vihainen ihmisille, jotka puhuvat asioista joista eivät mitään tiedä
juttelin erään tutun pojan kanssa. se on sellainen poika, jonka elämässä ei ole koskaan ollut niin vakavia ongelmia, että se olisi edes harkinnut hakevansa apua ammattilaisilta.
itse olen taas potenut itsetunto-ongelmia, unihäiriöitä, koulukiusaamista ja muuta kaikkea, mitä kuka tahansa ihminen saattaa kokea elämänsä aikana. jo tällaiset ongelmat mielestäni voivat olla syy terapiaan, mutta kaiken sen lisäksi olen ollut masentunut.
olen hankkinut apua: käynyt terapiassa ja kaikkea. minulle terapia on sellainen asia, mitä ihminen tarvitsee kun kaipaa elämäänsä luotettavaa keskustelukumppania, jonka kanssa jakaa ajatuksensa. en ole koskaan ajatellut, että ihminen joka käy terapiassa olisi automaattisesti mieleltään sairas, vaikka niinkin toki monen kohdalla on.
no, tämä poika jonka kanssa juttelin ilmaisee asian niin, että ”suurin osa terapiassa käyvistä on takuulla jotenkin vinksahtaneita” koska ”jos pitää käydä kallonkutistajalla niin pakkohan sitä on olla jotain vikaa korvien välissä”. suunnilleen tällä tavalla hän mielipiteensä ilmaisi.
tulin kamalan vihaiseksi, koska miten hänen kaltaisensa ihminen, jolla ei ole yhtään omakohtaista kokemusta terapiasta, voi sanoa jotain tuollaista? miten se kehtaa sanoa noin? ihan kuin se tietäisi mistä puhuu.
no, se ei tiedä. se on vain niinku kaikki muutkin ihmiset, jotka eivät tiedä, mutta puhuvat silti. miten ihmiset voivat olla sellaisia? kuinka ihmiset voivat olla niin tyhmiä?
sanokaa, ettette te tunne tällaisia ihmisiä. ettei näin tyhmiä ihmisiä oikeasti ole muualla kuin minun elämässäni.