vaikeat/vahvat tunteet

vaikeat/vahvat tunteet

Käyttäjä Rikottu tyttö😖 aloittanut aikaan 27.09.2016 klo 20:54 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Rikottu tyttö😖 kirjoittanut 27.09.2016 klo 20:54

Hei ajattelin kysäistä onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia?
Ja osaako joku neuvoa jotain?

Mut siis asiaan: mun kaikki tunteet mitä nyt ihmiset tuntee ja näin niin mä tunnen ne todella vaikeina ja vahvoina. Jos olen surullinen en puhu,en hymyile, en kuuntele ihmisiä ja oon eristyväinen. Jos olen vihainen kaikki huomaa sen todella nopeasti koska haluun yleensä alkaa riehumaan tai sit äksyilen koko ajan muille.
Jos oon iloinen niin hypin hymyilen, nauran ja paljon kaikkea muuta.

Näiden tunteiden kanssa on välillä hankalaa elää kun ne tulee niin niin vahvoina ja vaikeina ja välillä en oikein pysty kontroloimaan niitä.😯🗯️😭😯🗯️

En tiedä mistä tämä voisi johtua?
Tai mikä helpottaisi tunteiden hallinnassa?😯🗯️

Käyttäjä villikettu kirjoittanut 29.09.2016 klo 10:47

Hei!

Tunteiden tunnistaminen - eli se mitä jo viestissäsi teet - on yksi askel kohti niiden hallitsemista. Puhuit viestissä surusta, vihasta ja ilosta. Vahvojen tunteiden kokeminen ei tarkoita sitä, etteikö niitä voisi oppia hallitsemaan. Jos äksyileminen tuntuu pahalta, voit esimerkiksi sanoa läheisellesi suoraan, että nyt on vihainen olo. Tällöin läheisesi ymmärtää, ettet ole ilkeyttäsi äksy, sinulla on vain paha olla. Tunteen sanominen ääneen voi myös vähentää tarvetta äksyillä tai muuten ilmaista tunnetta voimakkaasti.

Tunteita voi myöskin ajatella siten, että ne ovat voimakkaita kokemuksia, mutta eivät pakota käyttäytymään tietyllä tavalla. Kun tunne tulee, sen voi antaa tulla, ja hyväksyä sen sellaisenaan. Jonkin ajan kuluttua tunteen voimakkuus voi vähitellen laantua. Mutta ilman muuta välillä tulee sellaisia tunteita, joita on vaikea kontrolloida. Tällöin voi yrittää keskittyä johonkin tiettyyn asiaan tai tarvittaessa mennä rauhalliseen paikkaan ja odottaa suurimman tunnekuohun laantumista.

Halauksia. Miten sulla on viime päivinä mennyt? 🙂

Käyttäjä Rikottu tyttö😖 kirjoittanut 03.10.2016 klo 08:55

villikettu kirjoitti 29.9.2016 10:47

Hei!

Tunteiden tunnistaminen - eli se mitä jo viestissäsi teet - on yksi askel kohti niiden hallitsemista. Puhuit viestissä surusta, vihasta ja ilosta. Vahvojen tunteiden kokeminen ei tarkoita sitä, etteikö niitä voisi oppia hallitsemaan. Jos äksyileminen tuntuu pahalta, voit esimerkiksi sanoa läheisellesi suoraan, että nyt on vihainen olo. Tällöin läheisesi ymmärtää, ettet ole ilkeyttäsi äksy, sinulla on vain paha olla. Tunteen sanominen ääneen voi myös vähentää tarvetta äksyillä tai muuten ilmaista tunnetta voimakkaasti.

Tunteita voi myöskin ajatella siten, että ne ovat voimakkaita kokemuksia, mutta eivät pakota käyttäytymään tietyllä tavalla. Kun tunne tulee, sen voi antaa tulla, ja hyväksyä sen sellaisenaan. Jonkin ajan kuluttua tunteen voimakkuus voi vähitellen laantua. Mutta ilman muuta välillä tulee sellaisia tunteita, joita on vaikea kontrolloida. Tällöin voi yrittää keskittyä johonkin tiettyyn asiaan tai tarvittaessa mennä rauhalliseen paikkaan ja odottaa suurimman tunnekuohun laantumista.

Halauksia. Miten sulla on viime päivinä mennyt? 🙂

Kiitos vastauksesta!

Mulla on nyt mennyt vähän vaihtelevasti mutta aikas huonoa kuuluu vieläkin...Pitää vain hyväksyä että mun ei kuulu nauttia elämästä tai sit että mun kuuluu nauttia siitä kun menee huonosti ja näin.
😭 ☺️❤️