tere

tere

Käyttäjä Juhe aloittanut aikaan 14.09.2011 klo 20:47 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Juhe kirjoittanut 14.09.2011 klo 20:47

(huom. en jaksa käyttää kirjakieltä)

Niin mä oon kärsiny masennuksesta sanoisinko noin pari vuotta, en oo ollu minkään laisissa hoito jutuissa tai vastaavaa. Kaverit on kyllä yrittänyt mua sinne tunkea mutta ne kaverit ketkä sitä yrittivät ovat vaihtaneet kouluakin jo. Mä en tunne itteäni täysin normaaliksi sillä mun mielessä on vain itsemurha, tykkään jopa satuttaa itteäni viiltelemällä

musta tuntuu että toi mun masentuneisuus saa musta ylivallan tai jotain vastaavaa sillä musta on tullut todella erilainen kuin muutama vuosi sitten, mä suutun helpolla, en pidä paljoa kenestäkään (toisin sanottuna mä vihaan kaikkea)

mä oon onnistunu salaamaan näitä mun ”tunteita” jo aika kauan

tänäänkin koulussa kun oli niin masentunut fiilis rikoin sellaisen panssari lasin lyömällä siihen… käsi oli sen jälkeen täysin ********.
jouduin sen jälkeen rehtorille selvittämään asiaa (lasi oli nimittäin suoraan kameran alla)
Rehtori sanoi että saan ehkä laskun.. omasta mielestäni en ehkä saa laskua sillä oon sen verran hyvä puhumaan.. tuokin on yksi outo nimittäin. mua on kauan mietittänyt miksi mä olen niin järkevä? tai ehkä järkevä on väärä sana.. sanoittaisiinko että ”mä oon hyvä”? en oo hyvä matikassa tai äidinkielessä tai missään vastaavissa aineissa, mutta väittely puhuminen ja kaikki sellainen luonnistuu multa todella hyvin..

mutta huomenna myös selviää että saanko mä laskun tai en.
en mä niitä laskuja ”pelkää” vanhempien takia tai jotain mutta mä oon vaan niin kyllästynyt itteeni

mä oon huomannut että mun kaveritkin on alkanut pelätä mua.

tuosta viiltelystäkin sen verran että mua ei satu melkein mikään… kivun sietokynnys nimittäin niin suuri. mitä suurempia viiltoja mä teen sitä paremmalta se tuntuu.. elämä on parasta huumetta? no se ei ole totta!!

mä kärsin ainaskin netissä olevien tekstien mukaan jonkinlaisesta ”pahimman” luokan masennuksesta. tässäkään tekstissä mä en kertonut paljoa mitään itestäni. mä toivoisin jos joku osaisi auttaa mua… mä en halua mihinkään psykologille tai vastaavalle

tai jos joku edes tietää paikan netissä missä mä voin puhua jonku kanssa?

Käyttäjä ihme12 kirjoittanut 15.09.2011 klo 18:57

Aluksi sanoisin, että kannattaisi hankkia itselleen joku hoitokontakti = suomeksi ihminen kenelle voi puhua mitä itse haluaa. Psykologit eivät kuitenkaan tuomitse asioita vaan kuuntelevat ja kertovat oman mielipiteen asiasta, joka saattaa auttaa. He ovat kuitenkin perehtyneet asioihin.

Masennus muuttaa paljon ihmistä. Omaa luonnettani ja käyttäytymistä se on ainakin paljon muuttanut. Masennus on myös auttanut minua ymmärtämään mitä masennus on. Itsestänikin tuntuu välillä, että vihaan kaikkea. Haluaisin löytää päivän, jolloin kaikki olisi taas hyvin tai sitten kuolla. Tämä tilanne on tietty vaikea, koska pitää osata olla kärsivällinen ja jaksaa odottaa sitä hyvää aikaa ja uskoa sen tulevan. Luovuttaminenkin tuntuu jotenkin oudolta, koska olen paljon keskimääräisesti muita ihmisiä nuorempi ja tuntuisi siksi tavallaan oudolta lähteä täältä pois.

Toivon mukaan et saa laskua. Koulumaailmaa ajatellen heillä on kyllä oikeus laskuttaa siitä sinua, kun todisteetkin vielä puhuvat. Voisit kuitenkin yrittää selittää tilanteen oikean laidan; ehkä he ymmärtäisivät sinua eivätkä laskuttaisi. Heille avautuminen ei kyllä välttämättä ole järkevää. Heidän tapansa toimia kannattaa tuntea hyvin. Heille puhuminen ei välttämättä hyödytä mitään.

Viiltelystä en osaa oikein sanoa mitään. Monet täällä sivustolla ovat oikein urakalla puhuneet siitä. Itsellänikin on monesti ollut se mielessä, mutta olen aika herkkä ihminen, joten en ole sitä tehnyt. Sen olen ymmärtänyt, että yleensä päänsisäiset tunteet halutaan purkaa jotenkin ja saada näkyväksi. Siitä viiltely on yksi huono esimerkki tai itsensä vahingoittaminen. Pitäisi keksiä vain joku parempi keino purkaa ne esim. puhuminen tai urheiluharrastus.

Varmasti olet myös monessa muussakin asiassa hyvä kuin ympäripuhumisessa. Ympäripuhuminen ei välttämättä ole kuitenkaan se paras piirre johon kannattaisi takertua. Tärkeimpiä asioita ovat luotettavuus, rehellisyys, kohteliaisuus jne.

Täällä varmasti joku kirjoittaa vastauksia sinulle. Myös suomi24:ssa monet kirjoittelevat tunteista, jonne voit kirjoittaa nimettömänä, jos haluat. Muista paikoista en oikein tiedä. Voit etsiä jonkun kaverin, jonka kanssa voit jutella, ryhmien lisäksi.

Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 28.09.2011 klo 23:05

moi.

tulin vielä tänne sanomaan (kun nyt luin nämä pari viestiä) että mitä pahaa ympäripuhumisen lahjassa on? 😀 kunhan ei käytä puhelahjojaan liian pahojen vastuuttomien tekojen peittelyyn, niin ei se mikään synti ole 😋 päinvastoin 😉