Apua mustasukkaiselle äidille
En tiedä miten voisin auttaa äitiäni, joka elämässä tuntuu mielikuvitus saaneen liian ison otteen. Hän elää ahdistavien kuvitelmien vallassa, tosin en epäile hetkeäkään etteikö hänen mielessään asiat tuntuisi täydeltä todelta sillä hän kokee että luuloille on vahvat todisteet.
Kun mietin lapsuuttani muistan päällimmäisenä vanhempieni riidat. Äiti huusi isälle viikkotolkulla, päivin ja öin, minun edessäni ja kuulteni, miten oli taas tuijottanut kaupassa myyjää, puhunut liian monta sanaa naapurin akan kanssa ja kaikkien ystävienkin vaimot käytiin keskusteluissa läpi. Isällä reagoi itkulla, pakenemalla töihin, ei osannut sanoa mitään mutta kun syyttelu jatkui hän saattoi jopa lyödä. Pelkäsin riitoja ja lopulta vanhempianikin vaikka silloin kun riita ei ollut päällä asiat olivat ihan hyvin.
Kun kasvoin eivät enää riidelleet edessäni. Öisin kyllä välillä huuto kuului huoneeseeni, mutta ei enää kuin muutaman kerran vuodessa. Ollessani teini äidin luulot vaihteeksi kohdistuivat minuunkin: käytin huumeita (en ole ikinä edes tupakoinut!), syykin oli selvä – huoneestani oli löytynyt sytkäri. Asiaa ei käyty läpi, mutta jos sanoin jotain poikkipuolista alkoi syytöksiä sadella. Nyt olen ollut siinä uskossa että äidin mustasukkaisuus on liittynyt muuten raskaisiin elämänvaiheisiin ja mennyt ohi ajan kanssa. Olen muuttanut kotoa 15 vuotta sitten joten en ole enää perillä mitä siellä tapahtuu. Ja olen ottanut, enemmän tai vähemmän tarkoituksella, etäisyyttä.
Nyt kuitenkin minulle tuli äidin kanssa muista syistä riitaa ja hän alkoi avautua isäni ”tekemisistä”. Kolmenkymmenen vuoden aikana hän on ”saanut selville” isän ”suhteet” lähestulkoon kaikkien heidän elämäänsä liittyvien naispuolisten ihmisten kanssa. Suhteisiin liittyy ”äpärälapsia” ja myös rahaa on annettu näille lapsille ja naisille. Äiti on selvitellyt myös näiden naisten tietoja aika kattavasti. Todisteet ovat pitävät – saman myyjän kassalla on käyty useita kertoja, puhelimessa on kuulunut outoja sivuääniä, auton matkamittarissa on väärä määrä kilometreja…
Äitini on aina ollut kylmä ja etäinen muita kohtaan. Hänellä on joskus ollut jotain tuttavia, mutta tuntui kun hän olisi tarkoituksella etääntynyt niistä ja puhunut näistä ihmisistä aina pahaa. Nykyään hän on aika yksin, lisäksi sairauksien takia aikalailla pakotettu pysyttelemään kotona. Uskon että se on raskasta. Ja sitten vielä elää todellisuudessa jossa puoliso on sairas pettäjä, joka huijaa vielä rahatkin. Äidillä on lisäksi ongelmana hamstraaminen, sen takia asunto alkaa olla aika kamalassa kunnossa. Ehkä nuo ongelmat liittyvät toisiinsa, äiti saa tavaroista turvaa.
Koen että äitiä täytyisi auttaa, sillä tuollaisessa todellisuudessa eläminen ei voi olla helppoa. Lisäksi pelkään että nuo harhat johtavat niin pahoihin riitoihin vanhempieni välillä että sattuu jotain ikävää.
Oma olo tuntuu aika avuttomalta äidin kanssa puhuminen mistään päivän säätä vakavammasta tuntuu aina johtavan marttyyrikohtauksiin. Pelkään että hän kokee sen uhkaavana jos ehdotan hoitoon hakeutumista.
Toisaalta, myönnän tuntevani edelleen katkeruutta turvattomasta lapsuudestani. Tuntuu ettei ne haavat ole ihan täysin parantuneet ja tuntuu ettei ole voimia eikä taitoja käydä näitä luuloja läpi. Mitä oikein voisin tehdä?