Vammaisen urheilu
Hei, haluasin aloittaa uuden viestiketjun aiheesta vammaisten urheilu, sen haasteista ja mahdollisuuksista.
Olen itse 20 vuotias ja vammauduin 11 vuotiaana auto-onnettomuudessa, ennen vammautumistani harrastin ihan kaikkea: jalkapalloa, laskettelua, yleisurheilua yms. Olin oikea ikiliikkuja.
Vammauduttuani en pystynyt edes kävelemään, toinen jalkani oli ihan hajalla. Kuntoutuminen tuntui olevan hyvin hidasta ja tuntui että elämä loppuu siihen. Harrastuksia oli vaikea löytää kun en pystynyt liikkumaan kuin ennen. Kuntouduttuani kokeilin vanhoja lajeja joita olin harrastanut mutta eihän ne enään onnistuneet. En pysynyt muiden perässä ja tuntui ihan turhalta edes yrittää. Kuntoutuminen oli hidasta myös uusien leikkausten vuoksi.
Perheeni ja kaverini tukivat minua paljon. Kaverini eivät sulkeneet minua pois vaikka olinkin muuttunut paljon. Vertaistuesta oli minulle hyötyä, tutustuin TATU ry:hyn jonka kautta tutustuin samaan elämäntilaisiin joutuneihin nuoriin. Tämä auttoi minua paljon.
Lopulta löysin itselleni sopivan harrastuksen: kuntosali. Salilla pystyn treenaamaan itseäni täysin omaan tahtiin. Toinen intohimoni on matkustaminen. Olenkin käynyt viimeisen 3 vuoden aikana 9 eri maassa, joissakin pariinkin kertaan!
Vammani ei enään rajoita elämääni tai harrastuksiani. Kokeilen jatkuvasti uusia liikuntamuotoja ja olen aina ensimmäisenä menossa. Vammani takia kävelen linkaten ja kipuja on vähän väliä, mutta pysyypähän muut perässä! Asenne on tärkein kaikessa mitä teen.
😉
Toivon kannustavani muita joilla on fyysisiä tai henkisiä vaikeuksia harrastuksien parissa.
Odotan innolla muiden kokemuksia!