Äidille apua

Äidille apua

Käyttäjä Jani74 aloittanut aikaan 13.12.2005 klo 07:06 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Jani74 kirjoittanut 13.12.2005 klo 07:06

Olisikohan joku teistä joutunut tilanteeseen, jossa minä nyt olen, ja voisi antaa
neuvoja, kuinka toimia?
Vanhempani ovat koko elämänsä juoneet paljon, lähes joka toinen päivä. Isäni on pahoinpidellyt
äitiäni useaan otteeseen mm. puukolla. Viime viikonloppuna tilanne kärjistyi niin, että ulkopuolinen
soitti poliisit, koska oli kuullut jälleen isäni tappouhkauksen. Itse asun toisella puolella Suomea
ja kävin hakemassa äidin meille miettimään asioita rauhassa.
Todennäköisesti äidilläkin on vakava alkoholiriippuvuus, vaikka ei sitä tunnustakaan: nyt katsotaan
kuinka monta päivää hän kestää ilman alkoholia.
Äitini on käytännössä täysin rahaton 58-vuotias ja vaatteitakin saatiin otettua mukaan vain välttämättömään tarpeeseen.
Lisäksi hänellä on sairauksia, joita pitää hoitaa ja jotka vievät rahaa.
Olen käynyt KELAn, sosiaalitoimiston, työvoimatoimiston ja netistä löytämieni järjestöjen kuten tämä sivuilla
ja tullut siihen tulokseen, että hän ei saa mistään rahallista AKUUTTIA apua tilanteeseensa.
Onko tosiaan näin?
Isäni on yrittäjä ja äiti toimi pääasiassa kotiäitinä, joten ilmeisesti työvoimatoimistosta tulee 5 kk:n karenssi
ja vaikka äidin lääkärit suosittelisivat sairauseläkettä, niin ennen eläkettä hänen täytyisi olla puolisen vuotta
sairaslomalla.
Aivan vielä äitini ei ole valmis muuttamaan tänne minun luokseni pysyvästi eli tekemään muuttoilmoituksen, joten
ilmeisesti hänen tapauksensa ignoorataan täysin täällä uudella paikkakunnalla: niin toimeentulon kuin sairaanhoidonkin
suhteen?
Onko tosiaan näinkin?
Uskon aivan vilpittömästi, että isäni tulee tappamaan äitini ennen pitkää, jos äiti palaa takaisin.
Meillä on siis selvät suunnitelmat noin puolen vuoden päästä eteenpäin, mutta miten äitini voisi saada ennen tuota
edes vähän taskurahaa jostain? Äidin sairaudet estävät raskaan, fyysisen työn tekemisen.

Me tulemme tekemään nämä asiat tämän miettimisjakson jälkeen, mikäli äiti haluaa asua meillä jonkin aikaa ja haluaa tehdä
lopullisen pesäeron: Lähestymiskielto, ero vireille, muuttopaperit, työvoima-/sosiaalitoimistotapaamiset.
Olisiko teillä lisäksi ideoita, kuinka äitiäni voisi aktivoida varsinkin päiväsaikaan, kun hän joutuu olemaan
yksin kotona, vieraalla paikkakunnalla? Olen yrittänyt saada häntä innostumaan kirjoista, kirjastosta, sanaristikoista,
kaikista niistä asioista, joita hän on joskus ainakin harrastellut, mutta tuloksetta.
Itse uskoisin, että hänellä on vieläkin jonkinnäköinen shokkitila päällä tilanteesta.

Käyttäjä eloweena kirjoittanut 15.12.2005 klo 22:41

Moikka!

Mun mielestäni toi on tosi upeeta, aivan mielettömän ihanaa, miten sä huolehdit äidistäsi!!🙂🌻
En sen suuremmin osaa neuvoa, mutta jos äidilläsi ei ole tuloja, niin eikö tosiaan sosiaalitoimisto auta?? Luulisi sen olevan se ensimmäinen paikka joka auttaa. Varsinkin kun kertoo tilanteen. Oletko soittanut sinne? Vai vaatiiko se että äitisi on kirjoilla siellä missä sinä asut jos hän sinne jää? Jos soitat hänen kotipaikkakuntansa sosiaalitoimistoon ja kysyt neuvoa? Entä joku tukikoti? Pahoinpidellyille naisille?
Ei kai meidän yhteiskunta voi niin kylmä olla etteikö auttaisi hädässä olevaa?
Koska selkeästihän äitisi apua kaipaa. Ja tarvitsee, vaikka ei itse ehkä käsitä edes tilannetta kokonaisuudessaan vielä. Eli on shokissa vielä. Ei mikään ihme.
Jotainhan sitä pitää olla tehtävissä.
Mielestäni sosiaalitoimisto on velvollinen auttamaan, tai ainakin neuvomaan että mistä apua hakea. Sinne vain soittamaan ja vaatimaan apua! Sanot ettet tiedä mitä pitäisi tehdä mutta pelkäät äitisi hengen puolesta.

Iso 🙂👍 sinulle kun välität äidistäsi noin paljon. En voi muuta kuin toivoa että omista lapsistani kasvaisi yhtä vastuullisia ja tuntevia ihmisiä kuin sinä. Ja välittäviä. Olet ihana.🙂

Voimia jaksaa!!! Ja hyvää joulua!

Käyttäjä paholaisnainen kirjoittanut 27.01.2006 klo 17:28

Hei!Olet aivan upea lapsi kun huolehdit noin äidistäsi,mutta hänen on ihan ensin päätettävä mitä hän haluaa elämältään.Sitten on ovia ,jotka avautuvat jos niin sanottu sosiaalipuoli ei yksin auta on monessa seurakunnassa myös apua tarjolla,eikä tarvitse olla mitenkään uskovainen.Myös pelastus armeijalla on ihan akuuttia apua tarjolla.Voimia sulle ja jaksamista äidillesi.🙂🌻

Käyttäjä armin kirjoittanut 31.01.2006 klo 11:57

Tosi hyvä, että sä välität huolehtia sun äidistäs, sitä se nyt tarttee.🙂
Kannattaisi varmaan kysellä jostain väkivaltaa kokoneille naisille suunnatuista jutuista, kuten turvakodeista tms. josko heidän kauttaan voisi saada apua. Myöskin pelastusarmeijalla on väkivaltaa kokeneille naisille tarjolla apua. Tai sitten ihan psykiatriseen päivystykseen ja puhumaan lääkärin kanssa. Sosiaalitoimistosta on helpompi saada apua jos joku muu puhuu heille teidän kanssanne/puolestanne. Kaikenlaiset tukihenkilöt voivat auttaa siinä, että ottavat sinne yhteyttä ja selvittävät tilannetta. Sieltä voi muuten olla hankalaakin saada apua.
Toivottavasti kuitenkin jaksat hakea ja saatte apua! Ja hyvä jos saat äitisi kokonaan eroon isästäsi! Kun äitisi vähän alkaa voida paremmin, hänhän voisi itsekin mennä juttelemaan tukihenkilöiden kanssa tai saada vertaistukea, koska paljonhan tälläisia asioita järjestetään väkivaltaa kokeneille naisille, koska se on niin yleistä. Alkoholiongelmastakin hän voisi samalla puhua (vaikka hän ei sitä ongelmaksi nyt myöntäisikään). Varmaan kannattaa aloitta hänen aktivoimisensa juuri pienistä asioista, kuten kirjojen lukeminen, musiikin kuuntelu, kävelyllä käyminen jne. Jos hän pitää tai innostuisi jostain taidejutuista, vaikka maalaaminen tai kutominen yms. käsillätekeminen, voisi olla hyvä juttu. Auttaa stressiin. Toivottavasti siis kuitenkin saatte asiat kuntoon pikkuhiljaa! Onnea!🙂👍