Aviokriisi ja pettäminen

Aviokriisi ja pettäminen

Käyttäjä Nuori vaimo aloittanut aikaan 31.10.2014 klo 13:48 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Nuori vaimo kirjoittanut 31.10.2014 klo 13:48

Olemme olleet aviomieheni kanssa 10 vuotta ja meillä on kaksi pientä lasta. Luulin, että meillä on kaikki hyvin kunnes yhtenä iltana mies ilmoitti muuttavansa pois miettimään rakkauttaan minua kohtaan. Olin todella järkyttynyt. Kyselin monta kertaa, onko toista naista, mutta ei kuulemma ollut. Muutaman viikon päästä hän uskalsi kertoa totuuden, että oli ihastunut toiseen ja seurustellut muutaman viikon hänen kanssaa, kun asui erillään. Mies katui ja halusi palata kotiin. Otin hänet takaisin, koska rakastin niin paljon ja en halunnut hajottaa perhettä. Sain vasta myöhemmin tiestää, että seksiä oli harrastettu kerran, vaikka minulle hän vannoi, että kyse oli vain suutelusta. Yritin taas antaa anteeksi ja jatkaa. Muutaman viikon päästä mies myönsi, että tuntee jotain toista kohtaan ja ei tiedä taaskaan haluaako olla minun kanssani. Ollaan käyty pariterapiassa ja yritän antaa hänelle aikaa. Minusta tuntuu tosi pahalta, koska olisin jo eronnut, jos ei olisi lapsia. Minua loukkaa syvästi, että hän ei osaa valita vaimon ja perheen sekä muutaman kuukauden ihastuksen väliltä. Olen asumiseroa, mutta pelkään se vain erkaannuttaa meitä entisestään ja hän palaa sen toisen luo. Yritän elää nyt mahdollisimman normaalia perhe-elämää, ettei lapset kärsi ja toivon, että pariterapiasta on apua. Ongelmana on miehen negatiivinen asenne nykyistä elämää kohtaan. Hänellä on tylsää, hän kaipaa vaihtelua ja tuntee olevansa loukussa. En tiedä mitä tehdä. Järki sanoo, että eroa. Mutta kun kaikissa avioliitoissa on kriisejä ja en halua luovuttaa heti.

Onko jollakin käynyt vastaavaa ja miten olette selvinneet?

Käyttäjä pyryharakka kirjoittanut 01.11.2014 klo 07:16

Mies vaihtaa mielipidettään kuin tuulen suuntaa. Välillä pitää palata turvalliseen, sitten tekee mieli taas jännittävään, kohta taas takaisin.

Suosittelen, että lyöt jarrut pohjaan ja ilmoitat, että nyt SINÄ tässä tarvitset aikalisän. Sinun on ihan oikeasti ajateltava nyt omaa jaksamistasi. En usko, että parannat omia mahdollisuuksiasi olemalla mahdollisimman mielinkielin, "ymmärtävä puoliso", jonka täytyy ottaa iskut vastaan ja antaa miehen pohtia rauhassa mitä hän haluaa, kun onhan se kotielämä niin kauhean ikävää, täytyyhän sitä saada tuulettua toisen naisen kainalossa..

Huomaatko? Ei näin. Olen entinen suhteessa ihastuja - ihan kuin miehesi. Meillä oli hyvä pitkä suhde, mokasin sen typerällä ihastumisella ja aloin arpoa aivan kuin miehesi. Siksi tiedän mistä puhun, ikävä kyllä. Haluan selvittää sinulle pettäjän ajatuksia, jos saisit siitä voimia toimia itse haluamallasi tavalla, annan vain subjektiivisia neuvoja.

Kun pettäjä antaa tunteilleen vallan, vanhaan palaaminen ahdistaa. Täytyy kokea se rakastumisen huuma ja vihdoin saa huomiota, oma suhde tuntuu liian itsestäänselvältä uuden ja jännittävän sijasta. Toisaalta jossain vaiheessa kun aikaa kuluu, alkaa ymmärtää että siinä uudessa on piirteitä jotka eivät olekaan niin ihania, oma kumppani kun ymmärsi jotain paremmin tai .. mitä tahansa. Sitten on ihana palata kotiin kuin mitään ei olisi tapahtunut.. Siitä se kauheus vasta alkaa, monien vuosien paikkailu ja harva suhde sitä enää kestää. Miksi pitää alunperin edes tehdä se virhe ja sitten alkaa paikata sitä, kun voisi olla onnellinen nykyisessä suhteessa, töitähän se vaatii tottakai! Arki on rankkaa pienten lasten vanhempana, ikään kuin sinulla ei olisi? Miten hän on vankilassa, onko hän se joka enemmän hoitaa lapsia ja eikö hän pääse koskaan harrastamaan, oletko tukahduttanut hänet, oletko huono vaimo, oletko laiminyönyt häntä jotenkin (en usko pätkääkään, tämä oli siis sinulle pohdittavaksi, onko miehen käytös reilua sinua kohtaan?).

Onko hän valittanut aiemmin olostaan, onko puhunut kuinka hän tuntee olevansa loukossa? Epäilen.

Pettäjä usein alkaa kuvitella tai selittää itselleen, oikeuttaa tekonsa sillä, että hän on ollut niin ahdistunut suhteessaan. Että tämä ei ole oikeastaan väärin, koska.. Jne. Toinen ei välttämättä ole tehnyt yhtään mitään. Ei niin mitään väärää. Kaikissa suhteissa on laimeita ajanjaksoja, kaikissa suhteissa jotain ongelmia. Pettäjä poimii sieltä sopivat, joilla alitajunnassaan selittää teot itselleen. Siksi pettäjä harvoin katuu tässä vaiheessa mitään. Sen aika on myöhemmin, kun huuma on laantunut.

Sinulle tässä on väärin tehty, mies puntaroi ja piehtaroi. Niin kauan kuin mies ei ole seinää vasten ja tajua, että sinä saatat itse päättääkin olla ottamatta häntä takaisin, hän voi rauhassa jatkaa pähkäilyään. Tuo vai tuo? No plussat ja miinukset.. Sille pitää jossain vaiheessa laittaa stoppi. Niin kauan kuin miehellä on tunteita tätä toista naista kohtaan, sinä näyttäydyt sinä turvallisena ja niin tuttuna (miksi siitä tulee aina se negatiivinen asia, tutusta ja turvalliseesta? Ensin se on se mistä ollaan onnellisia..) etkä voi tavallaan "voittaa" niin kauan kuin tilanne on näin. Kun olet saatavilla ja mahdollisuus on jatkaa tätä arvontaa, hän ei käsitä mitä on menettämässä.
Toivottavasti et ota tätä liian pakinoivana kirjoituksena, olen todella pahoillani puolestasi ja toivon että kaikki asiat menevät parhain päin. Mies vaan ei nyt ymmärrä pätkääkään miten törkeästi on sinua kohtaan tehnyt, hän on ihan itse päättänyt rikkoa suhteenne ja näyttää siltä, että sinä yksin sitä nyt tässä paikkailet.

Mitä jos pohtisit mahdollisuutta sanoa miehelle, että on parempi että hän pohtii ihan muualla kuin teidän kotonanne tätä asiaa? Että sinä alat jo itse haluta etäisyyttä, olet arvokas ja tarvitset omaa tilaa miettiä, haluatko itse elää tällaisen miehen kanssa. Ihan rauhallisesti sanot, jottai mies tajuaa, että hetkinen... Eikö hänellä olekaan valtit enää, vaan sinullakin on oma tahto ja arvokkuus? Hankkikoot hotellihuoneen (ja jos nainen menee sinne, menisi jossain vaiheessa muutenkin jonnekin muualle, et voi etkä pysty kontrolloida mitä he tekevät kun et ole paikalla). Sano, että suhteenne tulevaisuuden vuoksi olisi parempi että hän ihan oikeasti pohtii muualla YKSIN tätä asiaa, eikä mene heti naisen luokse, koska silloin ainakin tiedät minkä valinnan hän on tehnyt. Hänen pitäisi ihan oikeasti olla yksin, vaikka parikin päivää, ja miettiä ilman häiriötekijöitä. Sanot että tällä ajalla ei soitella, vaan hän oikeasti on yksin.
Tiedän miten vaikeaa tällainen on. Mutta tiedän myös kokemuksesta, meidän tapauksessamme, tämä oli se herättävä vaihe. Toinen ymmärtää, että hei, minä voin menettää ihan oikeasti tuon rakastamani ihmisen. Vaikka kuinka rakastaa, onko se toinen rakkauden arvoinen? Aina jos toinen haluaa lähteä, tottakai on normaali reaktio repiä häntä takaisin, pitää kiinni, toivoa ja toivoa. Mutta onhan se toiselle jo selvää muutenkin, ettei puoliso halua hänen lähtevän. Miksi pitää toista kiduttaa ja pähkäillä, haluanko tätä sittenkään, hän tietää tasan tarkkaan mitä suhteenne on. Hän arpoo koska ei tiedä millainen suhde olisi tämän toisen kanssa. Ja sen hän saa tietää vain pikkuhiljaa tässä samalla kun esittää haluavansa olla kotona ja sitten tapaileekin naista tai soittelee hänelle, eli et voi voittaa tätä tilannetta, ennen kuin mies tekee päätöksen tai sinä teet sen päätöksen. Suosittelen, että sinä olet painostamatta, mutta ilmoitat vain kylmästi että tekee päätöksensä muualla kuin kotonanne, muuttaa hetkeksi pois minne muuttaakin, mutta pohtii yksin ja rauhassa. Ja sinä pohdit sillä aikaa myös!

Mieti näitä sanoja. Mieti miten annat ja haluat itseäsi kohdella, onko se todella niin että mies voi kohdella sinua näin vain siksi, että pelkäät hänen muuten valitsevan toisen? Harvoin se kiltteys tässä auttaa. Riidellä ja huutaa ei kannata, siitä hän saa lisää varmuutta ottaa tämä toinen. Sinun kannattaa sanoa asiat selkeästi ja asiallisesti, niin että hän todella herää tilanteeseen:

"Minä en enää tiedä kohta itsekään haluanko olla kanssasi kaiken tämän jälkeen. Olisi parempi, että muutat hetkeksi muualle pohtimaan asiaa. Minä pohdin sillä aikaa myös, onko suhteellamme enää tulevaisuutta. Olen todella loukkaantunut, että olet kohdellut minua näin. Ei soitella x ajan sisään, ei pidetä mitään yhteyttä. Ilmoitetaan päätöksestä x päivänä, mitä halutaan. Jos haluat pohtia vielä yhteistä elämäämme, pohdit sitä yksin ja katkaiset kaikki yhteydet sillä aikaa naiseen, sekä minuun. Tavataan x päivänä ja katsotaan, mihin olemme päätyneet tahoillamme."

Tässä elävästä elämästä. Pettäjällä on esimmäinen puheenvuoro, mitä hän haluaa tehdä, ellei petetylle ole tullut jo tässä vaiheessa oikeasti olo, ettei halua edes yrittää. Jos pettäjä haluaa lopettaa suhteen, sitten se on niin. Arpominen on kaikista pahinta. Se syö syvältä.
Pettäjä valitsi lopulta alkuperäisen suhteen (tosin monen sänkykokemuksen jälkeen, olihan pakko kokeilla jotta tietää ettei se ole sen arvoista? Miten tyhmiä me ihmiset olemme!) mutta suhde kaatui lopulta kahden vuoden päästä siihen, ettei nainen pystynyt antamaan anteeksi. Mies ruikuttaa ex-vaimonsa perään yhä. Nainen on uudessa suhteessa ja onneksi jälleen onnellinen. Mies katuu yhä, humalassa kertoo kuinka teki suuren virheen kun lähti hetkeksi toisen matkaan ja toivoo, että voisi kääntää aikaa taaksepäin.

Minä toivotan kaikkea hyvää, voimia ja jaksamista kamalaan tilanteeseen. Katso sinäkin rakkauden läpi miestä oikein tarkkaan. Kuka on tuo mies? Miksi hän tekee näin? Haluatko sinä hänet silti ja millä hinnalla? Muisa, et voi voittaa jos nainen on kuvioissa. Ellet laita stoppia tälle arpomiselle.

Voimia. 🙂🌻

Käyttäjä Nuori vaimo kirjoittanut 01.11.2014 klo 21:30

Hei,

Olen miettinyt monta päivää asumuseroa. Viimeksi se vain pahensi tilannetta, koska en usko että mieheni olisi muuten mennyt niin pitkälle sen naisen kanssa, jos olisi asunut kotona. Mieheni lopetti suhteen silloin, kun palasi kotiin. Hän halusi odottaa, jos tunteet minua kohtaan heräisivät ja hän unohtaisi toisen. Yritän sinnitellä seuraavaan pariterapiakertaan, jos siitä olisi jotain apua ja saisi vinkkejä. Muuten ei varmaan muu auta kuin asua erillään pidempään.
Kiitos kommentista.
ap

Käyttäjä Syväsukellus kirjoittanut 01.11.2014 klo 21:53

Kiitän sydämeni pohjasta Pyryharakan tekstistä! Mielestäni kirjoituksesi on parasta, mitä olen ikinä lukenut tältä palstalta. Se sisältää viisaita sanoja ja kypsiä ajatuksia, jotka osuivat suoraan sisimpääni. Tämä on hedelmällistä ja rakentavaa. Lämmin kiitos!

Käyttäjä Nuori vaimo kirjoittanut 02.11.2014 klo 08:06

Hei,

Päätin, että mies saa tänään muuttaa pois, koska huomasin hänen viestitelleen toiselle eilen. Sanoin, että en kestä enää. Hän ei selvästikään arvosta ja rakasta, jos pitää yhteyttä selkäni takana. Mieheni näkee tätä naista muutenkin joka päivä töissä ja ei halua unohtaa häntä, kun täytyy vapaa-ajallakin pitää yhteyttä. MIehenio on ihan kummissaan, että mitä se haittaa. Mikä idiootti! Mun mitta tuli täyteen ja mä suhtaudun asumuseroon erona ja jatkan elämää.

Käyttäjä Nuori vaimo kirjoittanut 03.11.2014 klo 12:09

Hei.

Ilmoitin miehelleni eilen, että muuta pois. Ei suostunut,vaikka toissapäivänä sanoi, että se ei ole ongelma. Pyysin häntä hakemaan sitten vuokra-asuntoja joka paikasta. Tylsä tilanne,kun ei tiedä milloin toinen vihdoinkin häipyy. Hän ei halua jättää lapsia.