Kirjoitan tänne nyt ensimmäistä kertaa, en tiedä olenko nuori vai en, olen 28 v. mies. Ajattelin vaan kirjottaa mitä tässä tulee mieleen omasta masennuksesta.
Kaikki meni ihan ok siihen asti kun menin yläasteelle, sillon alkoi kiusaaminen. Se oli hakkaamista, haukkumista sun muuta. Sitä kesti jonkun aikaa mutta kun se alkoi olemaan jokapäiväistä sitä tuli oltua pois koulusta sen takia keksimällä jotain syitä ettei voi mennä, hakkasi päätä seinään että pää olis kipeä tai jotain muuta. Ne päivät jotka olin koulussa ja sitten kun tulin kotiin makasin sängyssä vaan koko loppuillan, kuuntelin musiikkia ja toivoin kuolevani. 3 vuotta sitä kestin kuitenkin ja masennus ei ollut vielä niin vakavaa, tai en edes tiennyt olevani masentunut kun siihen aikaan ei siitä paljon puhuttu.
Sitten hain ammattikouluun tietotekniikka puolelle jonne en tietenkään päässy, automaatiotekniikan puolelle menin. Siellä kiusaaminen jatkui vaikkei niin pahana ja meni vähän paremmin. Jossain vaiheessa se kuitenkin paheni ja yhdessä vaiheessa viha kiusaajia kohtaan meni yli ja ajattelin että tapan ne, sama se mitä mulle käy. Sitä en kuitenkaan tehny ja selvisin sen toiset 3 vuotta.
Sen jälkeen yritin hakee töitä ilman tuloksia kun oon muutenkin ujo niin ei siitä mitään tullu. Vuoden työttömänä ja sen jälkeen armeijaan joka meni ihan ok, sillon oli tyttöystävä mutta eipä sitä kestäny kun kuukauden, taidan olla tunne vammanen tai jotain. Sen jälkeen menin koneistus kurssille oikeestaan vanhempien painostamana, sieltä erotettiin liian monen poissaolon jälkeen. Sen jälkeen CNC-koneistus kurssille jonka sain jopa suoritettua.
Kotoa muutin pois kun olin 23, siellä elelin ja sitten isä soitti että pääsis töihin, oli tuttu yksityisyrittäjä mun isälle ja äidille kysyny että oonko vielä työttömänä. Sinne sitten töihin ja ensimmäiset puoli vuotta meni ihan hyvin, sen jälkeen kun olin oppinut työn joka oli polttoleikkausta, alko alamäki taas. Sillon alkoi ylityöt alussa ei niin paljon mutta jonkin verran. Kaikki paska hommat mulle ja edellinen kauemmin ollut työntekijä teki ne helpommat hommat.
Siinä vaiheessa alko juominen, muutaman kerran viikossa vaikka oli töitä niin tuli juotua se 7-8 pulloa töitten jälkeen. Ja siitä se vaan paheni, 2 viikossa 3 viikon työt ja työajat oli semmosta keskipäivällä töihin ja 10 illalla kotiin, joskus lauantait myös töissä, tämä vakituisempi tuli töihin sillon kun huvitti ja teki sen 8 tuntia, mulla se oli 10-12 tuntia. Sitä kesti siihen asti kun pää hajos.
Sitten lopetin, vuoden olin siellä ja sen jälkeen muutaman viikon päästä alotin hitsaus kurssin jälleen kerran vanhempien painostuksesta tai kun ei oikeen muutakaan ollu, siellä ekana päivänä lähin pari tuntia liian aikasin, seuraavana olin puoli päivää, sen jälkeen en enää jaksanu ollenkaan.
Viikon päästä siitä viilsin ranteet auki ja jouduin sairaalaan. Määrättiin masennus lääkkeeks Ixel ja psykiatrian polille juttelemaan. Pari kertaa viikossa kävin siellä mutta ei siitä lääkkeestä ollu mitään hyötyä. Diagnoosi oli keski-vaikea masennus. Muutaman kuukauden kävin polilla ja oli siinä yks kuukausi joka meni ihan ok. Sitten alkoi tulla unettomuutta johon aluks määrättiin Zopinox, kun se ei enää auttanut Tenox. Sen jälkeen Remeron.
Masennusta kesti aika kauan ja olin viiltänyt ranteet auki jotain 10 kertaa ja kerran yliannos lääkkeitä, yhden kerran kun viilsin ranteet en muista muuta kun heräsin sairaalasta, tais olla aika lähellä, sitten määrättiin Seroquel. Sitten alkoi Efexor ja menin depressio kurssille josta ei ollu mitään hyötyä kun sillon alkoi ahdistus. siihen määrättiin rauhottava Oxamin.
Kriisiosastolla olin sitten 3 viikkoa kun olin viiltänyt taas ranteet ja se ei muuta kun pahentanut ahdistusta, viikon kerkesin olla kotona ja takas viikoks. Sen jälkeen alkoi juominen taas ja se oli melkein päivittäistä. Sitten tuli Deprakine jonka olis pitäny vahvistaa muiden lääkkeiden tehoa mutta ei, ja kun Oxamin ei enään riittäny se vaihdettiin Rivatriliin, Litiumia ja Temestaa myös. Litiumissa oli liian kovat sivuvaikutukset niin se lopetettiin.
Sen jälkeen ajoin ratin ja 3 kk ehdollista ja sakkoja, siinä vaiheessa ei ollu enää millään mitään väliä. Ja kelakin rupes periin takas rahoja kun lopetin sen hitsaus kurssin, laki oli muuttunu josta kelakaan ei tienny.
Sitten alkoi unihäiriöt ja pelko-tilat, ja aloin kuulla ääniä päässä. Diagnoosi oli sillon vaikea-asteinen psykoottinen masennustila, siihen määrättiin Risperdalia ja ne autto jonkin verran, enää en kuule ääniä niin paljon. Nyt on alotettu Litium uudelleen kun pyysin, ja kun siitä oli viime kerralla hyötyä, nyt siinä ei tullu sivuvaikutuksia.
Oon 28 ja edelleen neitsyt kun oon niin ujo tai tunne vammanen, ja tällä hetkellä syön Efexor, Litium, Risperdal, Rivatril, Mirtazapin ja Temesta. Kuulostaako hienolta.
Viime perjantaina viilsin ranteet auki ja söin kaikki lääkkeet mitä kaapista löyty, jotain 70 nappia, sairaalassa 4 päivää, ja nyt pitäs torstaina mennä terapeutille. Mutta en tiiä jaksanko niin kauaa. Oon tässä viimiset 10 tuntia miettiny miks enää jatkaa enkä oo keksiny yhtään ainoaa syytä. Ainoa vaihtoehto on itsemurha.
Ei varmaan kukaan oo jaksanu lukea tätä mutta kirjottelin kuitenkin.