Yksinäisyys ja huonommuuden tunne

Yksinäisyys ja huonommuuden tunne

Käyttäjä liljapieni aloittanut aikaan 10.04.2014 klo 20:04 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä liljapieni kirjoittanut 10.04.2014 klo 20:04

Olen 19-vuotias opiskelija. Olen kärsinyt masennuksesta aika pitkään, välillä myös syömishäiriöstä, joka kuitenkin nyt on taka-alalla. Tällä hetkellä pahiten painavat yksinäisyys, jaksamattomuus ja tunne siitä, etten osaa tai ymmärrä mitään.

Minulla ei tällä hetkellä ole oikeastaan yhtään todellista ystävää eikä oikein kavereitakaan. Tuntuu etten osaa tutustua ihmisiin tai olla ihmisten kanssa. Koulussa tulen ihan hyvin toimeen luokkalaisteni kanssa, ja olen joskus heitä nähnyt vapaa-ajallakin, mutta en jotenkin osaa/uskalla tutustua paremmin. Minun on vaikea keksiä puhuttavaa tai sanottavaa, tai en uskalla puhua jos pelkään tulevani naurunalaiseksi. Tällä hetkellä tapaan ihmisiä koulun ulkopuolella melko vähän. Toimin yhdessä järjestössä, ja sen puitteissa tapaan ihmisiä noin kerran viikossa tai kahdessa, mutta en sielläkään ole kenenkään kanssa ystävystynyt, toki me jotain järjestötoimintaan liittymätöntäkin juttelemme… Perhettäni näen lähinnä viikonloppuisin.

Nyt viime aikoina olen hajoillut aika paljon kuolutehtävien vuoksi. Ennen oppiminen on ollut minulle aika helppoa, mutta nyt tuntuu, etteivät asiat jää mieleen enkä ymmärrä niitä. Yritän tehdä tehtävät hyvin ja saada hyviä arvosanoja, mutta työn tekokaan ei tunnu auttavan. Joissain aineissa arvosanat ovat tippuneet 2-3 numeroa ja tehtävät tuntuvat täysin käsittämättömiltä, vaikka teen läksyt ehkä jopa tunnollisemmin kuin ennen ja seuraan opetusta. Ja kun en osaa jotain asiaa, tulee siitä paljon isompi asia ja tuntuu etten osaa tai ymmärrä mitään, olen tyhmä, ruma jne. Yleensä itken ja välillä myös satutan itseäni näissä tilanteissa, koska tuntuu etten vain kestä sitä oloa. Ja usein en pysty rauhoittumaan enkä saa itkua loppumaan ja itsensä satuttamisajatuksia pois ilman rauhoittavia lääkkeitä.