Ymmärrystä etsimässä

Ymmärrystä etsimässä

Käyttäjä Kauneinta aloittanut aikaan 23.11.2011 klo 15:01 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Kauneinta kirjoittanut 23.11.2011 klo 15:01

Päätin kirjoittaa aiheesta ymmärrys, ja siitä ymmärtääkö kukaan lopulta kunnolla?

Olen ollut noin kolmisen kuukautta vakavammin masentunut, yli kaksivuotisen ahdistusjakson jälkeen.. En jaksa enää yrittää mitään, psykologi eikä edes lääkäri ymmärrä. Se kuuluu aina vaan tuohon vaiheeseen elämästä ja se menee kyllä ohi, joo.

Jouduin tänään kuulemaan keskustelun joka sisälsi harvinaisen paljon masentuneen ystäväni haukkumista ja ylianalysointia. En kiellä, ettenkö olisi itse osallistunut keskusteluun, mutten missään vaiheessa haukkunut kyseistä ihmistä. Ystäväni esittivät mm. alta luettavia mielipiteitä masennuksesta.

Jos ihminen muuttuu vähääkään, hän on hullu tai huomionkipeä. Masennus on pelkkä temppu huomionhakemiseen ja itsesääli turhaa, se etteivät voimat muka riitä on pelkkä huono asenne.
Itsetuhoisuus on merkki heikkoudesta, paha olo sitä ettei saa kaikkea mitä keksii toivoa..
Masennus menee kaikilta ohi ja se kuuluu vaan tiettyyn vaiheeseen elämää, ei ihminen voi olla jatkuvasti huonomielinen, ja onhan sen nyt pakko esittää koko homma.

Tekisi mieleni huutaa näille ihmisille, kiljua ettei se oikeasti ole niin.
En ymmärrä mikä siinä on, että heti kun joku masentuu tai ahdistuu ihmiset jättävät hänet yksin. Masentunut ihminen tarvii tukea, sitä ei kukaan taida ymmärtää, ei ainakaan täällä. Mielummin tätä uutta outoa eläintä vältellään, ei hän ole ihminen enää ollenkaan.

Tuon keskustelun pohjalta tajusin, että näinhän suurin osa ihmisistä minustakin ajattelee. Masennukseni on itsekehiteltyä, vain pääni sisässä olevaa tähän ikään kuuluvaa kapinointia. Itsetuhoisuus pelkkää tylsyyden purkamista ja heikkoutta, se etten jaksa mitään on pelkkää esittämistä ja itsekeskeisyyttä.

Mistä ihmeestä voisi löytää ihmisen joka ymmärtää? Joka ei puhu paskaa heti kun selkänsä kääntää.. Onko kenellekkään teistä sattunut tällaista, että ei ymmärretä tai joutuu kuuntelemaan haukkuja itsestään ilman että haukkuja ymmärtää loukkaavansa?

Anteeksi tämä vuodatus, otti vain harvinaisen paljon kalloon tämäkin ja piti johonkin päästä purkamaan tekemättä mitään typerää.

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 23.11.2011 klo 16:42

Heippa
Minä kyllä ymmärrän sinua ja itse en ole ollut masentunut mutta olen
kyllä jutellut paljon masentuneiden ihmisten kanssa.
Mutta kirjoitan sinulle huomenna enempi asiasta.
Kaunista loppu vuotta sinulle

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 24.11.2011 klo 10:49

Heippa
No nyt minä vastaan sinulle ja ymmärrän kyllä sinua.
Mutta minkä ikäinen sinä olet ???
Jos käyt esim koulua niin oletko käynyt kouluterveyden hoitajan luona ???
Kun väsymys / masennus on jatkunut noin pitkään niin ehdottomasti
pitää käydä lääkärissä niin saa avun ja saisit elämän rauhoittumaan.
Olen kyllä sanonut masentuneelle / väsyneelle ihmiselle että kannattaa mennä
heti lääkäriin niin saa avun jos itse sinnittelee viimesillä voimilla niin sitten kyllä
tulee romahdus.
Mutta millaiset välit sinulla on vanhempiisi ???
Onko sinulla ystäviä / kavereita jolle voisit kertoa iloja ja suruja ???
se helpottas eläämääsi.
Kuunteletko sinä musiikkia ??? mikä on suosikki yhtyeesi ???
Ethän käytä alkoholia ???
Kirjoita miten olet nyt jaksanut niin vastaan sinulle.
Kaunista loppuvuotta sinulle

Käyttäjä Nellie kirjoittanut 24.11.2011 klo 16:03

volvomies kirjoitti 24.11.2011 10:49

Heippa
No nyt minä vastaan sinulle ja ymmärrän kyllä sinua.
Mutta minkä ikäinen sinä olet ???
Jos käyt esim koulua niin oletko käynyt kouluterveyden hoitajan luona ???
Kun väsymys / masennus on jatkunut noin pitkään niin ehdottomasti
pitää käydä lääkärissä niin saa avun ja saisit elämän rauhoittumaan.
Olen kyllä sanonut masentuneelle / väsyneelle ihmiselle että kannattaa mennä
heti lääkäriin niin saa avun jos itse sinnittelee viimesillä voimilla niin sitten kyllä
tulee romahdus.
Mutta millaiset välit sinulla on vanhempiisi ???
Onko sinulla ystäviä / kavereita jolle voisit kertoa iloja ja suruja ???
se helpottas eläämääsi.
Kuunteletko sinä musiikkia ??? mikä on suosikki yhtyeesi ???
Ethän käytä alkoholia ???
Kirjoita miten olet nyt jaksanut niin vastaan sinulle.
Kaunista loppuvuotta sinulle

Kiitos vastauksestasi, ja ikääni en paljasta mutta voin sanoa olevani nuori.
Käyn psykologilla, lääkärillä ja psykiatrilla, en pidä vanhemmistani erityisen paljon ja ystäviä on muutama joille en viitsi paljoa puhua. Kuuntelen kyllä musiikkia, enkä ole alkoholin liikakäyttöön vielä tässä vaiheessa sortunut.

Näissä psykiatreissa ja muissakin on se, että heidän "halunsa" auttaa rajoittuu työhön. Se on heidän työtään, ei taustalla tarvitse olla aitoa välittämistä, kunhan tietää miten toimii jos raja ylittyy. Eivät hekään oikeasti välitä, ja kuten sanottu, ketään ei voi pelastaa itseltään.

Käyttäjä varjolapsi kirjoittanut 24.11.2011 klo 17:50

Hei Kauneinta!

Tiiäkkö, minä ymmärrän sua. Tiiän miltä tuntuu, ku puhutaan että masennus on nuorten keskellä joku muoti-ilmiö, justiin että haetaan huomiota. Puhutaan asiasta, josta ei oikeasti tiiä mittää. Ei tiietä minkälaista on paha olo, ei ymmärretä että voi olla niin paha olla ettei tiiä ennää muuta keinoa purkaa sitä ku satuttaminen.. Eikä sitä tosiaankaa tehä sen takia että halutaan huomiota..

Minä oon saanu ystävän, joka ite on ollu tosi vaikeasti masentunu. Nyt sillä mennee jo tosi paljo paremmin, välillä on kyllä niitä huonompiaki aikoja. Minulla on itellä keskivaikea masennus. Mutta tuolta ystävältä oon saanu niin paljo ymmärrystä ja tukea, ja voi olla varma että toinen tietää mistä puhhuu. Eikä ajattele mittää tuommosta, niinku moni semmonen joka ei koskaa oo kokenu mittää tämmöstä..

Minä toivon että sinä löyät ihmisen, joka sua ymmärtää ihan oikeasti, jolle voit puhua asioista ja saaha tukea. Hirmu paljo voimia!

Käyttäjä -ansku- kirjoittanut 03.12.2011 klo 07:45

Moi! Tiesitkö ettei auttajan tarvi aina olla ihminen? Ei sillä etten ymmärtäis sua,ymmärrän erittäin hyvin. Mulla on kyllä yks erittäin hyvä kaveri jolle oon kertonu ahdistuksesta ja viiltelystä mutta suurin auttaja onki kissa! Se tullee aina sylliin kehräämään kun on paha olla. Nytkin nukahti tähän viereen...Mutta muista että aina on joku joka ymmärtää! Voimia sulle! 🌻🙂🌻

Käyttäjä sara3 kirjoittanut 12.03.2012 klo 23:38

Olen 14 ja kärsin luultavasti masennuksesta, mutta tuo että monet sanovat minun haluavan vaan huomiota on oikeasti kamalaa kuultavaa! en jaksa sitä että kaverit vähättelevät viiltelyäni, ihan kuin se olisi jokaisen teini-ikäisen juttu. Ei todellakaan ole, eikä saisi olla! Olo on vain niin paha, enkä osaa kertoa tästä vanhemmille tai terveydenhoitajalle..😭