Olisit Xera voinut käydä katsomassa mummoa sairaalan kappelissa. Isää kävimme niin hyvästelemässä, oli laitettu kauniisti kaikki, takana soi joku harras laulu. Tietenkin sitten vielä muistotilaisuudessa oli arkku auki. Ortodokseilla on vielä tapana käyttää vainaja kotipihalla, arkku nostetaan pois autossa, laitetaan rapuille, avataan, lauletaan lopulla nähdä sun saan-virsi, sitten vasta haudataan.
Aika raskaita ovat nuo meidän hautajaiset, ainakin lapselle. Tuntuisi, että arkku kiinni olisi helpompi hyvästellä mutta uskontomme tavat nyt ovat tällaiset.
Vaikka on se tuo polttohautauskin aika raskaan kuullosta. Tavallaan hyvästellään vainaja kahteen kertaan ja vielä pidetään viikko väliä. On sulla Xera aika kestäminen. Ajatteletko mummoa koko viikon, vai joko osasit sanoa hyvästit?
Oletko eronnut kirkosta vai, etkä ole koskaan kuulunutkaan? Ei mitenkään tärkeä kysymys, ainoastaan olen utelias.
Niin mille keikalle olet menossa?
Miten niin RalliPoro et jaksanut iloita kuin yhden illan uudesta työsopimuksesta? Eikö se nyt ole niin iso ilo, että voisit vaikka kattoon hyppiä. Mulla on nyt varma, että työt loppuu toukokuussa. Sillä ei ole väliä, olen jo keksinyt mitä teen elokuussa. En sitä vielä kerro mutta on hyvä homma. Kesän löhöön ja remontoin taloa. Hui, nyt kuulostaa aivan kuin en olisi enää masentunut. Luuloterve, ehkäpä?
Teetkös jotain RalliP, että saisit ystäviä? Käytkö jossain missä sellaiseen voisi vaikka vahingossa törmätä?
Elmi. Ei kai sitä nyt kokonaan tarvitse lopettaa kirjoittelua. Käyt vaikka silloin kun on toisenlaisia päiviä, jolloin ei edes jaksa ajatelle pystyvänsä mihinkään. Juuri silloin sitä voi tänne kirjoittaa, kun ei jaksa edes ajatella. Silloin sitä parhaiten oloansa purkaa, kun vaan antaa sormien liikkua eikä ajattele mitään.
Tuisku. Hyvin muistan ne ajat, kun ukko olis arneijassa. Sängyssä makasin ja odotin sen lomia. Mikään ei tuntunut miltään. Onko se vuoden vai minkä ajan? Miten sulla taas on keuhkoputkentulehdus? Et kai silloin ole koulussa, kai olet sairaslomalla?
Pikkubo, ei se maksa mitään jos menet esim. nuorisopsykiatrian polille puhumaan olostasi? Ei ainakaan meillä maksa ja sinne pääsee ihan vaan soittamalla.
Noin, nyt olen taas kirjoitellut ja nälkäkin tuli. Vastailkaa miten menee?