Ystäväni haluaa tappaa itsensä

Ystäväni haluaa tappaa itsensä

Käyttäjä forgotten aloittanut aikaan 22.12.2010 klo 17:28 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä forgotten kirjoittanut 22.12.2010 klo 17:28

Oon tosi huolestunut ystävästäni. Masennusta on jatkunut nyt jo monen vuoden ajan, vaikka ite oon ollu sitä todistamassa vasta puoli vuotta. Kun koulu alko (lukion 1. luokka) kaikki oli vielä ihan ok, mut tilanne paheni tosi nopeesti. Nykyään tää ystävä jo suunnittelee itsemurhaa, viiltelee ja lukittautuu yksin sen asuntoon, eikä päästä ketään sisään. Sillä on tarkat suunnitelmat miten se tappaa ittensä ja se sanoo ihan suoraan että aikoo tehä sen. En enää tiedä mitä mun pitäis tehä. Oon yrittäny auttaa, sain toisen ystäväni kanssa sen menemään tonne terapiaankin, mut en enää vaan keksi mitä pitäis tehä.. Sen vanhemmat ei tajua, vaikka ystäväni on sanonut niille, että se aikoo tappaa ittensä. Ne ei tee mitään. Mitä mun kuuluu tehä? Pelkään vaan koko ajan mitä se tekee ittelleen. Nyt on vielä vaikeempaa, kun kummatkin on lomalla kotona, ja välissä on pitkä matka. Mulla alkaa keinot loppua… 😯🗯️

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 24.12.2010 klo 09:37

Heippa
Yritä ystävääsi tukea, antaa elämänuskoa, kannustaa jne mut kun on masennus
jatkunut noin pitkään niin onhan käynnyt lääkärissä???
sieltä saisi ammattiavun ja lääkkeet niin elämä helpottas.
Kysy ystävältäsi esim.
Mitä sinulle kuuluu???
Miten olet voinnut??
Miten olet jaksanut??
Niin ihminen yleensä rupeaa asioita kertomaan niin sekin helpottas elämää.
Kuin myös sano että olet ystäväsi tukena ja sano että autat, kannustat, ja voi ottaa
sinuun yhteyttä aina kun tarvii niin tietää että on joku joka välittää.
Itse olen kaupassa töissä ( ollut noin 20 vuotta ) niin sen olen huomannut kun olen sanonut asiakkaille että tulee heti juttelemaan kun pahalta tuntuu niin ihmiset tulee todellakin
juttelemaan ja se voi olla sille asijakkaalle se pieni oljenkorsi joka auttaa elämässä
eteenpäin.
Mutta ystävälläsi on masennus aika pahana kun sulkeutuu omaan oloonsa ja viiltelee
et tarvitsee mielestäni ammattiapua.
Sitä olen monesti itsekseni pohtinut että mistä johtuu suomessa kun ihmisillä
täällä on niin paha olla ( no tiedän kyllä mut olen aina kirjoitellut meidän päättäjille
mut mitään ei tapahdu ) sillä masennus, väsymys, alkoholismi on niin yleistä
että ei uskois että ollaan hyvinvointi suomessa.
Kaunista joulua sinulle

Käyttäjä Tamago kirjoittanut 29.12.2010 klo 00:19

Ystäväsi tarvitsee kipeästi ammattiapua ja hyvä jos meni terapiaan. Tällaiset asiat ovat todella raskaita itsetuhoisen ihmisen läheisille kuin tälle itsellensäkin. Tuntuu, että pitää tarkasti harkita mitä tälle henkilölle sanoo. Ja niinhän se onkin... Itselläni on kokemusta samaisesta asiasta.

Ystäväni yritti tappaa itsensä muuatama kuukausi sitten, mutta epäonnistui siinä kolmannen kerran. Hakeutui tämän jälkeen sitten suljetulle. Ei ole vieläkään päässyt pois, eikä vielä kuukausiin pääsekään. Hoito siellä on auttanut häntä hieman nousemaan jaloilleen. Tosin, jätimme hyvästit eräistä syistä ja nyt en ole ollut häneen yhteyksissä.
Harmittaa tämä tilanne, sillä haluaisin olla hänen tukenaan, mutta se ei jostain syystä käy muutamalle ihmiselle...

Luulen, että tällaisen ihmisen tukena oleminen saattaa olla hyvinkin vaikeaa ja puuduttavaa ja se luultavasti painaa omaakin mieltä paljon... vaikka itse haluaisikin olla avuksi, ei välttämättä siihen pysty henkisellä tasolla.
Itsemurhaa suunnittelevan läheisille on tärkeä kertoa asiasta, jos he eivät vielä siitä tiedä (olette onneksi jo kertoneet, harmittaa vain, etteivät tämän vanhemmat näytä välittävän?). ☹️ Tämä edesauttaa hoitoon pääsemistä ja mahdollista paranemista.

Toivon, että jaksat/jaksatte tämän tilanteen läpi. Se on varmasti raskasta.