Alkoholismia, henkistä väkivaltaa?

Alkoholismia, henkistä väkivaltaa?

Käyttäjä Simpura aloittanut aikaan 07.01.2011 klo 06:06 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Simpura kirjoittanut 07.01.2011 klo 06:06

Mies on tuurijuoppo. Nyt on taas ollut joulukuu ”normaali”, kun tuli veronpalautus, se taas alkoi. Työttömällä on aikaa… siis hän juo kausittain, mutta toisinaan sitten ihan ällittömään kuntoon, tulee yöllä syömään keittiöön ja jättää kamalan sotkun, kun saattaa nukahtaa tunneiksi pöytään (tai milloin mihinkin). Nyt joulun jälkeen joi uuteen vuoteen saakka neljä iltaa/yötä peräjälkeen. Toipui vuoden vaihteesta ja aloitti taas. Sama joulukuun alussa, kun sai rahaa.

Miehen juomatavat näin kyllä jo nuorena, kun yhteiselämä alkoi, sekin minun painostuksestani, kun kuvittelin ihanan humoristisen ja supliikin miehen olevan SE. Juopottelu paljastui vähitellen, en tiennyt siitä aiemmin, vaikka tunsin hänet jo ennestään. En antanut periksi (olisi pitänyt ymmärtää jo silloin, mikään ei periaatteessa ole muuttunut siitä) ja tavallaan sain hänet ongittua ojasta pois. Olemme olleet yhdessä kohta 17 vuotta, siitä 9 v naimisissa.

Välillä on rauhallisia kausia, jolloin tuntuu etteihän tässä mitään ongelmaa ole. Tekee jopa jotain kotonakin. Meillä on iso remontti ollut kesken jo 2½ vuotta, joka jäähdyttää talvisin taloa ihan liikaa. Jotenkin saadaan uunilla pidettyä lämpöä, mutta puitakin pitää aina hankkia ja sähkölaskut on sairaan isoja talvella.

Meillä on kaksi lasta, 6- ja 8-v. Olen ollut itsekin pitkään työtön, välillä tehnyt töitä ja onnistunut pysymään liiton ”paremmissa” rahoissa. Viimeksi tein aamutöitä, jolloin lapset oli vielä tarhassa ja mies huolehti heidät aamuisin, kun en voinut aikaisen lähtemisen vuoksi itse. Luottamus meni, kun mies teki kolme kertaa sen työsuhteeni aikana tempun, että oli arkiaamuna tolkuttomassa kunnossa, kun olisi pitänyt minun lähteä. Otin lapset aamuyöstä mukaani ja vein anopilleni. Sen jälkeen olen elänyt koko ajan vain vähitellen enemmän ja enemmän ahdistuneena ja epävarmana.

Miehen juominen ja se, ettei häntä kiinnosta tehdä remonttia kotonamme loppuun (lasten huoneet, joita ovat odottaneet sen 2½ v) kuulemma ovat vain ja ainoastaan minun syytäni. Hän ei kuulemma nauti elämästämme. Minä kuitenkin olen jaksanut tätä paskaa lasten takia ja yritän pitää heille mahdollisimman normaalin arjen ja olla se selvä ja turvallinen aikuinen. Enenevässä määrin lapset ovat nähneet isänsä humalassa. Pyrin olemaan silloin normaali, kännisen kanssa on turha alkaa inttää. Se ei johda mihinkään. Meillä ei ole koskaan kunnolla puhuttu mistään, paitsi kun mies kännissä ja aina sama jaarittelu ja minun syyttely, olen huono sängyssä jne. Mikään muu ei tunnu kiinnostavan kuin parantaa seksiä. Muuten on hänelle aivan sama, mitä teen tai teemmekö kaksin tai perheenä yhtään mitään.

Olen ollut nyt toista vuotta työtön ja jälleen mies on siis tämän vuoden vaihteen aikana järjestänyt minulle huolta juomalla, kun samaan aikaan itse olen ollut kurssilla ja lapset loma-aikana hänen kanssaan muutamia päiviä kotona. Lapset pelkäävät isäänsä kuten minäkin. Ei käytä fyysistä väkivaltaa vaan toisinaan karjuu ja minua siis syyttelee. Rahan käyttöönsä en luota vaan pidän huolen aina, että saan jemmattua laskuihin. En ymmärrä miten ja mihin sai kulumaan suuren veronpalautuksensa. Osin viinaan tietysti. Muutaman kerran on pelannut tosi ison summan – kännissä. Minun syy kun en hänestä välitä. Tässä taas toissa päivänä mietin, otanko lapset aamulla mukaani, mutta en ottanut kun sain miehen aamulla hereille ja vaikutti selvältä. Olisi pitänyt tietää paremmin kokemuksesta (ja tiesinkin). Oli nukkunut suuren osan päivää ja lapset saivat ruokaa vasta illalla, kun tulin kotiin. Lapset olivat naapurissa olleet leikkimässä, ovat onneksi sen verran isoja ja tuttu perhe. Tosin sen perheen pää on ajoittain miehen ryyppykaveri. Lapset ei olleet uskaltaneet herättää isää antamaan ruokaa. Toisaalta haluavat olla isänsä kanssa ja rakastavat häntäkin. Onkin huomattavasti parempi olla itselläkin kun hän on selvä.

Alan olla lopussa. En jaksa kohta kontrolloida ja pitää kaikesta huolta, en tiedä mitä tehdä tuolle remontille. Ei ole rahaa, anoppini ja miehen sisar ja paras ystäväni tietävät tilanteeni. En ole enää viitsinyt hyväsydämistä anoppiani rasittaa ongelmillamme. Viimeksi töissä ollessani, kun vein lapsia hänelle miehen juomisen takia, se otti koville minulle ja varsinkin hänelle. Nyt anoppi siis ehkä kuvittelee kaiken olevan suht ok… tuli myös tunne, että viime kädessä jään alakynteen ja veri on vettä sakeampaa. Siskonsa ei ehkä usko enää kaikkea mitä puhun, joten olkoon.

Minä en kuulemma auta miestä menemällä töihin, että pärjättäisi. Siis taas mun syy, ettei ole rahaa. Kyllä hänellä motivaatio töihin aina laskee, kun saa päivät ”nollattua” liitosta ja nyt on taas se hetki. Tekisin kyllä vaikka mitä työkseni, jos voisin olla varma ja luottaa mieheen lasten huoltajana 😭 Olen useimmiten huolissani ja jättänyt yrityksen edes vähäisiin harrastuksiinikin yksinäni, kun joskus kävi niin että oli kännissä kun palasin kotiin. Lapset oli aika paljon pienempiä silloin.

Pahin tapahtui viime kesänä, kun mies oli yrittänyt itsemurhaa. En tiennyt asiasta kuin vasta kun itse kertoi parin päivän päästä. Naapuri oli onneksi sattunut paikalle ja pelastanut tilanteen. Ihmettelen ja harmittelen kovasti, miksi ei soittanut 112. Puhuin myöhemmi hänen kanssa asiasta ja kerroin saaneeni neuvon tehdä niin jos alkaa edes puhua itsemurhasta.

Nyt siis saan pelätä koko ajan sitäkin tekeekö jotain itselleen juopotellessaan. Toisaalta en uskalla enkä halua mennä öisin katsomaan, missä kunnossa on ja mitä tekee. En jaksa niitä väittelyitä ja syyttelyä, mitä tulee toisinaan, kun on kännissä. En voi tietää, millä tuulella milloinkin on, kun juo.

Mies uhkaili minua itsarilla jo vuotta aiemmin ennen varsinaista tekoa (kun olin vielä töissä ja tuli lastenhoito ongelmiakin). Teki muka lähtöä pihasta ja käski pärjäillä. Tuli hetken päästä takaisin ja totesi, että minun ois pitänyt lähteä perään estämään. Paniikissa vain itkuissani soitin ystävälle. EN JAKSA. Voihan olla, että testailee minua ja hakee minusta myötätuntoa ja rakkautta. Kyllä se vaikeaa on tuollaisten temppujen jälkeen, olen vain niin tolkuttoman väsynyt kaikkeen juopotteluun ja syyttelyyn.

Apua ei mies suostu hakemaan. Kuulemma sellainen ei auttaisi minuakaan, olen yrittänyt pärjätä omillani. Vanhempani eivät tiedä juuri mitään tästä. Ihmettelevät tietysti remontin venymistä ja tietävät kyllä, että joskus ottaa viinaa. Ei muuta.

Nyt olen päättänyt hakea itselleni apua. Toivottavasti sitä myös saan. Ihan liian pitkään olen aikonut. Olen peruspositiinen ja elämänhaluinen, siksi kai jaksanut näin pitkään… välillä vain tulee olo, että se on tosiaan mun syy kaikki eikä toisaalta mitää ongelmia ole. Siis näin niinä selvinä ja rauhallisina hetkinä… ei ole mielestään ongelmaa, kun kuitenkin kykenee joskus töissä olemaan, vapaa-ajalla sitten saa tehdä ”mitä haluaa”.

Voisinko minä tosiaan olla jotenkin parempi hänelle? Nuoruuden typeryydestä olen maksamassa aika kovaa hintaa.

Käyttäjä Simpura kirjoittanut 08.01.2011 klo 00:46

Aika on vihdoin varattu. Mietin vain mitä uskallan mieheni asioista yleensä puhua kodin ulkopuolella... miten terveyden huolto reagoi, jos puhun hänen itsemurhayrityksestään? Ei kai he voi puuttua siihen muuten kuin koettamalla kohentaa minun oloani. Ihan varmasti mies suuttuu, jos sa tietää, että "haen apua". Yritän nyt opetella ajattelemaan välillä vain ja ainoastaan omaa hyvin vointiani, kun tähän asti olen aina tehnyt sen mitä minulta oletettavasti on odotettu...

Käyttäjä helemi kirjoittanut 08.01.2011 klo 11:22

Älä enää mieti, voisitko sinä olla hänelle parempi! Miten muka, hommaamalla lottovoiton, että miehellä piisaa pätäkkää juoda ja rellestää vielä enemmän, elää kuin rahamiehet konsanaan! Passaamalla hänet kuin pikku vauvan, muuttumalla yön pimeydessä vietteleväksi seireeniksi, päivällä palvelevaksi geishaksi. Mikään ei piisaa, eikä mikään passaa!
Mieti paremminkin, miten voisit olla itsellesi ja lapsillesi parempi, miehestä ei ole sinulle ja lapsille tukea eikä turvaa, olkaa sitä toisillenne.
Tekisi mieli sanoa, että kerää lapset kainaloosi ja pane ovi hiljaa perässäsi kiinni, muuta muualle, jätä mies oman onnensa nojaan....mutta sinä et sitä kenenkään sanomana tee, vaan sinun on tehtävä omat päätökset ja ratkaisut.
Minä en enää usko siihen hokemaan, että kärsi, kärsi, kirkkaaman kruunun saat!

Käyttäjä Simpura kirjoittanut 10.01.2011 klo 23:13

En todellakaan usko minäkään. Filosofia on ollut tähän asti, että teen elämästäni niin hyvän kuin tässä tilanteessa voin ja raja kulkee siinä, että lapset eivät kärsi. Se on ollut aika lähellä. Tänään kävin hoitajan juttusilla ja olen menossa psykologille. Vaikka pahaa teki puhua, toisaalta vihdoin tuli tunne, että olen oikeasti tekemässä itse asioilleni jotain. Pojalla on ongelmia koulumenestyksen kanssa. En usko, ettei hänellä olisi lahjoja pärjätä normaalissa luokassa sillä olen niitä hyviä hetkiä nähnyt monta ja senkin, että kyllä osaa, ongelmat on jossain muualla. Ehkä opekin on väsynyt "raahaamaan" poikaa muun joukon peesissä. Niitä hyviä hetkiä vain ei ole tarpeeksi vielä ollut kokeissa ym, ihan alussa kyllä oli. Samaan aikaan siis poikani on nyt open ehdotuksesta menossa koulupsykologin pakeille. Tosin aion olla ajan tasalla koko ajan ☺️❤️ Taistelutta en luovu.

Käyttäjä Sotanorsu kirjoittanut 12.01.2011 klo 17:22

Simpura,

Olisin voinut kirjoittaa viestisi! Niin paljon on yhtymäkohtia omaan elämääni, aivan liian moni kappale sopisi suoraan omaan elämääni.

Omalla kohdallani "taisto" alkoi noin kymmenen vuotta sitten, jolloin kävimmekin yhdessä terapiassa jne. Tilanne paranikin, ja jonkin aikaa elämä tuntui ns. normaalilta. Nyt kuitenkin olemme taas palanneet perusperhehelvettiin. No joo, termi on liioitteleva, mutta en keksi parempaakaan. Viina on ilmeisesti osa jokaista päivää, ja itse saan sinnitellä perheen turvallisena aikuisena, kuten sinäkin. Omat harrastukset juuri tästä syystä vähenemään päin, tuntuu että jos lähtee jonnekin, on aina pelko siitä että toinen juo sillä aikaa. Ja juohan se.

Eron esteenä on kasa lapsia, jotain arvoa liene omaisuudellakin, mutta se ei ole merkitsevä asia.

Ystäväni kysyi tänään, miksen lähtisi uudestaan terapiaan. Totesin, etten jaksa. Ei enää kiinnosta. Käyn välillä terapeutin luona yksin, mutta parisuhteen parantaminen ei ainakaan tällä hetkellä kiinnosta. Olen riittävän kauan kuunnellut huutoa, katsonut juomista, odottanut arvaamattomia raivokohtauksia jne. Voimia eroon ei kuitenkaan näytä löytyvän, ja selityskin on se perusjuttu, eli lapset. Toisin sanoen, olen alistunut kohtalooni. Minun osalleni ei tullut onnellista loppua (tai se voi vielä tulla!!! en suostu uskomaan muuta), ei sellaista parisuhdetta mistä olisin voinut nauttia. Uskon että olen kaikkeni tehnyt, enkä enempään pysty. Jos toinen juo niin minä en sitä pysty lopettamaan. Se on kuitenkin parisuhdeongelmieni ydin.

Kirjoituksestasi tuli mieleen, kuinka paljon meidän kaltaisia tapauksia onkaan! Aivan liikaa, se on varma. Ehkä tämä vielä tästä onneksi ja iloksi kääntyy. Tuskin nykyisen miehen kanssa, mutta ehkä joskus elämä vielä yllättää ja käy (tai "pistän käymään") jotain kivaa, jota en nyt osaa edes ajatella. Tämän voimalla jaksan. Jaksamista sinullekin!!