Minäkin liityn kertomaan, millaista on elää puolison kanssa, jolla saattaa olla asperger.
Olen tilanteessa, jossa olen sanonut miehelle, että eroamme jos tilanne ei rauhoitu. Tähän nyt päällä olevaan kriisiin on johtanut koko suhteen kestänyt luottamuspula, miehen viime aikainen impulsiivisuus ja ääretön herkkänahkaisuus ja näistä kaikista kumpuavat jatkuvat riidat. En jaksa enää.
Mies on varsin erikoinen, on aina ollut. Sen lisäksi että hän on hyvin persoonallinen tapaus, voi luennoida tuntikausia mistä tahansa häntä kiinnostavasta aiheesta. Lisäksi hän lupaa paljon asioita, jotka eivät toteudu, kukkien tuomisesta imurointiin. Hän on aina myöhässä ja etenkin lasten tultua tämä kaikki on kuormittanut ja suututtanut minua kovasti, uupumukseen asti.
Mies on emotionaalisesti sulkeutunut ja läheisyys = seksi. Hän on sanonut, ettei tunne empatiaa muita ihmisiä kohtaan. Hän tuntee kyllä tunteita, esim. suuttuu herkästi, muttei pysty tulkitsemaan tämän syitä tai hallitsemaan tunteitaan. Hän on emotionaalisesti arvaamaton ja se ahdistaa minua kovasti.
Taannoin miehellä todettiin ADHD ja silloin moni asia sai selityksen. Nyt kuitenkin tilanteemme on pahentunut, mies on kokenut jonkinlaisen tunnekuohun (syitä voin vain arvailla) ja se purkautuu minuun todella kipeästi. Hän on myös aiempaa impulsiivisempi, toimii päähänpinttymies pohjalta härkäpäisesti eikä kuule ollenkaan taivutteluja harkita asioita vielä. Mies ei tunnista eikä edes huomaa käytöksensä satuttavuutta ja näin olemmekin eron partaalla.
Törmäsin AS:n googlailessani ja erityisesti aspergereitten kyvyttömyyteen tuntea empatiaa. Tämän takia heidän käytöksensä voi vaikuttaa muista itsekkäältä ja manipulatiiviselta. Vaikka moni asia AS-kuvauksessa ei sovi mieheeni, ehkä koska ADHD sotkee kuviota, niin tämä kyllä kolahti.
Samalla tulin ajatelleeksi, että olenko toivonut sellaisen ihmisen muuttuvan, uskonut sellaisen ihmisen lupauksiin, joka ei muutokseen pysty? Olenko katkeroitunut ja nalkuttanut, itkenyt ja vaipunut epätoivoon täysin turhaan? Niin hölmö olen ollut, etten ole nähnyt metsää puilta, halunnut vain olla toisen kanssa niin paljon että olen elänyt pelkästä toivosta. Teot puhuvat enemmän kuin loputtomat lupaukset.
Olen nyt päättänyt, että minun kärsimykseni loppuu tähän. Oli mikä vain diagnoosi tai neuroepätyypillisyys, niin toisia ei saa satuttaa. Jos mies voi sen lopettaa, kaikesta suuttumisen ja riitelyn, voin jäädä hänen kanssaan kasvattamaan lapsemme.
Mutta samalla minun on kuunneltava itseäni. Kaipaan lämpöä ja rakkautta niin paljon, että se sattuu. Jos mies on siihen kyvytön, voin kyllä saada näitä muualta. Mies, kova ihastumaan, ehdotti aikanaan avointa suhdetta, ja vaikka silloin loukkaannuin sydänjuuriani myöten, niin ehkä se olisi meille kuitenkin mahdollisuus. Lisäksi minulla on useita hyviä ystäviä joiden kanssa jakaa elämäni ja ajatukseni.
Eihän tämä helppoa ole, mutta koen, että minun on viimein hyväksyttävä avioliittoni realiteetit ja asettaa myös omat rajani. Olen hirmu onnellinen, että löysin tämän ketjun ja vertaistukea. Jos pistätte pystyyn fb-ryhmän tms niin olen ehdottomasti mukana!