Vanhempi ihminen ahdistelee

Vanhempi ihminen ahdistelee

Käyttäjä Tytsy98 aloittanut aikaan 09.03.2013 klo 23:28 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Tytsy98 kirjoittanut 09.03.2013 klo 23:28

Olen 14-vuotias tyttö ja minua ahdistelee 22 vuotias mies skypessä. En tiedä mitä tehdä. Hän on ollut todella mukava minulle kun olen ollut kavereideni kanssa videopuhelussa hänen kanssa. Mutta sitten kun olin yksin hän alkoi painostaa minua ottamaan ihan kaikki vaatteet pois. Itse hän näytti munansa, mutta sitä olen tottunut näkemään joten se ei paljon haitannut. Olen nyt paniikissa, kun en tiedä mitä tehdä. En ole kuitenkaan valmis vielä mihinkään olenhan niin nuori. Olen kuullut myös äitini ja isäpuolen seksi ääniä ja niistä saanut hirveät traumat. En tiedä enään mitä tehdä 😑❓
en voi enään estääkkään häntä kun hän on ollut todella mukava, paitsi silloin kun olen yksin ja hänellä on jo puhelinnumeroni.

Käyttäjä *Aino* (Työntekijä) (Kriisikeskus Mobile Seinäjoki) kirjoittanut 11.03.2013 klo 09:29

Hei!

Nuori saattaa saada netissä seksuaalisesti häiritseviä viestejä niin itsensä ikäisiltä kuin huomattavasti vanhemmilta nuorilta tai aikuisilta. Vaikka seksuaalisviritteiset viestit voivat toisinaan murrosikäisestä lapsesta tuntua jännittäviltä ja kiehtovilta, on aikuisen lapseen kohdistama seksuaalinen teko kuitenkin aina rikos – myös netissä.

Jo seksuaalissävytteinen keskustelu alle 16-vuotiaan lapsen kanssa täyttää rikoksen tunnusmerkistön.

Jos saat aikuiselta seksuaalisävytteisiä viestejä, yritä uskaltaa kertoa asiasta vanhemmillesi tai jollekin läheiselle aikuiselle, vaikka se tuntuisi kiusalliselta ja hävettävältä.

Älä alistu tekijän taholta esitettyihin uhkailuihin ja kiristykseen.

Jokaisesta tapauksesta kannattaa olla yhteydessä poliisiin. Vaikka kyseessä olisi melko harmittomalle tuntuva yksittäinen viesti, voi poliisi päästä sen perusteella isomman juttusarjan jäljille ja pystyä auttamaan useita muita uhreja, joilla ei ole ollut rohkeutta ilmoittaa asiasta.

Kaikki asiaan liittyvä materiaali tulee säilyttää, eikä toiselle osapuolelle kannata kertoa, että on ollut yhteydessä poliisiin.

Auttavia tahoja:

Mannerheimin lastensuojeluliiton lasten ja nuorten auttava puhelin antaa neuvoja ja sinne voi soittaa myös nimeään kertomatta.

0800 120 400 (ilmainen)
ma-pe klo 14-20 ja la-su 17-20

Mannerheimin lastensuojeluliiton Vanhempainpuhelin
0600 12277 (puhelu maksaa 0,08 e/min + pvm/mpm)

Tiistaisin klo 10-13 ja 17-20
Keskiviikkoisin klo 10-13
Torstaisin klo 14-20

Rikosuhripäivystyksen Auttava puhelin 0203 16116

Puhelimessa päivystetään ma-ti klo 13-21 ja ke-pe klo 17-21. Se tarjoaa rikoksen uhrille mahdollisuuden keskustella henkilön kanssa, joka ymmärtää mitä rikoksen kohteeksi joutuminen voi merkitä.

Käyttäjä *Aino* (Työntekijä) (Kriisikeskus Mobile Seinäjoki) kirjoittanut 11.03.2013 klo 09:50

Hyväksikäyttäjät netissä

”Tutustuin talvella netissä yhteen kivaan tyyppiin, joka osas lohduttaa mua, kun olin silloin tosi yksinäinen. Eilen, kun juteltiin mesessä, se pyys mua riisumaan paitani. Tein niin ja nyt mulla on siitä tosi kurja olo. En oo kertonut siitä kenellekään.”

Netissä liikkuu aikuisia, jotka etsivät lapsia tai nuoria, joiden avulla he voivat tyydyttää omia seksuaalisia tarpeitaan. Tällainen toiminta on lain mukaan rangaistavaa.

Jotkut aikuiset saattavat valehdella olevansa nuoria. Kaikki aikuiset tietävät, että seksuaalinen kanssakäyminen alle 16-vuotiaiden kanssa on laitonta, minkä takia he valehtelevat.

Usein nuoret eivät huomaa, jos nettituttu onkin aikuinen. Moni on todella hyvä valehtelija ja toiminut näin jo kauan. Älä siis syytä itseäsi, jos tulet huijatuksi!

Seksuaalinen häirintä netissä on usein pitkäkestoista ja siihen liittyy monia asioita. Kannattaa olla varuillaan, jos nettituttusi

- Vie keskustelun usein seksin suuntaan.
- Kehuu itseään varsinkin seksuaalisuuden saralla.
- Kertoo intiimejä asioita itsestään.
- Pyytää sinua lähettämään eroottisia kuvia itsestäsi tai pyytää sinua riisuuntumaan web-kameran välityksellä.
- Ehdottelee sinulle epämiellyttäviä asioita.
- Kehuu sinua monin eri tavoin.
- Kertoo suoraan olevansa sinua selvästi vanhempi tai valehtelee aluksi ikänsä.
- Houkuttelee sinua tapaamiseen.
- Kyselee yhteystietojasi.
- Rakentaa luottamusta pitkään, jopa kuukausia, jolloin ystävyys hänen kanssaan alkaa olla sinulle tärkeä ja merkityksellinen.
- Vetoaa sääliisi, jotta saisi haluamansa.
- Pyytää pitämään ystävyytenne salaisuutena.
- Pitää sinua otteessaan, ja sinusta tuntuu, ettet enää pääse hänestä eroon.
- Uhkailee sinua.

Kuuntele tunteitasi. Onko teidän välinen yhteydenpito sellaista, josta voisit kertoa vanhemmillesi tai ystävillesi? Vai kuuluuko tähän suhteeseen jotain sellaista, joka sinua nolottaa tai josta jää ikävä olo? Se tarkoittaa usein sitä, että olet joutunut tekemään jotain vastoin tahtoasi ja sinua on käytetty netissä hyväksi.

Muista!

Aikuinen tekijä on aina vastuussa kaikesta tapahtuneesta. Vaikka olisitkin viestitellyt rohkeasti seksistä, lähetellyt alastonkuvia itsestäsi tai esiintynyt alasti kameran välityksellä, et ole tehnyt mitään väärää!

Älä lähde tapaamaan netissä tapaamaasi aikuista livenä, vaikka hän lupaisi sinulle mitä. Ja erityisesti jos hän lupailee asioita, se on jo sinänsä varoitusmerkki.

Vaikka yhteydenpito tuntuisi jännittävältä, kannattaa itseä suojella. On hyvä miettiä, kuinka intiimejä asioita itsestään kertoo ja millaisia kuvia itsestään netissä julkaisee.

Netissä uhreja etsivät aikuiset ovat taitavia eikä siis kannata nolostua, jos on uskonut heidän kertomuksiaan.

Tilanteissa, joissa epäilet nettituttuasi, sinun kannattaa

- Todeta, että hän haluaa selvästikin jotain muuta kuin ystävyyttäsi.
- Lopettaa yhteydenpito ja estää häntä näkemästä sinua palveluissa.
- Olla vastaamatta hänen viesteihinsä, vaikka hän uhkailisi sinua.
- Tallenna tai printtaa kaikki yhteydenpitonne.
- Ota ylös hänen nimimerkkinsä ja nettiosoitteet, joissa olette tavanneet.

- Kertoa hänestä jollekin luotettavalle aikuiselle. Älä kaunistele asioita, vaan kerro rehellisesti kaikki, mitä hän on sanonut ja mitä hän on pyytänyt sinulta.
- Ilmoittakaa heti käyttämiesi nettisivustojen ylläpitoon hänestä.
- Tehkää yhdessä poliisille rikosilmoitus.
- Etsiä omanikäistäsi seuraa, josta sinulle tulee hyvä mieli.

Tällaisella aikuisella on usein monia muitakin uhreja. Kertomalla tapahtuneesta autat myös heitä.