Avioerosta selviäminen
Voiko avioerosta koskaan selvitä?
Minulla on nyt tullut kuluneeksi vuosi virallisesta erosta, yhteensä puolitoista vuotta siitä, kun mies muutti pois yhteisestä kodistamme. Minä jäin lasten kanssa asumaan meidän kotiimme, mutta muutimme siitä nyt vuoden vaihteessa pois. Asunto myytiin. Auto myytiin. Tuntuu, että kaikki meni. Mies, jota rakastin, koti jota rakastin yms….
No, nyt vasta alkaa tuntumaan siltä, etten ole joka päivä itkenyt tai ikävöinyt. Olen pystynyt nyt hyväksymään asian jotenkin. Tiukkaa tekee sellaisina juhlapäivinä, joita perheet viettävät yhdessä. Olen yrittänyt ajatella, että minulla on nyt ”pieni” perhe. Ja aika hyvin lapsetkin ovat nyt alkaneet ymmärtämään, että isällä on oma koti, samoin äidillä. Haastavaa on ollut yhdistää vanhemmuus, töissä käynti ja masennus.
Mutta mutta, tarkoitus oli siis kirjoittaa, että näköjään aika tekee tehtävänsä ja avioerosta voi jotenkin selvitä. En kuitenkaan tällä hetkellä usko, että pystyn koskaan unohtamaan kaikkea sitä, mitä elämässä on tapahtunut.
Mutta tämä on osa minua, osa elämää ja osa sellaista, jota ei voi suunnitella. On kyllä ihan mieletön kasvun paikka ollut, tuntuu, että olen muuttunut ihmisenä paljon. Olen alkanut myös näkemään positiivisia asioita avioerossa. Ihmeellistä… On alkanut olemaan aamuja ja päiviä, jolloin elämä tuntuu arvokkaalta ja lapset rakkailta (ei enää siis mielessä tao kuinka huono vaimo olen ollut)…
Vielä niitä itkuja tulee, ylä- ja alamäkeä, mutta nyt tuntuu, että voisiko tämä jo helpottaa 🙂👍
Miten teillä muilla? Oletteko selvinneet ja millaisilla keinoilla? Itsellä on auttanut puhuminen, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti, itkeminen on myös auttanut. Sekä päiväkirjan kirjoittaminen.