Ulkopuolisuuden tunne

Ulkopuolisuuden tunne

Käyttäjä Sekametelisoppa aloittanut aikaan 21.08.2017 klo 19:17 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Sekametelisoppa kirjoittanut 21.08.2017 klo 19:17

Päätin nyt purkaa tänne ajatuksiani. Katsotaan mitä tulee.

Onko kenelläkään tunnetta, että ei kuulu joukkoon/yhteiskuntaan? Entä sellaista tunnetta, että tuntee olevansa outo sivustakatsoja tässä tekopyhyyden turmelemassa yhteiskunnassa? Minä tunnen näitä tunteita ja se on hämmentävää ja pelottavaa. Minun on vaikea ottaa ihmisiä vakavasti ja tutustua uusiin ihmisiin, kun ei tiedä näyttävätkö he vain pinnallista puolta itsestänsä ja haluavat vain pitää hauskaa.

Niin minä tunnen. Tunnen, että yhteiskuntamme on mennyt todella pinnalliseksi. Fiksuille ja vakaville ihmisille ei tahdo enää löytyä ansaitsemaansa arvoa. Ensin pitää laittautua nätiksi ja pukeutua ”kriteerien” mukaan. Sitten pitää teeskennellä iloista veikkoa tai bimboa blondia, joka ottaa kaiken avosylin vastaan ilman omia mielipiteitä. Pitää vain osata pitää hauskaa ja olla mukana selfieissä. Pitää teeskennellä, että kaikki on okei, eikä missään nimessä saa olla tuomitseva tai kritisoiva. Näin saat paljon ”ystäviä” ja kierre vain jatkuu ja jatkuu. Olet päässyt teeskentelemällä teeskentelevään kaveri/instagram -piiriin, johon liittyy yhä uusia teeskenteleviä kavereita. Näin on muodostunut ryhmä, jossa kaikki vaan kulkee kaikkien mukana ryhmän ehdoilla. Harva tietää kenenkään todellista luonnetta. Joukko on osa ihmistä, vaikka ihminen ei välttämättä ole todellisuudessa osa joukkoa. Eihän sen näin päin kuuluisi olla.

Näin minä yhteiskunnamme kuitenkin valitettavasti suurelta osin näen. En väitä, että kaikki kirjoittamani olisi välttämättä totta, mutta tekopyhyys on ainakin selvästi nykyään havaittavissa. Kirjoitukseni ei ollut tarkoitus olla millään tavalla loukkaava, ja jos tunnistat tekstistä itsesi niin pyri ottamaan se itseäsi jotenkin rakentavana tai ainakin miettisit asioita.

En nyt paljoa kertonut itsestäni ja miltä minusta tuntuu olla kaiken tämän sivustakatsojana. Ehkä myöhemmin sitten. Mutta kertokaa ihmeessä omista kokemuksistanne tai ajatuksistanne asiaan liittyen. Miltä teistä tuntuu olla jotenkin ulkopuolinen/vieraantunut yhteiskunnasta? Suoritusyhteiskuntahan tämä toden totta on. Sitä termiä käytetään nykyään paljonkin.

Lopuksi haluan vielä lainata erään henkilön sanoja, joka ehkä kuvastaa tätä tilannetta karuimmalla tavalla: On nykyään okei olla lahjaton tai tyhmä niin kauan kuin osaa poseerata kuvassa.

Käyttäjä TehDuke kirjoittanut 26.09.2017 klo 18:22

Minä sentään nuorena yritin sopeutua joukkoon, mutta nyt aikuisena en oikein jaksa välittää. Olen hyväksynyt sen, että en koskaan sopeudu massaan tai edes kuulu yhteiskuntaan. Ja miksi edes pitäisi? Ei sellaista tarvitse tehdä mistä ei itse välitä yhtään.

Ymmärrän, että se ulkopuolisuuden tunnu on raskasta, mutta raskaampaa on elää kulissielämää muiden kanssa. Parasta mitä voi toivoa on se, että löytää edes muutaman samanhenkisen ystävän, jotka näkevät pintaa syvemmälle. Itselläni sellaisia on tullut elämän aikana vastaa muutama.