Avoliitosta eroaminen, miten tästä kaikesta ikinä selviää?
Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä kuusi vuotta, josta kolme olemme asuneet yhdessä ja vuoden verran olemme olleet kihloissa. Meillä on omasta mielestäni ollut hyvä suhde, olemme nauraneet yhdessä, antaneet toisillemme hellyydenosoituksia, suunnittelleet yhteistä tulevaisuutta ja ajatukset siitä ovat olleet samantyylisiä. Meillä on yhteinen ihana koti ja hankimme koiran 1,5 vuotta sitten yhdessä. Suhde oli kaikki se mitä ikinä olin kuvitellut suhteelta, hyvä, rakastava ja turvallinen.
Viikko sitten mieheni ilmoitti, että haluaa erota. Tämä tuli minulle täytenä yllätyksenä. Hän oli pari viikkoa sitten ilmoittanut kylläkin, että nyt tarvitsee ruveta tekemään yhdessä jotain. Suunnittelimmekin yhteistä kylpylälomaa, moottoripyöräreissuja ja elokuviin menoa yhdessä. Nyt tuntuu, että tämä kaikki oli vain tekosyytä tulevalle. Miehestäni en huomannut päällepäin mitään kuin vasta silloin, kun hän ilmoitti tämän tekemisen tarpeensa. Hän oli ollut kuten aina ennenkin, rakastava ja huolehtiva. Olen kysynyt toisen naisen mahdollisuudesta, mutta hän sanoo kyynel poskella, että toista naista ei ole ja ei minulla ole syytä häntä siitä epäillä.
Olen viikon ajan itkenyt hysteerisesti, yritin olla töissä, mutta meinasin joka välissä purskahtaa itkuun. Kaikki muistutti siitä, mitä olen menettämässä. Jouduin hakemaan rauhoittavia, etten hyperventiloisi koko ajan. Herään joka yö painajaiseen, jossa joku kuristaa ja en voi tehdä mitään, koska olen halvaantunut. Parina yönä siihen on tullut lisänä se, että mieheni seisoo vieressäni ja hänellä on toinen nainen, jota hän suutelee. Uskon, että toinen nainen tulee uniini sitä kautta, että tukehdun ajatuksestakin, että mieheni olisi tulevaisuudessa jonkun toisen naisen kanssa. Se tekee niin kipeetä, että sitä ei voi pukea sanoiksi.
Miehelläni ei ole muuta syytä tälle kaikelle kuin se, että joku ääni päässä sanoo, että on päästävä pois. Mieheni on sanonut, että rakkaus on muuttunut, mutta onhan se minullakin muuttunut. Mutta hän on minulle se tärkein ihminen maailmassa. Silti hän sanoo edelleen rakastavansa minua ja välittää minusta hirmuisesti ja sanoo tekevänsä kaikkensa, että saa minut jaloilleen. Toisaalta hyvä, mutta sitten siinä on kääntöpuolensa. Joka kerta kun hän minua halaa ja sanoo, että kaikki järjestyy, tuntuu että sydän revitään yhä uudelleen rinnasta ja muistan kaiken, minkä olen kohta menettämässä tai olen menettänyt jo.
Haluaisin pystyä kanavoida tämän kaiken johonkin tunteeseen, esim. vihaan. Pääni sisällä kaikki tunteet ovat pyörremyrskyä. Niinä hetkinä kun en itke, olen täysin turta. En tunne mitään. Tuijotan vain. En halua miehelleni pohjimmiltaan mitään pahaa, mutta en voi ymmärtää sitä, kun hän on sanonut, että on miettinyt tätä viikkoja. Miksei hän voinut silloin puhua, kun tunne pään sisällä alkoi? Lopputulosta kukaan ei olisi voinut tietää, mutta ainakin olisin voinut yrittää vaikuttaa tähän kaikkeen. Nyt tuntuu, että jollain muulla on ollut oikeus tähän kaikkeen, joku muu on päättänyt elämästäni.
Minulla ei ole aavistustakaan miten tästä selviän? koko itsetuntoni on murentunut, tuntuu että olin juuri saamassa kaiken sen mitä elämältä halusin ja kompastuin maaliviivalla. Syytän vain itseäni, enkö ollut tarpeeksi hyvä? Mitä pahaa olen tehnyt, että ansaitsen tämän helvetin? Tuntuu, että elämässä ei ole mitään hyvää, mitään sellaista, että enää ikinä voisi olla onnellinen. En ole ottanut edes sormusta vielä pois sormesta, koska tuntuu että jos otan sen pois, hyväksyn tämän kaiken.