Annoin anteeksi pahoinpitelyn, voinko enää perua syytettä…?

Annoin anteeksi pahoinpitelyn, voinko enää perua syytettä...?

Käyttäjä p.i.k. aloittanut aikaan 17.07.2011 klo 14:08 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä p.i.k. kirjoittanut 17.07.2011 klo 14:08

Mikäli jollakulla on tietoa syytteen perumisesta vaikka istunto pvm.on jo sovittu, olisin kiitollinen tiedoista. En arvosteluja kaipaa, kiitos vaan, ihan tietoa vain. Olen yrittänyt etsiä tietoa ja yleensä syyttäjällä on oikeus jatkaa istuntoon saakka, mikäli ei asiasta löydy jotain uutta raskauttavaa näyttöä. En ollut tutkinnassa täysin rehellinen , sanoin olevani avoliitossa, vaikka olemme naimisissa. Onko tällä asialla merkitystä? Tai jos haluamme sovitella asiaa, olisiko se vielä mahdollista? Sukulaisten ja ystävien painostaessa nostin syytteen, vaikka oikeasti en sitä olisi halunnut tehdä. Jopa poliisi sanoi ettei sovittelusta ole mitään hyötyä!! Mutta että heidän on ”pakko” mainita myös tästä vaihtoehdosta.. Mieheni tekoa en hyväksy mutta puolen vuoden harkinnan jälkeen olen valmis antamaan anteeksi ja antamaan hänelle vielä uuden mahdollisuuden. En halua vanhana yksinäisenä mummona miettiä ”olisiko voinut olla onnea minullakin”…😑❓

Käyttäjä helemi kirjoittanut 21.07.2011 klo 12:25

Annat mahdollisuuden...mihin?
Minä todella toivon, että miehesi osaa oikein käyttää, tämän mahdollisuuden ja sinä voit potkaista vanhainkodin keinutuoliin vauhtia ja ajatella, että on ollut onnea, on.

Käyttäjä keijo2 kirjoittanut 21.07.2011 klo 13:28

riippuu minkälaisesta pahoinpitelystä on kyse?jos vakava yleeensä syyttäjä jatkaa.....puoli vuotta aika pitkä aika ruveta muuttamaan mieltään

Käyttäjä Desper kirjoittanut 21.07.2011 klo 13:45

p.i.k. kirjoitti 17.7.2011 14:8

Mikäli jollakulla on tietoa syytteen perumisesta vaikka istunto pvm.on jo sovittu, olisin kiitollinen tiedoista. En arvosteluja kaipaa, kiitos vaan, ihan tietoa vain. Olen yrittänyt etsiä tietoa ja yleensä syyttäjällä on oikeus jatkaa istuntoon saakka, mikäli ei asiasta löydy jotain uutta raskauttavaa näyttöä. En ollut tutkinnassa täysin rehellinen , sanoin olevani avoliitossa, vaikka olemme naimisissa. Onko tällä asialla merkitystä? Tai jos haluamme sovitella asiaa, olisiko se vielä mahdollista? Sukulaisten ja ystävien painostaessa nostin syytteen, vaikka oikeasti en sitä olisi halunnut tehdä. Jopa poliisi sanoi ettei sovittelusta ole mitään hyötyä!! Mutta että heidän on "pakko" mainita myös tästä vaihtoehdosta.. Mieheni tekoa en hyväksy mutta puolen vuoden harkinnan jälkeen olen valmis antamaan anteeksi ja antamaan hänelle vielä uuden mahdollisuuden. En halua vanhana yksinäisenä mummona miettiä "olisiko voinut olla onnea minullakin"...😑❓

En ole asiantuntija, mutta löysin allaolevaa tietoa.
Käsittäisin, että syyttämisestä päättää syyttäjä eikä asianomistaja. Pahoinpitelyrikokset ovat virallisen syytteen alaisia, joten et kai mahda mitään sille, nostetaanko syyte vai ei. (Se, mitä teit, oli kai rikosilmoitus eikä syyte.) Sovittelu näyttää allaolevan mukaan olevan mahdollinen. Poliisi näki väestörekisteristä siviilisäätysi.

"Suurin osa rikoksista on kuitenkin virallisen syytteen alaisia. Se tarkoittaa rikoksia, jotka poliisi tutkii aina, vaikka uhri ei haluaisikaan tekijälle rangaistusta. Esimerkiksi pahoinpitelyt ja raiskaukset ovat virallisen syytteen alaisia rikoksia. Poliisi tutkii ne myös silloin, kun tekijänä on perheenjäsen."
"Rikosasia voidaan sovitella, jos sekä uhri että tekijä suostuvat siihen. Sovittelu on aina vapaaehtoista, ja sen voi myös lopettaa kesken.
Sovittelua ohjaavat vapaaehtoiset, koulutetut sovittelijat. Heidän avullaan rikoksen osapuolet yrittävät löytää sovinnon. Sovittelun tulos voi olla esimerkiksi anteeksipyyntö, rahallinen korvaus tai työkorvaus. Sovinnosta tehdään kirjallinen sopimus.
Lisätietoja sovittelusta antaa esimerkiksi poliisi. Vaikka rikosasiasi olisikin soviteltu, se voidaan kuitenkin käsitellä oikeudessa. Näin tapahtuu silloin, jos syyttäjän mielestä pelkkä sovittelu ei riitä."
http://www.om.fi/ss/Etusivu/Julkaisut/Esitteet/Josjoudutrikoksenuhriksi/pagename/esite/Tulosta
http://www.om.fi/ss/Etusivu/Julkaisut/Esitteet/Josjoudutrikoksenuhriksi/pagename/esite/

Käyttäjä p.i.k. kirjoittanut 23.07.2011 klo 01:44

Kiitän näistä tiedoista. (en mielipiteistä) Olen käynyt oikeusaputoimistossa, käräjillä, sekä kokeneen lakimiehen juttusilla ja selvisi että asia todellakin on syyttäjän päätettävissä. Syyttäjä itse on tavattavissa ensi ma.joten odotan sitä tapaamista. Selvähän se että kaikki syyttäjät tykkäävät sulista hatussa, ja toki rangaistus on odotettavissa. Nähtävimmin päiväsakkoa ja maininta rikosrekisteriin. Eli soppa on keitetty ja sen kuumuus jää nähtäväksi.. Ja kuten sanoin jo aiemmin, hänen tekoaan en hyväksy ja hän katuu syvästi tapahtunutta. Itse en halua korvauksia, enkä vaadi rangaistusta. Varovaisesti päivä kerrallaan mennään eteenpäin ja toivotaan parasta. 😟

Käyttäjä Desper kirjoittanut 23.07.2011 klo 13:47

Mistä syyttäjät saavat sulkia hattuun? Lain noudattamisesta ja tehtäviensä suorittamisesta?
Tässäkin on tietoja, mielipiteitä en esitä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=rikoslaki