Teema: nuori masennus

Teema: nuori masennus

Käyttäjä Ylläpito aloittanut aikaan 07.05.2004 klo 09:19 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Ylläpito (Vapaaehtoinen) (MIELI Suomen Mielenterveys ry) kirjoittanut 07.05.2004 klo 09:19

Nuorten foorumin ensimmäisenä teemana on keskustelu nuorten masennukseen liittyvistä asioista. Kokemuksia voi jakaa masentuneiden nuorten ja heidän läheistensä näkökulmasta: masennuksen syistä, avun hakemisesta, selviytymisestä sekä myös läheisten kokemuksista ja tuen merkityksestä.

Apua ei ole aina helppoa hakea tai saada. Miten te olette saaneet apua masennukseenne? Millainen apu on auttanut ja mistä nuoren masennukseen liittyvistä aiheista täällä toivoisitte keskusteltavan? Kirjoittaa voit siitäkin millaista vertaistukea täältä kaipaat. Mieltä askarruttaville erilaisille asioille voi tarpeen mukaan perustaa uusia otsikoita, joiden alla käydään kyseiseen ketjuun liittyvää keskustelua.

Kertausta vielä tekniikasta: kirjoittamanne viestit eivät suoraan näy ryhmässä vaan ne kulkevat moderaattorin kautta kaikkien nähtäväksi edellyttäen, että kirjoitus on asiallinen ja aiheeseen liittyvä. Tarvittaessa moderaattori editoi kirjoituksia ennen niiden julkaisua ryhmässä.

Käyttäjä aavaton kirjoittanut 04.03.2005 klo 12:31

Olisit Xera voinut käydä katsomassa mummoa sairaalan kappelissa. Isää kävimme niin hyvästelemässä, oli laitettu kauniisti kaikki, takana soi joku harras laulu. Tietenkin sitten vielä muistotilaisuudessa oli arkku auki. Ortodokseilla on vielä tapana käyttää vainaja kotipihalla, arkku nostetaan pois autossa, laitetaan rapuille, avataan, lauletaan ”lopulla nähdä sun saan-virsi”, sitten vasta haudataan.
Aika raskaita ovat nuo meidän hautajaiset, ainakin lapselle. Tuntuisi, että arkku kiinni olisi helpompi hyvästellä mutta uskontomme tavat nyt ovat tällaiset.
Vaikka on se tuo polttohautauskin aika raskaan kuullosta. Tavallaan hyvästellään vainaja kahteen kertaan ja vielä pidetään viikko väliä. On sulla Xera aika kestäminen. Ajatteletko mummoa koko viikon, vai joko osasit sanoa hyvästit?

Oletko eronnut kirkosta vai, etkä ole koskaan kuulunutkaan? Ei mitenkään tärkeä kysymys, ainoastaan olen utelias.
Niin mille keikalle olet menossa?

Miten niin RalliPoro et jaksanut iloita kuin yhden illan uudesta työsopimuksesta? Eikö se nyt ole niin iso ilo, että voisit vaikka kattoon hyppiä. Mulla on nyt varma, että työt loppuu toukokuussa. Sillä ei ole väliä, olen jo keksinyt mitä teen elokuussa. En sitä vielä kerro mutta on hyvä homma. Kesän löhöön ja remontoin taloa. Hui, nyt kuulostaa aivan kuin en olisi enää masentunut. Luuloterve, ehkäpä?
Teetkös jotain RalliP, että saisit ystäviä? Käytkö jossain missä sellaiseen voisi vaikka vahingossa törmätä?

Elmi. Ei kai sitä nyt kokonaan tarvitse lopettaa kirjoittelua. Käyt vaikka silloin kun on” toisenlaisia päiviä, jolloin ei edes jaksa ajatelle pystyvänsä mihinkään”. Juuri silloin sitä voi tänne kirjoittaa, kun ei jaksa edes ajatella. Silloin sitä parhaiten oloansa purkaa, kun vaan antaa sormien liikkua eikä ajattele mitään.

Tuisku. Hyvin muistan ne ajat, kun ukko olis arneijassa. Sängyssä makasin ja odotin sen lomia. Mikään ei tuntunut miltään. Onko se vuoden vai minkä ajan? Miten sulla taas on keuhkoputkentulehdus? Et kai silloin ole koulussa, kai olet sairaslomalla?

Pikkubo, ei se maksa mitään jos menet esim. nuorisopsykiatrian polille puhumaan olostasi? Ei ainakaan meillä maksa ja sinne pääsee ihan vaan soittamalla.

Noin, nyt olen taas kirjoitellut ja nälkäkin tuli. Vastailkaa miten menee?

Käyttäjä Xera kirjoittanut 04.03.2005 klo 14:38

aavaton kirjoitti 04.03.2005 klo 12:31:

Olisit Xera voinut käydä katsomassa mummoa sairaalan kappelissa. Isää kävimme niin hyvästelemässä, oli laitettu kauniisti kaikki, takana soi joku harras laulu. Tietenkin sitten vielä muistotilaisuudessa oli arkku auki. Ortodokseilla on vielä tapana käyttää vainaja kotipihalla, arkku nostetaan pois autossa, laitetaan rapuille, avataan, lauletaan ”lopulla nähdä sun saan-virsi”, sitten vasta haudataan.
Aika raskaita ovat nuo meidän hautajaiset, ainakin lapselle. Tuntuisi, että arkku kiinni olisi helpompi hyvästellä mutta uskontomme tavat nyt ovat tällaiset.
Vaikka on se tuo polttohautauskin aika raskaan kuullosta. Tavallaan hyvästellään vainaja kahteen kertaan ja vielä pidetään viikko väliä. On sulla Xera aika kestäminen. Ajatteletko mummoa koko viikon, vai joko osasit sanoa hyvästit?

Oletko eronnut kirkosta vai, etkä ole koskaan kuulunutkaan? Ei mitenkään tärkeä kysymys, ainoastaan olen utelias.
Niin mille keikalle olet menossa?

Emmä tiie olisinks mä saanu nähä sen jossain, ei tullu ees mieleen kysyy. Emmä sitä kyll olis pystyny tekeekää. Ajattelen koko asiaa nii vähän ku mahollista, joa silloin ku ajattelen, ni yleensä ilman tunteita. Mä vaa koitan olla välittämättä mistää enää. Eihän se toimi, mut...

Mä oon eronnu kirkosta. Meijän perhe ei koskaa oo ollu mitenkää uskonnollinen. Mulle uskonto ei tosin koskaan oo ollu mikää hälläväliä-asia. Mut koska mä en oo tuntenu kristinuskoa omakseni en olis halunnu päästä ripille. Mun mielestä se oli väärin. Isovanhempien takia menin, niille olis ollu liian kova pala jos en olis menny. Mut kok rippileirin ja itse konfirmaation aikana en kertaakaa osallistunu rukoukseen tai uskontunnunstukseen. Sillai mulla oli helpompi olla. Ei tullu tunnetta, että valehtelen. Enkä suostunu ottaa yhtään ristiä rippilahjaks. Se oli kyllä hirveen vaikee päivä mulle. Sitte ku täytin 18 ni erosin kirkosta. Aikasemmin en voinu, koska isä ei olis suostunu. Ei sekää mitenkää ulospäin oo uskonnollinen, mut se ei kuitenkaa olis suostunu. Mä oon kyllä edelleenki hirveen kiinnostunu uskonnoista ja yhen entisen koulukaverin kanssa käytii monta mielenkiintosta keskustelua, ku se on metodisti ni siltä aina kyselin. Lukiossa käytii kerran Uudessa Valamossa, se oli mielenkiintosta. Nyt jos jaksaisin, perehtyisin buddhalaisuuteen, se on mun tuntemista uskonnoista mua lähinnä.

Se on ihan tuntematon bändi, broidin entinen kaveri soittaa siinä. Mä oon seurannu sen edellistä bändiä ihan alusta asti ja tää on jatkoo sille, tosin eri kokoonpanolla.

Käyttäjä Tuisku kirjoittanut 04.03.2005 klo 15:35

keuhkoputken tulehdus periaatteessa "oli", tänään sain poskiontelon tulehdukseen sain tänään antibioottikuurin.. Koulussa olen koko ajan ollut, vaikka sairaslomalla olenkin. Tai ei, kävin ennen hiihtolomaa (edelliset antibiootit) yhtenä päivänä koulussa vaan kokeen tekemässä. Sängyssä olen paljolti makoillut, ei jaksa tehdä mitään. Kolme viimeisintä yötä on ollu torkkumista ja jatkuvaa heräilyä, yskin sen verran kovin ettei saa nukuttua. Ääni taas pois. Menee viikon "sykleissä" toikin, viikon on ääni pois, toisen viikon vähän tulee takas, pois, takas jne. Varmaan kk menny noin.
On sitä tullu vähän liikuttuakin. Jos mun juttuja on aikaisemmin lukenut, liikuntataustan tietää..niin ja liikuntaa opiskelenkin..tällä viikolla nousi heti lämpö kun yritin jumpassa ja vesijumpassa olla. Astmakohtaushan ensimmäisessä iski..

Tänään pääsee poika viikonloppulomille. Molemmat ollaan odotettu kuin kuuta nousevaa. Ja mä edelleen vaan kipeänän. Noh, ainakin se vahtii että multa jää saunaillat ja muut häröilyt väliin. Ja sitten on olkapää jota vasten itkeä. Ei tarvitse puhelimen kautta toista "pelotella"..

Käyttäjä Tuisku kirjoittanut 04.03.2005 klo 15:37

niin ja aavattomalle sen verran vielä, että 6kk vahvistui tällä viikolla palvelusajaksi (mobiilikuski).
Sairaslomaa sain nytkin, on maanantaina 3h hiihtoa. Pakkohan sinne on mennä jos ei pakkasta ihan hirmusti ole. Jää muuten kurssi suorittamatta. Valmistua kun pitäisi tossa toukokuussa, ei oikein voi enää kursseja korvailla...

Käyttäjä aavaton kirjoittanut 04.03.2005 klo 15:39

Siinä sulle sitten Xera hyvä ja halpa harrastus; ala tutkimaan buddhalaisuutta. Olen vähän siihen tutustunut ja vaikuttaa aika mielenkiintoiselta. Netistäkin löytyy paljon tietoa. Selailet kuitenkin päivisin netissä, niin nyt päätät, että tutkit aina silloin tällöin buddhalaisuutta. Kerrot vaikka päiväkirjassasi tärkeimmät, niin miekin samalla opin. Itse en viitsi hakea, heh.

Ja vaikka mulle itselleni ortodoksiseurakuntaan kuuluminen on tosi tärkeää, niin yleisesti olen kyllä sitä mieltä, että kirkkoon kuuluminen mitenkään tärkeää ole uskomisen kannalta. Kuuluu tai ei, jokainen päättää itse.

Mie olen kanssa hieman ”aikani kuluksi” tutkinut kolttien ortodoksisuutta, mummon uskoa. Me noudatamme Venäjän ortodoksien tapoja, ukin uskontoa. Ja onkin aika paljon eroja, kun alkaa tutkiin. Oikein harmittaa, kun mummo ei meille opettanut omia perinteitä. Lapsena osasin liturgian venäjäksi, suomeksi en tajunnut yhtään mitään.
Meillä on äidin puolelta sukukirja ja yllättävän paljon löytyy pappeja. Tietenkin sitten olen alkanut miettii, että omasta pojastakin joskus pappi tulee. Nimenkin jo valitsin vähä, että sopii papille sitten. Kauhea äiti, kun suunnittelee pojan uran valmiiksi vaikka vasta vuoden täyttää.

Käyttäjä RalliPoro kirjoittanut 06.03.2005 klo 19:16

en mie tiä mite se sillai meni..mut samapa tuo..
taas viime päivät ollu ihan maassa...
eikä se tuo viunakaan auta asiaa yhtään..
ei sillai ees osaa sanoo mikä painaa mieltä,
joku vaan et ei jaksa mitään,
koko viikon ollu ihan väsy..
en mie jaksa yksin...
mut minkäs teet..joskus mietin et jospa mä
oon ansainnut tän et oon päivästä toiseen yksin.....
......
..nettukikaan ei oo vastannu yli kuukauteen..=/
jospa se viel joskus........

mitäs teille muille...?

Käyttäjä aavaton kirjoittanut 08.03.2005 klo 12:36

RalliP. miten niin nettuki ei ole vastannut kuukauteen? Laita viestiä palaute-lomakkeella ylläpidolle. Eihän sitä nyt noin vaan olla vastaamatta, jos kerta on alkanut tukihenkilöksi. Jottain oikeuksii sentään pitää meillä ongelmaisillakin olla.

Mulla menee tasaista tahtia, odotan kesälomaa.

Uxor, toivottavasti luet tästä, kun ei jaks hyppiä moneen otsikkoon. Onnea leikkaukseen, kirjoita kun palaat, niin jatketaan keskustelua.

Käyttäjä RalliPoro kirjoittanut 09.03.2005 klo 15:48

sain vihdoin vastausta nettuesta,
siel oli ollu joku häsmäkkä tiedonkulussa,
mut onneks seki selvis,
väsyttää taas ihan hirveenä,
pitäs kai mennä nukkuun..on vaa jo näi
valoisaa nii ei oikee päivällä saa nukuttuu,
ja yöllä heräilee ihan liian aikaisin...
mulle kai ei tän kummempaa...
ei oikeestaa mikää oo muuttunu...
paitti et toi viina alkanu maistuu ehkä
jo vähä liian usein...😑❓

Käyttäjä Xera kirjoittanut 14.03.2005 klo 20:28

Maanvaiva, miten meni loma? Missä kävitte? Kerro kaverille 🙂

Käyttäjä kirjoittanut 15.03.2005 klo 19:10

hei Xera, loma meni tosi hyvin, sai olla ihan rauhassa kaikista koulujutuista varsinkin koulukiusaamisesta. me oltiin ensin Itävallassa laskettelukeskuksessa. sain monta kaveriakin melkein heti. Päivät olin vanhempien kanssa, illat muiden nuorten kanssa siellä sun täällä. Sitten mentiin muutamaksi päiväksi Portugaliin sukuloimaan. Siellä oli lämmintä non 20 astetta, vähän oli hassua. Kävin uimassa ja olin yhden pojan kanssa. Se on adoption kautta mun pikkuserkku, Sain itselleni jo kesäksi työpaikan viinitarhalta, jos uskallan vaan lähteä.

Mie en enää tule edes lukeen sinne missä sie pijät päiväkirjaasi. Itse pyysin ylläpidolta, että ottaa kirjoitusoikeudet pois, koska se on hyvempi mun mielenterveydella, kun olen poissa. Ne ihmiset eivät ymmärtäneet mun älykkyyttäni. Niin, että toivon, että käyt täällä joskus kertomassa mitä sulle kuuluu. Niin, mitä sulle sitten kuuluu?

Käyttäjä RalliPoro kirjoittanut 21.03.2005 klo 12:58

😞
en tiä kiinnostaako ees ketään mut kerrompa siltiki..
mulle kuuluu aikas huonoo...
viime viikolla keskiviikkona ja torstaina vietiin
kesken työpäivän ambulanssilla sairaalaan...=/
ei ees lääkärit oikeen tiä mikä on..
odottelen täsä et saan ajan neurologille..
ite tietty miettii jo kaikkee..suunnillee et jo
odottaa kuulevansa kovinki pahoja "uutisisia" sitte
sielä lääkärissä..
nyt ei ees enää töihin haluu mennä...
tänäänki ois pitäny mennä...mut en sit menny...
kävin valitteleen et oon muka kipee ja sain saikkua..
taas samassa tilanteessa ku n.5½ vuotta sitten..
en mä haluu tätä kaikkee taas...
eikö yks kerta ois riittäny....😭

Käyttäjä Xera kirjoittanut 21.03.2005 klo 13:19

Maanvaiva, ehkä on ihan hyvä että jutellaan täällä, jos sulle on vaikeeta olla siellä.

Äiti oli kaks viikkoo kurssilla, viikolopun kotona. Veli oli mun knassa täällä, etten olis yksin. Kirjotinkohan tästä jo? No ihan sama. Oli tosi kiva saada olla veljen kanssa kunnolla, ei vaa sillee, että se käy. Mut oli se kans rankkaa ku ei äiti ollu kotona. Tuntu, että mun pitäis jaksaa enemmän, mulla oli jotenki enemmän vastuuta. Ajattelin jo, ettäk u tällä viikolla on aika avohoidon lääkärille, ni pyydän lähetteensairaalaan että pääsen lepäämään. Mut nyt tuntuu sit taas paremmalta, eli kotona aion olla. En kyll tykkää ku tällai heittelee, tekee olon epävarmaks ku en tiie missä mennää, itteni kanssa. Äiti saa kyllätulla mukaan sinne lääkäriin, viimeks oli nii pelottavaa. Ei se varmaa voi yhtä inhottavasti käyttäytyy ku on ihan terve äiti mukana. Mut se oli leimannu heti pelkäks ongelmaks...

Nyt ku on menny viikonloppu paremmin ni en haluis huomenna terapiassa puhuu mitään. En jaksais, enkä tiie mistä puhuisin. Tai Enkelistä varmaa, mut en jaksais. Enkä mä tiie, mitä hyötyä siitä on, että taas jauhaisin siitä. Elokuun jälkee ei olla nähty. osittain siks, ku se ei oo oikee ehtiny, mut eniten siks, ku mä en uskalla.
Pari kertaa oon yrittäny, mut syytä tai toisesta ei oo onnistunu. Nyt se sano eilen, että ku mulla on synttärit kohta ni silloin se haluu nähä, eikä hyväksy vastaväitteitä. Mä edelleen ihmettelen, että se jaksaa mua. Ku se tosiaanki on saanu kestää paljon..

Äiti tuli äsken käymää kotona, haki jotain työpapereita. Koira sai siitä epilepsiakohtauksen. Lihakset kramppas.. Onneks ne menee ohi..

Kohta lähen Kavelin kanssa syömään uuniperunoita.

Käyttäjä Xera kirjoittanut 21.03.2005 klo 13:21

Ralliporo, ku en osaa muuta tehä, ni halaan vaa täältä etäältä. Voimia!

Käyttäjä Xera kirjoittanut 21.03.2005 klo 20:13

Maanvaiva, satuitko kattoo äsken (ma) ykköseltä ohjelmaa autismista? Siinä puhuttiin kans aspergerista.

Käyttäjä aavaton kirjoittanut 22.03.2005 klo 12:57

Tietenkin sun kuulumiset, RalliPoro, kiinnostaa. Et kai sie nyt ”muka” kippee ole, jos ambulanssilla vietiin. Kyllä sulla varmaan ihan oikea sairaus on ja olet ihan oikeutettu sairaslomaan. Eikös kuitenkin ole hyvä, että pääset tutkimuksiin? Pitkän ajan saat tietenkin odottaa, ainakin täällä meillä saa.

Onhan minutkin pari kertaa viety ambulanssilla, mutta pääsin vaan psykiatrille. Paniikkikohtauksia olivat. Tapahtuiko sulle jotain erikoista silloin 5 ja puoli päälle vuotta sitten?

Ja päivää Xera, täälläkin on kiva nähdä. Sun ei tarvitse jaksaa yhtään enempää kun jaksat, usko jo.
Miekin tässä veljeä lomalle odottelen, onkin melkein viikon kotona. Saadaan taas tapella ja kinastella kumpi oli enemmän välipitämätön äitiä kohtaan . Pääsiäisjuhla sentään vietetään ensin. Paljonko sulla ja veljelläsi on ikäeroa, vieläkö tappelette?