Ailahtelevaisuus ja raivonpuuskat
Olemme olleet parisuhteessa 26 vuotta ja meillä on kaksi tytärtä 13- ja 12-vuotiaat. Suhteessamme on ollut ylä- ja alamäkiä kuten varmaankin kaikissa suhteissa on. Kriisissä suhteemme oli noin kolmisen vuotta sitten, kun paljastui mieheni suhde toiseen naiseen. Tämän olemme jotenkin työstäneet ja jatkaneet kuitenkin elämässämme eteenpäin. ☺️
Kuitenkin tuntuu, ettei kaikki silti ole meillä kohdallaan. Mieheni mieliala on hyvin ailahtelevainen ja kun hän raivostuu hän todella raivostuu. Useasti vielä ihan pienistä asioista, kuten että kännykän laturi on jäänyt lapsilta pistorasiaan tai huone on sotkuinen tai jotain on unohtunut. Asian voisi jotenkin vielä ymmärtää jos se kohdistuisi itse asiaan, mutta ikävä tapa on mennä aina henkilökohtaisuuksiin. Usein hän haukkuu meidät, kaikki yhdessä tai erikseen. Uhkailu on osa tätä prosessia ja se, että vihanpito usein kestää monta tuntia ellei koko päivänkin on todella rasittavaa. On ihan sama millä tavalla häntä yrittää lepyyttää. Jotenkin tuntuu, ettei kyseessä kuitenkaan ole se sotkuinen huone tai kännykän laturi vaan se, että hän yleensä on vihainen. Kuitenkin hän vaatimalla vaatii, että häntä yritetään lepyyttää. Meidän pitäisi aina keksiä jotain yhdessä asian ratkaisemiseksi. Jos me yritämme jotain lupailla hän suorastaan haistattaa ajatukselle. Minä olen jotenkin jo tähän tottunut vuosien varrella, ehkä liikaakin, mutta lapsista se tuntuu hyvin epämiellyttävältä kun ei pysty asiaa millään ratkaisemaan. Joskus yllättävää kyllä hän saattaakin leppyä ja asia on kunnossa, mutta useimmin asiaa märehditään turhankin kauan ja päivästä menee suuri osa hukkaan. Vihanpito vie niin paljon turhaa energiaa kaikilta osapuolilta ja tuntuu, että mies menee vähän liiallisuuksiin sen kanssa. 😮
Sitten taas kun hän on hyvällä tuulella ja kaikki on hyvin tuntuu, että meilläkin menee mukavasti. Tytöt voivat olla rennosti ja omia persooniaan, mutta kelkka voi kääntyä yllättävänkin nopeasti ja silloin kukaan ei tiedä miten pitäisi käyttäytyä. Mies on itse kova ”heittämään läppää” ja ”kiusoittelemaan”, joskus kuitenkin kun tytöt tai minä saatamme sanoa jotain hänestä ei yhtäkkiä tiedäkään, että mitä sanoi väärin. Tuulen suunta muuttuu täysin iloisesta vihaiseksi, vaikka kaikki luultiin että tässä ollaan leikin kannalla. 🙄
Olen miettinyt, että onkohan hänellä jokin vihanhallintaongelma vai miksi hänen on niin vaikeaa hallita suuttumustaan……🤨