Avoliitosta eroaminen

Avoliitosta eroaminen

Käyttäjä arngeir aloittanut aikaan 24.06.2016 klo 19:15 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä arngeir kirjoittanut 24.06.2016 klo 19:15

Moi!

Tiedän ettei ole olemassakaan henkilöä joka tulee henkilökohtaisesti potkaisemaan minua perseelle tässä asiassa, mutta haluaisin kuulla muilta ihmisiltä omia kokemuksia eroamisesta avoliitossa.

Olen nyt seurustellut mieheni kanssa n. 3 vuotta ja oikeastaan melkein se sama aika ollaan asuttu yhdessä. Asumme tällä hetkellä vieläpä toisessa kaupungissa kuin vanhempani. Karkeasti arvioituna olen 1-2 vuotta miettinyt eroamista, mutta aina olen uskotellut itselleni että jokaisessa suhteessa mietitään eroa vähän väliä. Nyt kuitenkin ajatukset ovat aina vain erossa ja siinä millaista olisi kun saisin olla yksin, saisin olla oman kotini rauhassa ja voisin tehdä kaiken yksin. Olen jo oikeastaan vuoden katsellut yksiöitä ja haaveillut omilleen muuttamisesta.

Luonnollisesti olen niin sulkeutunut etten ole kertonut ajatuksistani ollenkaan miehelleni, koska pelkään hänen reaktiotaan, tiedän/uskon hänen välittävän minusta enkä haluaisi satuttaa häntä. Välillä eroa miettiessäni pelottaa mitä tapahtuisi jos jättäisin mieheni, pärjäisinkö yksin, mitä jos katuisin eroa heti kun sen ottaisin puheeksi.
Meidän suhteessamme ei varsinaisesti ole mitään ”vikaa”, ei pahemmin riidellä eikä ole mitään väkivaltaa ollut, mutta ei myöskään keskustella melkein mistään, koska mies ei osaa, tuntuu kuin olisimme vain kämppiksiä. Kuuluuko parisuhteen tuntua tältä?

Minulla on yläasteelta alkaen ollut mielenterveysongelmia, mutta nyt vihdoin on alkanut parempi kausi, kuitenkin aina kun tulen kotiin niin oloni on paljon huonompi kuin ulkona tai töissä tai missä tahansa muualla. Jotenkin mieheni muistuttaa minua niistä huonoista asioista enkä pääse siitä millään yli. Tuntuu että olemme todella erilaisia, minä tykkään keskustella henkeviä ja syvällisempiä asioita, en välitä niinkään läheisyydestä mutta mies taas ei puhu eikä pukahda ja suuttuu jos yritänkin ja on jatkuvasti lääppimässä.

En tiedä johtuuko tämä vain masennuksestani ja lääkkeistäni, vai onko oikeasti asia niin ettemme ole oikeita toisillemme. Kaikki käytännön asiat lähtemisessäkin inhottaa, minulla ei ole täällä kaupungissa ketään auttamassa muuttamiseni kanssa, enkä ole koskaan asunut yksin etten tiedä yhtään millaista se olisi, ahdistuisinko liikaa jos asuisin täysin yksin hiljaisessa pienessä asunnossa.

Todella sekava teksti ja sekava tilanne, mutta toivottavasti joku jaksaa lukea ja ehkäpä kommentoida tilannetta.

Käyttäjä TiinaL kirjoittanut 27.06.2016 klo 17:35

Oi voi, kuulostaapa niin, niin kovin tutulta!

Minä olin pari vuotta sitten tismalleen samassa tilanteessa.
Itseasiassa siihen mennessä olin jo ehdottanutkin miehelleni, että eroaisimme, mutta hän ei noteerannut asiaa millään lailla.
Sitten hän (onneksi) löysi uuden hellun, jonka matkaan halusi lähteä ja esitteli sen eroajatuksen omana ideanaan. Ja otti ja lähti.

Oikeastaan olen nyt aivan onnellinen tuosta ratkaisusta.
Totta kai haluaisin parisuhteen ja miehen ja vaikka mitä. Mutta en tuota miestä, kenestä erosin.

Minulla oli pitkään samoja mietteitä kuin sinullakin. Että mikä on oikein tai väärin, mikä on minun oma mielipiteeni ja mikä johtuu minun sairaudesta ja mikä tunne on pysyvää.
Vaikka nyt olenkin monesti yksinäinen ja elämä on erilaista, niin koen kuitenkin tärkeimpänä sen, että saan olla oma itseni, kaikkine heikkoine ja huonoine puolineni.

Tsemppiä ja voimia ja kaikkia hyviä ajatuksia sinulle!
Mikä ikinä ratkaisusi onkaan, se on ihan varmasti oikea, kunhan se on sinun omasi!🙂🌻