Puolisoni joutui puolitoistavuotta sitten onnettomuuteen, jossa löi päänsä vauhdilla paksuun tolppaan. Hänellä on muistikatko itse tapahtumasta, oli ollut jonkin aikaa tajuttomana osuman jälkeen. Seuraavasta puolesta vuorokaudesta hän ei myöskään muista mitään ja seuraava päiväkin on aika lailla hämärän peitossa. Aivoissa näkyi mustelmia kuvauksissa ja erinäisten testien ja lähes puolen vuoden sairasloman päätteeksi diagnoosi oli keskivaikea aivovamma.
Onnettomuudesta on nyt kulunut aikaa 1,5 vuotta ja ei hänessä päällepäin näy mitään ihmeellistä. Katkenneet luutkin on korjaantuneet vaikka fysioterapiaa aina välillä tarvitaankin. Sen kummemmin ei tuohon aivovammaan mitään ohjeita tai eväitä sairaalasta mukaan saanut ja työterveyslääkärikin on ollut sitä mieltä, että eiköhän se siitä ole korjaantunut kun on kyseessä työikäinen muutoin terve ihminen ja luutkin on jo kunnossa.
Kuitenkin kun itse olen puolisoni yli 15 vuotta tuntenut niin olen pannut merkille asioita, joihin huomio on kiinnittynyt onnettomuuden jälkeen.
Ensimmäisenä on jatkuva voimakas väsymys. Kolmivuorotyö oli toki jo ennen onnettomuutta raskasta ja sikäli pitkä puolen vuoden sairasloma otettiin vastaan myös helpotuksena. Mutta töihin palaamisen jälkeen väsymys on ollut kuluneen vuoden ajan entistä rankempaa. Kärjistetysti voi sanoa, että puolisoni jaksaa joten kuten raahautua töihin, mutta työvuoron jälkeen hän rojahtaa sohvalle, usein nukahtaakin siihen ja on ihan vetämättömissä siihen asti kunnes jaksaa raahautua myöhemmin illalla sänkyyn. Vapaapäivätkin menee työvuoroista toipumiseen ja viime kesälomallakaan ei hän kauheasti jaksanut tehdä mitään muuta kuin levätä. Eikä se ole pelkästään vuorotyö mikä väsyttää, pienemmätkin rasitukset uuvuttavat, olipa kyseessä sitten siivous tai ruoanlaitto.
Toinen mikä on kanssa tullut huomattua on sellainen toimeen tarttumisen tahmeus. Mielessä on, että jotain pitäisi tehdä, mutta aloitteellisuus siihen että nousisi sohvalta tai sängystä on huomattavasti vaikeampaa kuin aiemmin. Ja sitten kun pitäisi suunnitella jotain etukäteen niin sekin on vaikeaa samoin kuin tekemiseen keskittyminen. Ajatus tuntuu hyppivän ja katkeavan aina välillä. Suunnitelmallisuus, aloitteellisuus ja keskittymiskyky tuntuisi olevan nyt jotenkin heikommassa jamassa.
Myös muisti tuntuu pelaavan joskus huonommin kuin ennen. Useimmat asiat pysyy mielessä ja vanhat muistot on tallessa, mutta sitten ihan satunnaisesti saattaa tulla eteen asioita, joista puolisollani ei ole mitään muistikuvaa. Ne saattaa olla esim. joku meno, josta olen maininnut aiemmin tai sitten ihan vaan joku keskustelu jostain aiheesta, jota hän ei muista lainkaan. Enemmän se siis on näkynyt lähimuistissa ja tuollaisissa ei niin tärkeissä asioissa.
Hän on myös joitain kertoja unohtanut käsilaukkunsa kotiin kauppaan lähtiessään, meinannut unohtaa automme työpaikkansa parkkipaikalle ja unohtanut kaupasta kotiin tultuaan ostokset auton takapenkille. Tai eihän nuo unohtelut välttämättä ole muistijuttuja vaan keskittymiskykyä.
Keskustellessa olen huomannut, että joskus ei meinaa löytyä oikeita sanoja tai keskustelu juuttuu aina välillä samaan asiaan. Muutenkin asioiden läpikäyminen on ehkä jotenkin hitaampaa aina välillä ja samaa asiaa saatetaan puida pidempään.
Omasta mielestään hän ei ole mitenkään muuttunut onnettomuuden jälkeen ja väsymys on vaan jostain muusta syystä johtuvaa ja asioiden unohtelu taas vastaavasti väsymyksestä johtuvaa.
Työterveyslääkärikin on ottanut kantaa väsymykseen, päänsärkyyn ja rasituksesta palautumisen hitauteen, mutta pitänyt sitä enemmänkin vaan kolmivuorotyöstä johtuvana tai muuna stressinä.
Jotenkin kuitenkin tuntuu, että onnettomuudella ja aivovammalla voisi olla jonkinlainen osa tai arpa näihin. Vai voiko keskivaikeaksi diagnosoitu aivovamma mennä ohi puolessa vuodessa tuosta noin vaan...?
Tuo puolison väsymys ja uupuminen kyllä rasittaa ihan arkielämää ja parisuhdetta. Hän on aina ihan poikki eikä oikein mahdu elämään kuin työvuorot ja niistä palautuminen ☹️