuttavat hänestä, tiedän että minun pitäisi muuttaa pois muistojen keskeltä mutta rahatilanteeni on todella heikko ja tämä on halvimpia asuntoja joita Oulusta löytyy. Myös tuleva arki pelottaa, uuden tyttöystävän etsiminen tuntuu todella väärältä koska rakastan häntä yhä ja haluaisin viettää loppuelämäni hänen kanssaan. Myös yksin oleminen pelottaa, käyn viimeistä vuotta koulua ja tunteja on todella vähän joten vapaa-aikaa on liikaa, mutta mitä teen? Minulla ei ole Oulussa mitään muuta kuin tyttöystäväni, perheeni ja muut minulle tärkeät asiat on synnyinpaikkakunnallani, mutta koulu pitää käydä loppuun.
Entä miten kerron asiasta vanhemmilleni? Kaikki ystävät ja sukulaiset tykkäsivät hänestä todella paljon ja kaikki kehuivat kuinka sovimme yhteen. Perheessämme on raskaita asioita kuten sairautta ja köyhyyttä ja paras asia mitä äidilleni on tapahtunut viimeisten vuosien aikana oli minun ja tyttöystäväni suhde. Hän muisti aina sanoa kuinka hän on onnellinen suhteestamme. Miten ihmeessä voin sanoa hänelle että suhde on ohi ja olen taas nollatilanteessa. Tuntuu niin väärältä ja vaikealta aloittaa tässä iässä mitään uutta suhdetta kuin jokin teini-ikäinen. Olin henkisesti valmis menemään naimisiin ja suunnittelemaan lapsia ennenkuin tämä ero tuli yhtäkkiä.
Itsekin olen ollut masentunut lukio-iässä, olen hiljainen ja omiin oloihini vetäytyvä ihminen ja vielä hyvin nirso ihmissuhteitteni kanssa. Oli siis minullekin paras ja ehkä yllättävin asia elämässäni että löysin täydellisen ihmisen rinnalleni. Mielestäni todennäköisyydet tuohon olivat lottovoiton luokkaa, joten uuden ihmisen löytämisen mahdollisuuskin masentaa todennäköisyydellään. Kaipaan hänen jokaista pientä elettä ja olemusta, ja jos uuden naisen jostain löytäisin niin varmasti vertaisin alitajunnassani häntä kokoajan häneen ja mietin miten hän olisi tässä tilanteessa toiminut. En osaa päästää irti.