vihainen ihmisille, jotka puhuvat asioista joista eivät mitään tiedä

vihainen ihmisille, jotka puhuvat asioista joista eivät mitään tiedä

Käyttäjä IisaMari aloittanut aikaan 10.10.2011 klo 00:30 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 10.10.2011 klo 00:30

juttelin erään tutun pojan kanssa. se on sellainen poika, jonka elämässä ei ole koskaan ollut niin vakavia ongelmia, että se olisi edes harkinnut hakevansa apua ammattilaisilta.

itse olen taas potenut itsetunto-ongelmia, unihäiriöitä, koulukiusaamista ja muuta kaikkea, mitä kuka tahansa ihminen saattaa kokea elämänsä aikana. jo tällaiset ongelmat mielestäni voivat olla syy terapiaan, mutta kaiken sen lisäksi olen ollut masentunut.

olen hankkinut apua: käynyt terapiassa ja kaikkea. minulle terapia on sellainen asia, mitä ihminen tarvitsee kun kaipaa elämäänsä luotettavaa keskustelukumppania, jonka kanssa jakaa ajatuksensa. en ole koskaan ajatellut, että ihminen joka käy terapiassa olisi automaattisesti mieleltään sairas, vaikka niinkin toki monen kohdalla on.

no, tämä poika jonka kanssa juttelin ilmaisee asian niin, että ”suurin osa terapiassa käyvistä on takuulla jotenkin vinksahtaneita” koska ”jos pitää käydä kallonkutistajalla niin pakkohan sitä on olla jotain vikaa korvien välissä”. suunnilleen tällä tavalla hän mielipiteensä ilmaisi.

tulin kamalan vihaiseksi, koska miten hänen kaltaisensa ihminen, jolla ei ole yhtään omakohtaista kokemusta terapiasta, voi sanoa jotain tuollaista? miten se kehtaa sanoa noin? ihan kuin se tietäisi mistä puhuu.

no, se ei tiedä. se on vain niinku kaikki muutkin ihmiset, jotka eivät tiedä, mutta puhuvat silti. miten ihmiset voivat olla sellaisia? kuinka ihmiset voivat olla niin tyhmiä?

sanokaa, ettette te tunne tällaisia ihmisiä. ettei näin tyhmiä ihmisiä oikeasti ole muualla kuin minun elämässäni.

Käyttäjä Nellie kirjoittanut 10.10.2011 klo 15:58

IisaMari kirjoitti 10.10.2011 0:30

juttelin erään tutun pojan kanssa. se on sellainen poika, jonka elämässä ei ole koskaan ollut niin vakavia ongelmia, että se olisi edes harkinnut hakevansa apua ammattilaisilta.

itse olen taas potenut itsetunto-ongelmia, unihäiriöitä, koulukiusaamista ja muuta kaikkea, mitä kuka tahansa ihminen saattaa kokea elämänsä aikana. jo tällaiset ongelmat mielestäni voivat olla syy terapiaan, mutta kaiken sen lisäksi olen ollut masentunut.

olen hankkinut apua: käynyt terapiassa ja kaikkea. minulle terapia on sellainen asia, mitä ihminen tarvitsee kun kaipaa elämäänsä luotettavaa keskustelukumppania, jonka kanssa jakaa ajatuksensa. en ole koskaan ajatellut, että ihminen joka käy terapiassa olisi automaattisesti mieleltään sairas, vaikka niinkin toki monen kohdalla on.

no, tämä poika jonka kanssa juttelin ilmaisee asian niin, että "suurin osa terapiassa käyvistä on takuulla jotenkin vinksahtaneita" koska "jos pitää käydä kallonkutistajalla niin pakkohan sitä on olla jotain vikaa korvien välissä". suunnilleen tällä tavalla hän mielipiteensä ilmaisi.

tulin kamalan vihaiseksi, koska miten hänen kaltaisensa ihminen, jolla ei ole yhtään omakohtaista kokemusta terapiasta, voi sanoa jotain tuollaista? miten se kehtaa sanoa noin? ihan kuin se tietäisi mistä puhuu.

no, se ei tiedä. se on vain niinku kaikki muutkin ihmiset, jotka eivät tiedä, mutta puhuvat silti. miten ihmiset voivat olla sellaisia? kuinka ihmiset voivat olla niin tyhmiä?

sanokaa, ettette te tunne tällaisia ihmisiä. ettei näin tyhmiä ihmisiä oikeasti ole muualla kuin minun elämässäni.

Ikävä kyllä tämmöisiä ihmisiä löytyy lähes jokaisen elämästä, oli kyse koiranhoidosta tai terapiasta. Jotkut ihmiset vaan olettavat tietävänsä paremmin (ylimielisyyttä?) eivätkä viitsi asioita selvittää..

Myönnän ajatelleeni nuorempana, että masennus on jotain pysyvää, jotain todella vakavaa ja ylitsepääsemätöntä. Ajattelin, että kuraattorilla käyvät nuoret ovat "ongelmanuoria".. Ja mistäs sitä itsensä nyt on löytänytkään, masentuneena kuraattorilta..

Uskon, että tämä kyseinen ihminen jonka käytös sinua ärsyttää, tulee oppimaan asioista niiden sattuessa hänen kohdalleen. Jos vaikka sisarus, serkku, vanhempi tai joku muu läheinen joutuu terapiaan (tai menee vapaaehtoisesti) vaikka hänellä ei olisikaan mitään "vikaa korvien välissä"..

Jätä tuollaiset ihmiset omaan arvoonsa. Jos henkilö sattuu olemaan läheinen, yritä erilaisia lähestymistapoja kohti ymmärrystä. Jaksamisia sinulle.

Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 11.10.2011 klo 18:49

Kiitos viestistäsi!

Kerroin tälle pojalle, että käyn terapiassa. Hän pyysi anteeksi sanojaan. Ei kuulemma ollut tiennyt, että joku hänen tutuistaan käy terapiassa.

Ilmeisesti hän oli vain sen verran ennakkoluuloinen, että oli varma, ettei kukaan hänen tuntemansa "normaali ihminen" voi käydä terapiassa. No, todistin hänen luulonsa vääräksi.

Käyttäjä Eveny kirjoittanut 12.10.2011 klo 14:22

Oppia ikä kaikki 🙂

Se on vaan niin, että jokainen meistä ihmisistä katselee tätä maailmaa ja muita ihmisiä omalta kantiltaan. Ei toinen useinkaan tiedä, mille toisesta tuntuu. Ja kuitenkin, todella usein ihmisillä on milloin minkäkinlaista huolta, murhetta ja vaikeutta elettynä takanaan. Ulkonäkö ja käytös ei lopulta sano paljon mitään. Jokaisella meillä on lisäksi ennakkoluuloja.

Asenne kuitenkin ratkaisee. Itse voimme olla avoimin mielin ja tiedostaa vaikkapa niitä omia ennakkoluuloja.

Ja sitten on ne pelot, jotka laittavat meitä ihmisiä sanomaan kaikenlaista.

Lisäksi ei kannata itseään rasittaa sillä, että edellyttäisi kaikkien ihmisten ymmärtävän jonkin asian. Ja jos eivät, he vain katsovat asiaa oman näkökulmansa takaa ja näkevät kenties toisin. Ja silti me voidaan kukin elää omaa elämäämme.

🙂👍

Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 12.10.2011 klo 15:07

olipas kiva viesti, Eveny. puhut asiaa. kiitos 🙂