Apua!? -Huolestunut Tytär

Apua!? -Huolestunut Tytär

Käyttäjä oneww aloittanut aikaan 20.05.2014 klo 23:01 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä oneww kirjoittanut 20.05.2014 klo 23:01

Kaikki alkoi siitä, kun sain käyttööni äitini vanhan puhelimen.
Kaikki muu oli kirjautunut ulos, paitsi sähköposti. Tässä muutama ilta taaksepäin, sain viestin äidin sähköpostiin, enkä ensin tajunnut että se oli ÄIDIN sähköposti. Klikkasin viestä ja näytöllä oli teksti ”rekisteröinti hyväksytty, käyttäjätunnus xxxxx”. Äiti oli rekisteröitynyt paranormaalille keskustelu foorumille. Ja äitini on jo 40-vuotias eikä usko sellaseen ”hölynpölyyn”. (Huomauttaisin nyt, että äiti ei ole mikään maailman paras, sillä hänellä on hyvin lyhyt pinna, ja hän valehtelee ja vääristelee asioita paljon. Jotenka äidillä ja minulla on HYVIN huterat välit.)
Mutta, asiaan. Kävin foorumilla, jolle äiti rekisteröityi. Etsin tietokannasta äidin käyttäjätunnuksen. Viestejä oli kaksi; esittely viesti ja se, mikä sai minut nyt kirjoittamaan tänne, ja pyytämään hartaasti apuanne.

Pelkään, että äidillä alkaa mielenterveys pettää. Mummini kärsii mielenterveyshäiriöistä, jotka ovat voimistuneet vanhuuden myötä. Sen vuoksi sukuni on hajalla, ja en saa nähdä isoäitiä. Hän on minulle hyvin rakas, ja ainut aikuinen johon todella luotan, jolle voin kertoa asioita. Muuten olen aivan yksin. Ja nyt, kun äitini, jonka kanssa ei muutenkaa suju hyvin, kirjoittaa tuollaista. Se saa minut pelkäämään. Pelkäämään pahaa, sitä samaa mitä mummi joutuu kokemaan. En halua menettää ketään sille kavalalle sairaudelle, joten pyydän apua. Onko ketään, joka voisi kertoa minulle mitä teen? Mitä on tekeillä?

Käyttäjä Status kirjoittanut 22.05.2014 klo 16:00

Ainut asia mitä voit tehdä, on keskustella äitisi kanssa avoimesti. Kysy häneltä. Kerro että olet huolissasi. Älä syyllistä, älä painosta. Todennäköisesti äitisi kieltää kaiken, jos kyse tosiaan on jostain vakavammasta alkavasta psykoottisuudesta (tämän päättelin itse, kun et tarkemmin eritellyt). On myös mahdollista, että hän kertoo sinulle jotain mitä on kokenut. Puheiden loogisuudesta ja realistisuudesta pystyt päättelemään paljon. Psykoottinen ihminen kokee sairaudentunnottomuutta.

Onhan myös mahdollista, että äitisi kertoo käyneensä joskus huvikseen jollain sivulla ja kirjoittaneensa höpönlöpöä.

Mitä tahansa tuleekin esille, muista, ettet ole vastuussa aikuisesta ihmisestä. Sairastakaan ihmistä ei saada helpolla hoitoon, jos hän ei itse ole siihen halukas. Yleensä mennään sairaalaan pohjan kautta. Muista huolehtia itsestäsi kaiken keskellä.

Omat kokemukseni liittyvät skitsoaffektiiviseen häiriöön 25 vuotta sitten sairastuneeseen isääni. Myös muutama muu sukulainen suljetulla. Voin sanoa, että on rankkaa olla psykoottisen ja harhaisen ihmisen tytär. Mutta siitäkin selviää elossa...