Yksinäisyys ja voimattomuus ahdistaa
Mua ahdistaa, kun musta tuntuu et oisin ihan merkityksetön… Mulla on ainoastaan mun eri paikkakunnalla asuva tyttöystävä ja kaks kaukaa olevaa nettikaveria, joita oon nähny kerran-pari vuodessa. Nyt en oo enää niitten nettikaverienkaan kanssa paljoa puhunu kun oon vaan ollu tyttöystävän kanssa, sitäkin välillä ärsyttää tää mun ripustautuminen siihen. Kun mä menin uuteen kouluun, ajattelin et saisin sieltä kavereita, mut turha toivo. Ekana päivänä mulla oli rohkeutta puhua muille ja käydä niitten kaa esim. syömäs, mut sit se rohkeus katos ja aloin olla taas yksin niinku ennenki. Mä en uskalla avata suutani, ku en tiedä yhtään mistä aloittaa puhuminen. Muutamat sosiaaliset ihmiset on jaksanu moikkailla mua ja ehkä vaihtaa pari sanaaki, mut muut on sit jättäny rauhaan.
Mulla ei ikinä oo ollu pahemmin kavereita, mua on kiusattu koko peruskouluajan ja ala-asteella sain yhen kaverin neljännellä ja yläasteelle vaihoin eri kouluun et pääsisin eroon niistä ihmisistä, sain sieltä yhen kaverin. Välillä tuntu ku kaikki ois mua vastaan, monet ihmiset kiusas mua ja loput katteli hiljaa vierestä, mut harvat tuli juttelemaan ikinä. En oo vapaa-aikana just koskaan ollu koulukavereiden kanssa, vaan oon viettäny aikani pääasiassa kotona lukien tai netissä surffaten.
Kun nyt oon työharjottelussa, niin ajattelin et josko siellä olis seuraa, mut ne ihmiset on paljon mua vanhempia ja en keksi mitään puhuttavaa niille. Joku sano et pitäis kysellä ihmisiltä jotain niiden työstä, no kyselin ja kyllä ne vaikutti pitävän siitä et mä olin kiinnostunu. Mut en mä keksi enää mitään jutunaiheita. Oon työpäivät yksin huoneessani, käyn syömässä ja odotan vaan et päivä päättyis. Yritän käydä kahvihuoneessaki, jossa muut puhuu keskenään ja mä juon itsekseni kahvia.
En tiedä mistä mä oikein saisin seuraa, kun monet sanoo et ota itteäs niskasta kiinni ja tutustu muihin, mut kun en mä osaa. En uskalla sanoa muille mitään ellen tunne niitä, ahdistun vaan kun ne on keskenänsä ja mä oon ulkopuolinen. Harrastuksista vois saada, mä kävinki yhessä yhdistyksessä vuos sitte kaks kertaa, mut en sielläkään saanu suutani auki ja jäin yksin.
Millasia tuntemuksia teillä on yksinäisyydestä? Mistä ootte löytäny kavereita?