Hei. Olen uusi käyttäjä täällä. Olen tullut alakuloisuuteni kanssa siihen pisteeseen, että tunnen tarvitsevani siihen apua. En tiedä ovatko nämä pahan olon tunteet oireita lievästä masennuksesta, mutta olen kuitenkin huolissani.
Olen jo vuosien ajan kärsinyt väsymyksestä, ajoittaisista masennuskausista, heikosta itsetunnosta, huonommuudentunteesta ja yksinäisyyden tunteista. Lapsuudessani on ikäviäkin kokemuksia, joista en ehkä ole päässyt yli tai pystynyt edes kunnolla käsittelemään. Kuten tiedetään, toisia ikävät elämänkokemukset kolhivat entistä vahvemmaksi, minä olen jäänyt heikoksi. Nykyäänkin tunnen olevani yksin, sillä minulla ei ole eriyisen läheisiä perhesuhteita, vaikka tiedänkin, että minusta välitetään. En vain uskalla tai halua puhua läheisilleni näin henkilökohtaisista asioista. Olen oppinut kärsimään surut hiljaa sisälläni, välillä tukahduttaenkin pahan olon. Kasvaminen ja lapsuudesta luopuminen on ollut minulle erityisen vaikeaa. Pelkään tulevaisuutta, aikuistumista ja sen tuomaa vastuuta. Haluaisin olla lapsi ikuisesti. Jokapäiväinen väsymys on pahinta, sillä se masentaa entisestään. Keskittymiskykyni on heikompi kuin toivoisin. Koulusta olen aina selviytynyt hyvin energian puutteesta huolimatta, mutta en oikeastaan viihdy siellä. Pyrin välttelemään ihmisiä. Ystäviä minulla on vähän, mutta olen heistä kiitollinen.
Elämäniloni on poissa. En keksi tarpeeksi mielekästä syytä odottaa uutta päivää. Pienetkin epäonnistumiset satuttavat. 😭 Jokainen päivä tuntuu selviytymistaistelulta. 😞 Toisaalta taas ajaudun päivästä toiseen, passiivisena. En myöskään usein tule toimeen itseni kanssa. Välillä on toki parempiakin päiviä. Joskus on jopa aihetta nauruun. Energiset hetket ovat kullanarvoisia. Innostuessani tunnen eläväni.
Voisin kirjoittaa aiheesta ikuisesti. Minua on auttanut paljon jo se, kun huomasin, miten monet täällä jakavat samantyyppisiä tunteita ja ajatuksia, kuin minä. Puhuin tilanteestani koulukuraattorille, mutta se auttoi vain hetken ajan. Toivoisin keinoja, joilla rakentaa itsestäni ehjempää ihmistä. Mistä te saatte elämäniloa ja voimia arkeen? 😯🗯️