Hei. Olen täällä ihan uusi. Hyvää päivää.
Päätin lähteä etsimään netistä tietoa masennuksesta, kun aloin epäilemään oireilevani sen suuntaisesti. Löysin nämä sivut ja ajattelin katsoa, jos jollakin olisi minulle täällä sanottavaa ja perehtyä mitä teille kuuluu.
En uskonut, että masentuisin näin, mutta kun nyt pohdin kulunutta vuotta, kaikki viittaa kyllä siihen. Se oli aina aika kaukainen juttu, kunnes osui kohdalle. En ole vielä ainakaan ihan maassa, jokin vielä pitää elämänhalussa silloin tällöin kiinni, onko teillä jotain konstia, miten pysäyttää masennus tähän ja kääntää sen suuntaa?
Opiskelin vuoden ylioppilaskirjoitusten jälkeen ammatillisessa oppilaitoksessa. Se oli ikään kuin välivuosi, jonka jälkeen halusin tähdätä yliopistoon. Ensi toukokuussa pyrin tosissani siis sisään. Asuin eri paikkakunnalla poikaystäväni kanssa. Vuosi meni, valmistuin. Kouluaika oli ollut rankaa, mutta olin uskotellut voivani hyvin ja ajatellut, että elämä asettuu taas mallilleen, kun palaan kotiin tuttujen kuvioiden pariin. Palatessa ystäväni olivat muuttaneet muualle. No, sehän oli oletettavaa ja minäkin sen tekisin vuoden päästä. Syksyllä erosin poikaystävästäni, ja huomasin olevani tällä nyt ihan yksin. Olihan sekin mielialaan vaikuttava tekijä, ero, ja pistin pahan mieleni sen piikkiin. Kunhan kestäisin nyt tämän yli niin alkaisi taas elämä hymyilemään.
Nyt minulle on valjennut, ettei kyseessä ole enää sydänsurut. Olen päässyt niistä yli, mutta tuo paha olo, joka on ollut jo vuoden verran, ei ole lakannut. Syksyllä isäni sairasteli paljon vielä stressintakia, joka alensi kaikkien fiilistä perheessäni, joka on muuten kyllä mukava.
Nukun hyvin, onneksi. Motivaatio on melkeinpä kaiken suhteen hukassa. Harva asia innostaa, mutta saan tehtyä asioita velvollisuudentunnosta. Yleismielialani on alakuloinen ja purskahdan itkuun tuon tuosta. Inhottaa itseni, kun kaverit tuntuu välittävän vähemmän, enkä aina viitsi soittaa ja pilata heidän iltaa valittamalla ja nyyhkimällä korvaan. En ole ajatellut mitään itsemurhaa, mutta toisinaan hiipii mieleen ajatus, että olisi paljon helpompi, jollei olisi.
Pystyn tarpeen tullen esittämään iloista ja sain jo kivan kesätyön. Muutenkin kesäsuunnitelmat alkaa olla jo paketissa ja tiedän, että jos ”normaalina” aikana tietäisin niistä, hyppisin ilosta kattoon, mutta nytkään perinteiset onnelliset asiat ei saa minkäänlaista tunnetta minussa aikaan.
Onko tämä nyt sitten masennusta? Vai mitä kummaa minussa tapahtuu? Ja mitä minun pitäisi tehdä? Oikeastaan pyydän teiltä vaan apua, että ymmärtäisin tilannetta. Jotenkin huono omatunto kolkuttaa ja sanoo, että älä valita, kun maailmassa on niin paljon pahempia asioita ja ihmisiä suuremmissa ongelmissa. Tämä nyt vaan sattuu olemaan minun maailmani ja silmäni, joiden läpi sitä katson. Uskoisin, että minustakin olisi maailmalle paljon enemmän apua, jos jaksaisin olla iloinen.
Pitäisikö minun mennä johonkin terapiaan ja miten sen kanssa toimitaan, mitä kauttaa niihin pääsee?