Avioero maatilalla
Olen 48 vuotias maatilan emäntä, ja avioerohakemus on tehty. Allekirjoitettiin se yhdessä. Meillä ei ole ollut pettämistä, ei fyysistä väkivaltaa, taloudellisesti menee hyvin..missä siis vika. Olen sinnitellyt yli kaksikymmentä vuotta miehen kanssa, joka on (mielestäni)käyttänyt henkistä väkivaltaa. Nuorempana hän ei edes antanut minun pitää maatalouslomia, vaan ne kaikki käytettiin talon töihin. Toinen vaan oli navetassa ja yleensä mies teki muita töitä kun saatiin lomittaja. Täytettyäni 40 v sisuunnuin kuitenkin ja sanoin että tästä lähtien aion pitää lomat. Nyt mies syyllistää minua että talo ei kehity kun minä pidän lomia, ja nyt hänkin on pakotettu pitämään niitä ”tasapuolisuuden vuoksi”. Mielestäni miehen ajatusmaailma on aivan naurettava, mutta hän on saanut vanhanaikaisen työkeskeisen ja ankaran kasvatuksen, eikä osaa muuttaa mitään, eikä haluakaan. Pitää näyttää kaikille miten ahkera ja hyvä sitä on.
Lapset ovat myös kärsineet ankarasta isästään. Poika ei ole juuri koskaan saanut isältään hyväksyntää, vaikka hän on hieno nuori, hyvin kypsä ajatusmaailmaltaan. Käytännön työt vain eivät suju isän mielen mukaan. Poika ei ole kiinnostunut jatkamaan karjataloutta, enkä ole siitä pahoillani. Minä olen kuulema pilannut lapsetkin, kun olen ollut liian ”lepsu” kasvattaja. Tyttö käytteli pilveä ja rauhoittavia, kun on ollut niin ahdistunut.Nyt hän kuitenkin näyttää päässeen niistä. Eli oikeasti ollaan kauhean ongelmallinen perhe, että ei ihme kun ero häämöttää. Kuitenkin minua ahdistaa kamalasti tämä ero. Onko siellä eronneita emäntiä joilla olisi kokemuksia, miten tästä selvitään? Voisin kyllä käydä tilalla töissä, mutta en ilman palkkaa enää…ja jos jaksan. Voimat on vähentyneet tämän vuosia kestäneen stressin takia.