Äitien apua kaivataan
Minulla on seuraavanlainen tilanne:
Avomieheni kotona ei ole totuttu puhumaan asioista. Hänellä on ollut elämässään kovin rankkoja aikoja, joihin kukaan ei ole koskaan kotona puuttunut, oikeastaan edes huomannut. Minulle hän on näistä asioista kertonut, vaikka kuuluvatkin nyt jo vain menneisyyteen. Ongelma on nyt sellainen että avomieheni äiti hyysää poikaansa, tai ainakin yrittää. Oli asia mikä tahansa, ei siitä voi kertoa ilman että se yritetään tehdä valmiiksi, miettiä valmiiksi, ja tietää aina ainoat oikeat ratkaisut. Avomieheni sanoo minulle että häntä rasittaa äidin käytös ja jatkuva puuttuminen, mutta ei suoraan sano asiasta kuitenkaan mitään, vaan ikäänkuin hiljaa sen kuitenkin hyväksyy. Minä taas en kestä sellaista. Olen sitä mieltä että itsenäisesti asuvalle ihmiselle on annettava oma tila, ja luotettava arvostelukykyyn ja taitoon hoitaa omat asiat. Neuvot ja apu on kyllä tervetullutta, ja arvostamme sitä paljon, koska äitien apu on korvaamatonta kun se tulee tarvittaessa, mutta jatkuva mielipide siitä miten pitäisi tehdä, mihin kouluun mennä, miten asiat hoitaa, menee liian paljon yli kaikkien mahdollisten rajojen.
Kun tämä asia kävi liian raskaaksi, eli tuli meidän suhteeseen väliimme, jotenkin en enää jaksanut. Sanoin suoraan että jos avomieheni ei asiasta suoraan sano äidilleen, niin minä sanon, enkä voi luvata että kauniisti. Hän kertoi kaiken suoraan, sanoi miltä tuntuu, kertoi myös vanhat asiat. Hyvin diplomaattiseen ja kunnioittavaan sävyyn, niinkuin vain osaa. Nyt hänen äitinsä on kuitenkin verisesti loukkaantunut, että miten häntä syytetään kaikesta. En ymmärrä miten totuuden kertominen voi sillä tavalla loukata, eikö valhe loukkaa? tai se että asioista vaan vaietaan, ja hiljaa hyväksytään ja niellään kaikki?
Olisin todella kiitollinen jos mahdollisesti joku äiti haluaisi kertoa näkemyksiään tällaisen asian suhteen, voisi saada vähän ajatusta siitä miten ymmärtää tätä tilannetta, ja toisen suhtautumista. Toki kaikki ketkä vaan haluavat kommentoida, kertoa ideoita avuksi tilanteeseen, ovat kullanarvoisia.
Kiitos et jaksoit lukea 🙂