Moikka
Lueskelin näitä tekstejä mitä tänne on laitettu ja mulle tuli tosi surullinen olo. Tuntuu niin pahalta että jo niin nuorena niitä ongelmia siunaantuu, masennustiloja ja muita.
Enhän mä itsekään mikään vanha vielä ole (26v), mutta toisaalta tuntuu tosi vanhalta sillä olen 3 pienen lapsen äiti. (vanhin vajaan 5v.) Olen naimisissa, saman miehen kanssa joka vei neitsyyteni.
Ja viimeinen vuosi on ollut täyttä tuskaa ja takaisin elämään paluuta. Sairastuin siis masennukseen kuopukseni syntymän jälkeen. Siihen suurin syy oli varmaan unen puute ja rahatilanne oli ihan kusessa. En jaksanut edes kunnolla välittää.
Onneksi masennus ei tavattoman pitkälle päässyt kun sain apua, ja sitä edelleen vastaanotan. Mutta,
Sen halusin vain kirjoittaa, kun tuli niin surullinen olo..
Mulle mun lapseni on mun koko elämäni. Ei ole MITÄÄN asiaa mitä eivät voisi mulle sanoa tai mitä tehdä mikä muuttaisi mun rakkauteni. Mä vaan toivon että osaan kasvattaa heidät tietämään sen. Ja toivon että myös kertoisivat asioistaan avoimesti. Tai ainakin tietäisivät että voivat kertoa ilman että alkaa heti huuto tai syyttely. Jos siltä tuntuisi.
Surullista on jos (ja kun) kaikilla näin ei ole. Tai jos teistä monesta tuntuu siltä että pitää teeskennellä iloista eikä uskalla tai halua kertoa mitä päässä pyörii tai miten pahalta tuntuu. Musta se tuntuisi todella pahalta jos mun lapseni tuntisi niin ettei voisi kertoa ja puhua.
Enhän mä itsekään teininä kauheasti omista tunteistani tai vastaavista vanhemmilleni kertonut, mutta jos oli jotain, niin tiesin että voisin kertoa.
Sitä on mahdotonta selittää miten iso on äidin rakkaus (mulla ainakin). Mutta sitä suurempaa ei ole.. Uskotte tai ette. (vaikka tosiaan kaikilla ei välttämättä ole samoin.)
Monilla vanhemmillahan voi olla eri ajatukset tai omat ongelmat, tai eivät vain välitä (sellaista en ymmärrä, en ikinä).
Tai sitten heitä pelottaa syytös että ovat epäonnistuneet vanhempina. Nykyään ihmisillä on niin kova kiire joka paikkaan. Lastensa kanssa pitäisi viettää aikaa. Että sitä ei välttämättä huomaa, tai on liian väsynyt huomatakseen.
Toivottavasti tästä nyt ei tullut ihan kamalaa jaaritusta tai ettei sivua kovin kauheasti asiaa. Halusin vain näin äitinä kirjoittaa muutaman sanan. Oman mielipiteeni.
Tiedän että ei ole helppoa päästää pahaa oloaan ulos, kertoa siitä läheisilleen (varsinkaan jos kaikki läheiset eivät osaa käsitellä asiaa), mutta kehottaisin edes yrittämään.
Ei teidän tarvitse olla yksin. Ei kenenkään tarvitse. Kaikilla on oikeus kunnon elämään ja unelmiin. Pahaa oloa saa itkeä, se helpottaa, tiedän.. Mutta surullisinta on jos joutuu kaiken kantamaan sisällään..
Toivottavasti en pahoita ainakaan kenenkään mieltä kirjoituksillani. Se ei ole tarkoitukseni. Kantaa saa ihan vapaasti ottaa jos haluaa.
Kaikille ihan mielettömästi voimia jaksaa.
Päivä kerrallaan. Niin se menee.
-äiti-