Minulla on omakohtaista kokemusta aiheesta nyt hieman vajaan kahden vuoden ajalta. Olin ollut todella stressaantunut, ahdistunut ja yksinäinenkin jo pidempään. Psykologillakin kävin juttelemassa ihan omasta aloitteesta, koska sitä lamaannuttavaa ahdistusta oli todella vaikeaa kestää yksin. Se järjestelmä, johon minut lukion terveydenhoitajalta silloin ohjattiin, koki kuitenkin vajaan puolen vuoden käynnin jälkeen sen sortin muutoksia, että minun olisi pitänyt hakeutua muualle jos olisin käyntejä halunnut jatkaa. Siinä vaiheessa tuntui jo, että siellä ravaaminen oli enemmänkin vain lisärasite, kuin mikään oikea apu. Henkilö jolle olin jutellut, oli ilmeisesti vastavalmistunut nuorehko nainen, joka ei esim. kyennyt tunnistamaan paniikkikohtauksiani ollenkaan, vaikka kuvailin ne hänelle aivan selvästi. Tuolloin en tietenkään itse vielä osannut antaa sille kamalalle ololle nimeä ollenkaan.
No minä sitten päätin, etten hakeutunut kenenkään uuden ammattilaisen juttusille, koska olo oli tuolloin jo ehkä hieman parempi. Meni puolisen vuotta ja se sama paha olo palasi kahta kauheampana. Väliin tuntui niin pahalta, että haukoin vain henkeä ja se kaikki tuntui ihan kokonaisvaltaisena fyysisenä kipunakin jo. Silmissä pimeni ja en osannut oikein muuta kuin itkeä ja täristä. Jossain vaiheessa aloin purra ja raapia itseäni, jotta saisin tilanteen ikään kuin laukeamaan ja olon helpottumaan. Kipu auttoi hieman, mutta ei ollut aivan tarpeeksi. Sumuisissa aivoissa mikä tahansa terävämpi tuntui hyvältä ulospääsymahdollisuudelta, ja siitä se minun ja veitsien rakkaustarina sitten alkoikin.
Välillä oma kylmäpäinen suunnitelmallisuuteni tarpeiston hankkimisessa ihan hirvittää. Inhoan niitä arpia, häpeän niitä ja niiden piilotteleminenkin on todella hankalaa varsinkin kesäisin. Silti sitä ei enää silloin ajattele, kun kivun tarve on tarpeeksi suuri. Kun oma ahdistus on kasaantunut tarpeeksi pahaksi tai paniikkikohtaus iskee päälle.
Minulle asian salassapito on ollut jotenkin todella tärkeää. Näen jopa toisinaan toistuvia painajaisia eri tilanteista, joissa pikku salaisuuteni voisi tulla ilmi. Ihmisten suhtautuminen pelottaa, tuntuu että koko asia ymmärretään niin helposti väärin, tai sitten ali tai ylireagoidaan. Itse asiassa yksi näistä painajaisista kävikin toteen, kun olin porukoilla käymässä. Olin auttamassa äitiä keittiössä. kun yhtäkkiä isä tuli siihen ja kiskaisi ohimennessään hihaani sivuun, jotta se ei olisi puuhaillessa likaantunut. Minä aika äkkiä siitä tietenkin itseni riuhtaisin irti ja nykäisin hihan paikoilleen, vaan vahinkohan oli tietysti jo tapahtunut. Suhtautuminen tuntui olevan enemmän luokkaa " miksi ihmeessä sinä tuollaisia typeryyksiä teet, pitäisihän sinun ison ihmisen ymmärtää paremmin." Jotenkin se vihainen suhtautuminen ja koko tilanne oli vaan liikaa ja otin jalat alleni. Koko asiasta ei oikeastaan ole sen koommin puhuttu. Oikeastaan tuntuu, että ovat unohtaneet koko asian, niin hullulta kuin se kuulostaakin. 😐 Ei meillä koskaan ole kotona sellaista ilmapiiriä ollut, että olisi osannut vaikeita asioita edes jakaa, mutta silti vähän ihmetyttää, vaikka toisaalta olin helpottunutkin siitä, että asian annettiin olla.
Nuorena aikuisena tässä salaisuudessa on sekin varjopuoli, että kenenkään uuden spesiaalin ihmisen päästäminen omaan elämään on osoittautunut jokseenkin mahdottomaksi. Ei vain kykene luottamaan siihen, että se uusi ihminen ymmärtäisi. Arpien näyttäminen hävettää, ja olo on todella ruma aina kun vaatteita ei ole peittona. Minä kun olen vielä ulospäin niin iloisen ja sosiaalisen oloinen ihminen, että asia tulisi varmasti toiselle kuin märkä rätti puuntakaa. Jos jollain on tästä kokemusta, olisi ihanaa jos jakaisitte jotain 🙂🌻