Vammaisen sisar
Hei!
Onko teillä jollakin vammaista sisarusta?
Miulla on liikuntavammainen ja sydänsairas isoveli. Luulin olevani asian kanssa aivan sujut, mutta viime vuosien aikana oon tuntenu ihan kummia. Näen unia hänen kuolemastaan. Olen ihan yliherkkä aina kun keskustellaan vammaisuudesta tai sivutaan sitä vakavasti tai vitsaillen. Keskustelut sikiödiagnostiikasta, vammaisten asemasta jne. menee miulla aina överiksi. Miussa herää viha ja toisaalta suru. Joudun piättelemään itkuani.
Miun on vaikee nykyään olla empaattinen. Välillä tunteeni katoavat täysin. Välillä ajatukset pyörivät vain itteni ympärillä. Viime aikoine olen ollut täynnä käsittämätöntä vihaa. Heräilen joskus yöllä raivokohtaukseen. Mieleni tekee huutaa, riehua ja särkeä astioita. Se on pelottavaa. Ja siitä jos mistä tulee huono omatunto. Poden jatkuvasti syyllisyyttä olemassa olostani, siis joka päivä. Tuntuu, että miulle on annettu aivan liian hyvät elämisen edellytykset, enkä mie osaa niistä olla kiitollinen vain syyllinen.
Veljeni sairauden vuoksi on mahdollista, että hän ei elä kovin vanhaksi. Yritän välttää koko ajatusta, mutta silti pelottaa jos menetän hänet. Varsinkin, kun miulla ei oo mahollisuutta nähä häntä kovin usein. En osaa oikein soittaakaan. Veljeni ei oo kauheen puhelias, enkä miekään.
En jaksa puhua kaikesta vanhemmillekaan, koska en vain halua rasittaa heitä enempää. Ja se puhuminen on vaikeaa. Ajattelin josko täällä ois ihmisiä, jotka kokee samanlaisia asioita, ku mie. Tahtoisin kovasti kuulla teijän muiden kokemuksista. Pelkäättekö sisarenne kuolemaa? Mitä muita tunteita teillä liittyy vammaiseen sisareenne tai vammaisuuteen yleensä? Jotain muuta?
Masha