äitipuolen rooli ja siihen sopeutuminen?

äitipuolen rooli ja siihen sopeutuminen?

Käyttäjä minka89 aloittanut aikaan 11.01.2014 klo 02:15 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä minka89 kirjoittanut 11.01.2014 klo 02:15

Eli itsellä hankala tilanne äitipuolen rooliin sopeutumisessa, vaikka avomieheni kanssa oltu yhdessä jo 3,5 vuotta…nyt olen vakavasti hakemassa apua ammattiauttajalta sekä keskustelun herättäjänä täällä.

Eli 3,5 vuotta oltu yhdessä ja miehellä edellisen tyttöystävän kanssa poika, joka nyt jo 7v. Ja nyt koen todella paljon ahdistusta kun poika on meidän tykönä joka toinen viikonloppu… ahdistaa, kiukuttaa, masentaa, vihastuttaa…. ja mikä pahinta, viimeaikoina kun olen ollut hetkiä pojan kanssa kahden, mielessäni on vaan pyörinyt kuinka saisin häntä satutettua edes vähän ja oltua ilkeä 😮 näistä ajatuksista olen todella itse pelästynyt, koska en ole koskaa aiemmin minkään kohdalla tämmöisiä ajatuksia päähäni saanut.

Ehkä tähän johtavia asioita on ainakin osaksi ne, että avomieheni on itse sanonut pojan olleen ei suunniteltu/toivottu. Ja koska itse haluan todella kovasti lasta tällä hetkellä, ja mieheni ei.
Tulee monesti vain mieleen mikä minussa on vikana, kun ajattelen näin.
Olenko vain todella katkera että miehelläni on jonkun muun kanssa lapsi, mutta ei edes halua minun kanssa lasta, ainakaan toistaiseksi.

Apua, mielipiteitä?😯🗯️

Käyttäjä helemi kirjoittanut 11.01.2014 klo 15:10

Voisitko ajatella, että koettaisit sopeutua pojan olemassa oloon, sillä poika on siihen ihan syytön, hyväksyisit hänet omana pienenä ihmisenä. Älä ajattele häntä toisen naisen lapsena vaan miehesi lapsena, sillä hän tulee olemaan miehen elämässä aina.
Sitä kautta, mieskin voisi joskus haluta yhteisiä lapsia, jotka ovat sitten pojan siskoja tai veljiä.

Käyttäjä minka89 kirjoittanut 11.01.2014 klo 18:58

Tätä todellakin olen yrittänyt päähäni takoa, mutta aina jostain ne ajatukset sieltä esiin puskee... tiedän ja tiedostan, ettei poika ole siihen syyllinen! Siksi osakseen ihmettelinkin ajatuksiani...
Yli 3 vuotta olen yrittänyt kääntää ajatusmaailmaani tässä asiassa.

Käyttäjä Menolly kirjoittanut 12.01.2014 klo 14:54

Minustakin näin keittiöpsykologina kuulostaa siltä, että kohdistat poikaan katkeruuden siitä, ettei miehesi halua kanssasi lapsia. Ehkä alitajuisesti koet hänet jatkuvana muistutuksena siitä, että joku muu on saanut kokea rakastamasi ihmisen kanssa tämän onnen ja ihmeen, jota sinulle ei nyt sallita.

Mutta poikahan ei tätä sinun katkeruuttasi ansaitse, syytönhän hän siihen on. Minusta sinun pitäisi pikemminkin puhua miehellesi näistä tunteista, kertoa miltä sinusta tuntuu, koska haluat myös OMAN lapsen. Muista, että myös äitipuolella voi olla valtava vaikutus lapsen elämään. Sinä voit tulla miehesi pojalle yhdeksi elämän tärkeimmistä ihmisistä, joihin voi luottaa ja tukeutua 🙂 Hän voi olla myös sinun lapsesi.

Eräs ystäväni seurusteli myös miehen kanssa, jolla oli ennestään lapsia. Hänkin sopeutui äitipuolen rooliin huonosti ja lopulta he erosivatkin, koska miehellä oli omasta mielestään lapsiluku täynnä ja ystäväni tahtoi kuitenkin oman lapsen. No, nyt hän seurustelee uuden miehen kanssa, jolla myös on lapsi. Tällä kertaa hän on tosin päättänyt, ettei tahdo olla lapsen elämässä vakavasti, ainakaan vielä. Mies tapaa kyllä lastansa ja on hänen kanssaan, mutta ystäväni ei tahdo olla äitipuolen roolissa. Hänkin sanoi, että kokee kuin mies olisi "pettänyt" häntä tekemällä lapsen jonkun toisen kanssa, mutta tiedostaa tietty tunteen älyttömyyden ja sen, ettei se ole lapsen vika. Hän odottelee ja katselee suhteen kehitystä rauhassa.

Ja jos miehesi ei missään nimessä enää lapsia halua, suosittelen vakavasti harkitsemaan että jäätkö suhteeseen. Mieti, pystyisitkö hyväksymään sen, ettet koskaan saa omaa lasta.

Käyttäjä emerra kirjoittanut 25.02.2014 klo 10:10

itselläni on samanlaisia ajatuksia. Perheeseen kuuluvat 13-vuotias ja 18-vuotias, jotka asuvat minun ja mieheni luona, käyvät vain kerran kuukaudessa äidillään. Äiti ei halua heitä esimerkiksi kesäksi kun on liikaa menoja, eikä muutenkaan jaksa välittää lasten rajojen asettamisesta yms. Bilettäminen on niin paljon mukavampaa.

Olen läpeensä kyllästynyt hoitamaan toisen ihmisen lapsia. Kaikki ruoanlaittamiset ja likapyykit, koulunselvittämiset. Mieheni on itsekin väsynyt tähän työhön ja mina olen myös. lasten äiti on itse piru, meillä ei ole kommunikaatioyhteyttä. Minusta on käsittämätöntä, että ihminen haluaa lapsia ja sitten niistä tuleekin eron yhteydessä taakka, joka voidaan hylätä toisen ihmisen harteille. Miten se voi mennä niin? Vieläpä mieheni ex on opettaja, luulisi että jossain lamppu syttyy, että miten niitä lapsia tulisi hoitaa, mutta ei.

Minusta äitipuolelta ei voida odottaa, että hän jaksaa välittää toisen ihmisen lapsista. Äitipuolen rooli on kaikkein kiittämättömin mitä voi olla. Sontaa tulee niskaa joka suunnasta. Itsekin huomaan ajattelevani usein että jos mieheni lapsia ei olisi niin miten paljon helpompaa elämä olisi. Olen haaveillut myös omasta asunnosta jonne voisin mennä "perhettäni" pakoon , kun en vaan halua olla heidän kanssaan. Haluan mieheni, mutta en hänen lapsiaan.

kaikenlainen lasten sählääminen ja vahtiminen ajaa minut hulluksi, eivät he ole minun, en ole heistä vastuussa. Ymmärrän siis tunteesi täysin. M inusta olemme täysin oikeutettuja omiin tunteisiimme. Se joka on toista mieltä ei varmaan ole kokenut miten "antoisaa" on olla äitipuolen roolissa.