tietämättömyys pelottaa.

tietämättömyys pelottaa.

Käyttäjä pirupirpana aloittanut aikaan 06.08.2013 klo 00:13 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä pirupirpana kirjoittanut 06.08.2013 klo 00:13

mitä tehdään jos 17v nuori joudutaan ottamaan pois kotoa? Minne silloin mennään? Joku sanoo ettei sen ikäisiä enää sijoiteta vaan autetaan seuraavaksi omaan asuntoon, toinen taas että lastenkotiin tai siaisperheeseen. Tukiasunto? Koulun asuntola? Tietysti katsotaan tapauskohtaisesti, mut mikä on yleisin käytäntö 17v kohdalla? Onko harvinaisempaa sillon enää mennä lastenkotiin? Mistä se riippuu minne laitetaan?

Käyttäjä pesco kirjoittanut 09.08.2013 klo 21:25

Kai tuossa iässä laitetaan kai laitokseen ja sieltä muutetaan itsenäistymisasuntoon. Itsenäistymisasuntoon varmaan pääsee tuon ikäisenä nopeasti, kunhan käyttäytyminen on laitoksessa hyvää ja siellä koetaan etta osaa ottaa vastuuta ja on kykeneväinen huolehtimaan itsestään yms, mitä itsekseen asuessa kuuluu osata.

Kahdeksantoista täytettyä voi muuttaa joko kaupungin vuokra-asuntoon tai tukiasuntoon. Silloin kuuluu jälkihuollon piiriin ja vuokraa ei itse tarvitse maksaa ja apua saa arjen asioihin yms vaikka papereiden täyttämiseen. Kolmas vaihtoehto on myös palata kotiin asumaan.

Siinä varmaan kaikki mitä tiedän ^_^ Itse olen juuri muuttamassa tukiasuntoon itsenäistymisasunnosta!

Käyttäjä kirjoittanut 10.08.2013 klo 05:27

Mitenkä niin ei tarvisi maksaa vuokraa? Jos on 17v katsotaan vanhempien tulot ja heidän kuuluu maksaa mahdollinen vuokrasi. Jos ei ole tuloja, saat asumistukea ja muuta tukea.
Vaikka minä olin jälkihoidon piirissä piti mun itse tai adoptiovanhempieni maksaa kaikki kulut.

En oikein usko, että 17 vuotiasta laitetaan ainakaan lastenkotiin. Ehkä johonkin sijaisperheeseen tai tuollaiseen tukiasuntoon.

Käyttäjä <3Quartier<3 kirjoittanut 10.08.2013 klo 14:18

Mut sijoitettiin 17 vuotiaana nuorten ryhmäkotiin

Käyttäjä pirupirpana kirjoittanut 11.08.2013 klo 01:55

☹️
Ei mulla ole rahaa? en voi maksaa mitään asuntojuttuja? eli en pääse pois? ja äidin vuositulot on n. 24000e ja isäpuolen tuloja ei katsota.. ja isällä taas ei tuloja ole.. joten ei äiti yksin mulle mitään kämppää pysty maksamaan?:O mikä on tukiasunto.. tai millasia ne lastenkodit on? olen kuullut kaikkia kauhutarinoita niistä.. ettei sieltä pääse tapaamaan kavereita tai ettei sinne saa tulla.. ja siellä pidetään tyyliin vankina..☹️ en halua sellaseen☹️...mikä se laitosjuttu on siis? itsenäistymis juttu?.. olen ihan hyväkäitöksinen perus kiltti tyttö.. eli en karkaa tai juo tai varastele eikä ole mun syytä jos mut otetaan pois kotoa..
Pelottaa ihan kamalasti;(

Käyttäjä kirjoittanut 11.08.2013 klo 14:41

Niin miksi sinut otettaisiin pois kotoa tai miksi haluat sieltä pois?
Yleensä rahaton ja alaikäinen asuu kotona.
Minusta se oli joutumista, kun pantiin johonkin sijoituspaikkaan ja olisin mielummin asunut kotona.

Jos sinut sijoitetaan johonkin jostain syystä, niin ei sun äitisi joudu mitään maksamaan, jos on vähän rahaa. Eikä sijoittamisesta joudu maksamaan vaikka on enempikin rahaa vaan kunta maksaa.
Mutta tukiasunnoissa mun mielestäni on vuokra jonka joku maksaa, jos sinne pääset. Jos äitisi ei kykene maksamaan, sinulle kai myönnettäisiin tukea. Mutta periaate kyllä on se, että alaikäisen menot hoitaa vanhemmat.
Tukiasuntoihin on minusta jonoa, ei sinne noin vaan pääse, jos haluaa.Minä jonotin yhteen sellaiseen itsenäistymisasuntoon mutta ei minua valittu joten itsenäistyinen omassa mökissäni vanhempieni ja tukihenkilön avulla.

Haluatko kertoa mikä sinulla on syy ettet voi olla kotona?