Kirjoitan ekaa kertaa, pelottaa. Että edes täytyy kirjoittaa, että edes täytyy nähdä ruudulla se, miltä itsestä tuntuu. Vähän aikaa olen lueskeskellut muiden kertomuksia. Paljon on sellaisia, joista olen itseni löytänyt ja toisaalta positiivisesti myös toipunut, osa taas sellaisia, jotka ovat täysi mysteeri käyttäytymisessäni ja olemisessani itselleni, vaikka oireet ja toimintamallit tunnistankin muiden kertomuksista.
No, kerron oman tähän astisen elämäni mielenterveydellisen tarinan. Ja olen alkanut yhä enemmän epäilemään diagnosointeja sairaasta ja terveestä mielestä, koska yhtäkään tervettä sielua, mieltä ja ruumista samassa paketissa en ole kohdannut. Terve ja sairas vastakkainasettelu tuntuu vastakkainasettelulta. Vastakkainasettelun aika on ohi! 🙂 Lapsuuteni rooli oli olla vastuussa, olla vastuussa kaikista niistä asioista, joita muut eivät voineet tai huomanneet handlata, mulle annettiin enemmän vastuuta kuin lapselle pitäisi, olin vanhempi isälleni, joka ei halunnut kasvaa aikuiseksi. (Eikä ole sitä vieläkään halunnut tehdä.) Kasvoin sillä tavalla kieroon, että kuvittelin/kuvittelen edelleenkin, että ihmisarvoni ja oikeutukseni olla olemassa riippuu siitä, kuinka paljon teen asioita muiden ihmisten hyväksi.
Mulla on tosi herkkä velvollisuudentunto, se piippaa heti, kun olen edes ajatellut olevani avulias ja jos en olekaan, syytän itseäni heti laiskaksi ja itsekkääksi, vaikka kukaan muu kuin minä itse ei olisi tiennut mahdollisesta aikeestani ostaa rakkautta, hyväksyntää, ihmisarvo jollain teolla... perheestä tulevat mallit, heh heh. Kun muutin omilleni 18-vuotiaana ja lähiomaiseni menehtyi, sairastuin bulimiaan ja ahmimishäiriöön, josta en ole edelleen osannut luopua. Olen miettinyt asian niin, että kompensoin kaikkia ulkoapäin tulevia pyyteitä ja stressiärsykkeitä syömällä ja kasvattamalla fyysistä läskipanssaria, kasvattamalla seinää minun ja todellisuuden eteen. Ainoa asia, jolla nykyäänkin kontrolloin stressiä, on makean, suolaisen ja rasvaisen ruoan syöminen.
Monien ihmiset täällä ovat kertoneet, kuinka he ovat eristäytyneet muista ollessaan masentuneita, minä olin päinvastoin aina ihmisten kanssa, nauroin aina, olin aina joka paikassa, aivan ylikierroksilla ja niistä ajoista onkin säilynyt paljon lempinimiä, jotka liittyvät jollain lailla ylienergisyyteen. Silloin olin äärettömän ahdistunut, koska sisäinen tunteeni ja se, mitä ulkomaailmalle halusin näyttää, olivat täysin ristiriidassa keskenään. Syömishäiriöni oli pahimmillaan tuolloin. Saatoin paastota ja urheilla hulluna monta tuntia putkeen ja toisaalta taas syödä neljän aikaan aamuyöstä kaakaojauhetta suoraan purkista. Syödä purkillisen sitä... Kukaan ystävistäni, ei edes läheisistä, tiennyt mitään hajoilusta, suurimmalle osalle en ole vieläkään kertonut, koska he pitävät minua liian vahvana ja viisaana, etten osaa heille kertoa siitä, miten oikeasti olen. Tämä kyllä varmaan liittyy siihen, miten teoillani ostan rakkautta.
Hyvänä pidän kuitenkin sitä, että nykyään näin pari kolme vuotta myöhemmin, pystyn kyseisistä asioista puhumaan ystävieni kanssa, ja kun minulla diagnosoitiin masennus, kerroin siitä avoimesti. Nyt terapiani on taonnut Helsingin poliklinikkojen ääliömäisyyden vuoksi, enkä ole käynyt juttelemassa kunnolla yli kolmeen kuukauteen. Se on vahingollista ja raskasta.
Tunnollisuuteni vuoksi olen kerännyt hirveän määrän tekemistä, jota en jaksaisi tehdä, mutta koska olen luvannut, on vain pakko jaksaa, vaikka tekisi mieli olla kotona itkemässä tai nukkumassa. Koska en voi niin tehdä, syön hirveitä määriä kaikkea, jotta jaksaisin tehdä asioita, joita en halua. No, siinä se taisi olla. Väsyttää ja itkettää, enkä kuitenkaan koe olevani masentunut, vaan haluton ja jättäkää rauhaa -kyltin kanssa.
Toivotan tsemppiä kaikille, syksy on ihanan tuulista aikaa. Ja sateessa saa kävellä yksin.