Otan osaa suruusi. Minä olen itse 20v mutta tiedän surusta paljon, koska isäni ja äitini ovat kuolleet (minut on adoptoitu kylläki). Minusta on hienoa, että sinä kirjotat meidän nuoret puoelle ja kysyn meiltäkin asioita, siksi voisin vaikka aatella, että olet hieno äiti.
Minun isänikö kuoli, meillä meni jotenkin sureminen siten, että äidin suru nostettiin esiin ja se lesken suru oli kaikkein kauheinta. Minulle vaikka olin 9v vasta sanotiin usein, että minun täytyy olla kunnolla koska äidillä on raskasta. Minulla oli pitkää aikaa tunne ettei lapsella ole oikeus surra, että se oikeus on vaan aikuisilla.
Nyt sitten kun äiti kuoli muutamnia vuosia sitten ja minut otettiin uuteen perheeseen ja koska olin ikäänkuin orpo hetken aijan, niin minun suruni tuntui ensin olevan tärkeintä. Mutta on mulla myös sisko ja veli, mua vanhempia, hekin surivat joten sitten luontevasti siirryimme yhteissuremiseen.
Siinä yhteissuremisessa on se hyvä puoli, että jollakin on aina vahva hetki, se tukee niitä joilla on heikko hetki. Sitten taas osat vaihtuu, taas vaihtuu tukija jne. Minäkin välillä olin siskoni surun tukija vaikka itsekin olin surija.
Lisäksi ei koskaan kotona hävettänyt itkeä, kun yleensä kun yksi alotti itkeeen, niin sitten toiset siihen itkuun yhtyi. Pystyi saamaan nenäliinaan kaikkien kyyneleet pyyhkimään.
En tiedä oliko tässä mitää apua. Mutta pääpointtia on se, että surkaa yhdessä, eikä kukaan ottaisi sellaista osaa, että minun suruni on raskainta jonkin roolini vuoksi vaan että kaikkien suru olisi tasavertaista. jokainen tukisi toista kuten jaksaisi.
Toivotan voimia sinulle jaksaa olla.