Hei!
Oon 16-vuotias ja ihan törkeen yksin. Mulla oli vielä talvella hyviäkin ystäviä, mutta me etäännyttiin ratkaisevasti kun sain syömishäiriön ja tuli muutenkin säädettyä kaikkea. Ei me oltu kyllä alunperinkään oikein samoilla aaltopituuksilla, eli en – näin rumasti sanottuna – menettänyt paljoa mitään. Tunsin itseni jo silloin yksinäiseksi.
En ole koskaan ollut kauhean sosiaalinen, tykkään viettää aikaa itsekseni ja jos olen kauan muiden ihmisten seurassa, mua alkaa yksinkertaisesti ahdistaa. Liika yksinolo on kuitenkin liikaa, välillä muhun iskee hirveä tarve puhua jollekin. Tai kuunnella jonkun toisen puhetta – kommunikoida miten tahansa. Ja on niin kauheesti kaikkia juttuja, joita ois ihana tehdä ystävän kanssa!
Yksinäisyys tuntuu niin epänormaalilta ja nololtakin, kun kaikilla on kavereita (ja paljon). Mitä sen luulis kertovan musta ihmisenä, ettei mulla oo ystäviä? Herää heti mielikuva, että mussa on jotain ylitsepääsemättömän vastenmielistä. Senkin takia asiasta on tosi vaikee puhua, kun ei halua leimautua.
Sitähän sanotaan, et ihmiset toimii peileinä toisilleen, me nähdään ja määritellään itsemme toisten kautta. Mä en tiedä enää yhtään kuka mä oon. Välillä tuntuu kuin mua ei ois olemassa, kuin oisin joku aave ja jäännös, jolla ei ole mitään virkaa tässä elämässä – kun mulla ei ole ystäviä, eikä kukaan tunne mua, niin mitä hyötyä musta on kellekään?
Vastauksia, muiden kokemuksia ja vertaistukea tänne! Tiedän etten ole ainoa laatuani 😀
Ja pliis, ei sitä perinteistä ”no hanki ystäviä!” kommenttia… elämä ei oo niin yksinkertaista D: