Teema: nuori masennus

Teema: nuori masennus

Käyttäjä Ylläpito aloittanut aikaan 07.05.2004 klo 09:19 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Ylläpito (Vapaaehtoinen) (MIELI Suomen Mielenterveys ry) kirjoittanut 07.05.2004 klo 09:19

Nuorten foorumin ensimmäisenä teemana on keskustelu nuorten masennukseen liittyvistä asioista. Kokemuksia voi jakaa masentuneiden nuorten ja heidän läheistensä näkökulmasta: masennuksen syistä, avun hakemisesta, selviytymisestä sekä myös läheisten kokemuksista ja tuen merkityksestä.

Apua ei ole aina helppoa hakea tai saada. Miten te olette saaneet apua masennukseenne? Millainen apu on auttanut ja mistä nuoren masennukseen liittyvistä aiheista täällä toivoisitte keskusteltavan? Kirjoittaa voit siitäkin millaista vertaistukea täältä kaipaat. Mieltä askarruttaville erilaisille asioille voi tarpeen mukaan perustaa uusia otsikoita, joiden alla käydään kyseiseen ketjuun liittyvää keskustelua.

Kertausta vielä tekniikasta: kirjoittamanne viestit eivät suoraan näy ryhmässä vaan ne kulkevat moderaattorin kautta kaikkien nähtäväksi edellyttäen, että kirjoitus on asiallinen ja aiheeseen liittyvä. Tarvittaessa moderaattori editoi kirjoituksia ennen niiden julkaisua ryhmässä.

Käyttäjä aavaton kirjoittanut 20.12.2004 klo 15:50

Sie RalliPoro vissiin luovuttamisella tarkoitat itsemurhaa. No onhan sekin tietenkin keino ratkaista ongelmat.

Haitko vai et ne unipillerit? Jos ainakin ne hakisit ja joulun lomat yrittäisit nukkua. Oikeesti sun pitää joku suunnitelma tehdä, että jaksat olla. Jos kerran kirjoitat nettukeen, niin suunnittele sen kanssa yhdessä. Sano sinne, että et nyt vaan mene lääkäriin, että se auttaa sua yksin pärjään. Niin miekin oman tukihenkilöni kanssa tein. Kerroin sille mitä aion huomenna tehdä. Sitten myös pysyin päätöksessäni. No, niin kokeile nyt näin. Ja kirjoitellaan.

Redemption, se on kyllä hyvä että ilmoittaudut. Mie en kyllä sun tarinaasi muista, niin, että voisitko kerrata sen.

Käyttäjä aavaton kirjoittanut 20.12.2004 klo 15:59

Sie RalliPoro vissiin luovuttamisella tarkoitat itsemurhaa. No onhan sekin tietenkin keino ratkaista ongelmat.

Haitko vai et ne unipillerit? Jos ainakin ne hakisit ja joulun lomat yrittäisit nukkua. Oikeesti sun pitää joku suunnitelma tehdä, että jaksat olla. Jos kerran kirjoitat nettukeen, niin suunnittele sen kanssa yhdessä. Sano sinne, että et nyt vaan mene lääkäriin, että se auttaa sua yksin pärjään. Niin miekin oman tukihenkilöni kanssa tein. Kerroin sille mitä aion huomenna tehdä. Sitten myös pysyin päätöksessäni. No, niin kokeile nyt näin. Ja kirjoitellaan.

Redemption, se on kyllä hyvä että ilmoittaudut. Mie en kyllä sun tarinaasi muista, niin, että voisitko kerrata sen.

Käyttäjä RalliPoro kirjoittanut 20.12.2004 klo 19:44

en mä tiä mitä sillä tarkotin,
enkä mä kuolla halua..mutta ei vaan
enää oikein jaksa..
pienelle ihmiselle liikaa kaikkea..
en hakenu niit lääkkeitä..en "pystynyt"..☹️
tuntuu niinku oisin huono ihmine ku en tuollaseenkaan
pysty..

Käyttäjä kirjoittanut 23.12.2004 klo 12:47

Onkohan täällä ketään muita kuin mie.
varmaan kaikki tekevät joulua
kyllähän miekin yritän
mutta kun kaikki asiat vaan itkettään
sitten oonkin yksin
että en pilais toisten jouluiloa

pelastusarmeijan joulupataan
laitoin yhen euron
ja mietin että monella
on asiat huonommin kuin mulla
siinä joulupadalla aloin itkeen
kun mie vaan euron laitoin
mua kiiteltiin
ja toivotettiin siunattua joulua

haudoilla olen käynyt jo montaa
kertaa
aina ne on vaikea jättää
voisin jouluni
kokonaan
olla hautausmaalla
siellä missä
isä ja äitikin on

sitten mulla tietenkin
olisi ikävä tänne
uuteen kotiin

missään ei ole oikein hyvä
olla
näin sydämeeni
joulu tehty on.

Käyttäjä RalliPoro kirjoittanut 23.12.2004 klo 14:46

ei kyllä todellakaan tunnu siltä että huomenna
on jouluaatto..
mut jospa se tästä..edes hieman..

missäs täältä kaikki muut on,
ei kenestäkään oo kuulunut pitkään aikaan.

--Rauhallista Joulua Kaikille--

Käyttäjä mirri kirjoittanut 23.12.2004 klo 15:26

Maanvaiva, odotin kuin kuuta nousevaksi lupaa saada kirjoittaa tänne viestisi luettuani.

Et sinä läheistesi joulua itkuinesi pilaa, usko pois. Luulen heidän ymmärtävän paremmin kuin hyvin sinun itkusi. Kaipailevat jopa sinua seuraansa vaikka itkuinen olisitkin. Surunne itkuineen kuitenkin on yhteinen, eikä suru joulua pilaa. Muuttaa vähän joulun tunnelmaa, ei sen pahempaa.

Toivotan sinulle hyvää joulua itkemisen keskelle ja lähetän lämpöisen halauksen.

Mirri

Käyttäjä aavaton kirjoittanut 23.12.2004 klo 15:45

Olenhan mie tietenkin täällä, mutta musta kyllä tuntuu ihan joululta. Johtuu varmaan lapsistani. Ne nyt jaksaa hössötä. Ihan kivahan se on koko ajan saada paketteja mistä sitten löytää oman sukkansa.

Itkuksi tämä varmaan jo huomenna hautausmaaalla vaihtuu. Mutta ehkä tästä kuitenkin jotenkin selviää.

Hyvää joulua koko nuoriso foorumi.

Käyttäjä aavaton kirjoittanut 23.12.2004 klo 16:10

Mirri. Sanon täällä, kun toinen kanava on suljettu.

Rauhallista joulua Sinulle

t. Aavaton, aviomies ja kaksi pientä tonttua

Käyttäjä mirri kirjoittanut 23.12.2004 klo 16:44

Aavaton, joululta minustakin tuntuu. Joululta jollakin tavoin enemmänkin kuin menneinä vuosina.

Tänään taistelin itseni kanssa kaivaakseni varastosta esille ihan hyvännäköisen tekokuuseni ja koristellakseni sen. En millään olisi jaksanut, enkä muutenkaan olisi halunnut joulua laittaa. Voitin itseni ja nyt kuusi on koristeltu. Kaunis ja ilahduttaa minuakin.
Huomenna luokseni jouluaterialle tulevat poikani, vähän päälle parikymppiset nuoret miehet. Tiedän joulukuusen näkemisen ilahduttavan heitä, vaikkeivät mitään kenties sanokaan ja vaikka keinokuusi onkin.

Jos heitä ei olisi, luultavasti olisin jättänyt joulutunnelman luomisen sikseen. Heidän vuokseen sen tein, mutta minutkin se tempaisi mukaansa joulutunnelmaan vaikka kuinka olen vastaan pyristellyt. Hyvä niin.
Lapset 'pakottavat' joulunviettoon ja heidän vuokseen jaksaa ja haluaa, niin se on.

Joulua voi ihan hyvin viettää sellaisissa tunnelmissa kuin kulloinkin sattuu olemaan. Niin voi tehdä, jos ympärillä on turvallisen tuntuisia ihmisiä, joihin voi luottaa, jotka ymmärtävät ja tietävät mistä on kysymys. Lapset onneksi ovat joulumielellä tartuttaen joulutunnelmiaan muihinkin. Aikuisten surullekin joulussa aivan varmasti on tilaa, jos aikuiset itse tilaa antavat.

Mirri

Käyttäjä kirjoittanut 23.12.2004 klo 19:15

Nyt sitten tuli oikein vesiputous kun sun juttusi Mirri luin. Sekin on niin itkettänyt, kun ei ole voinut sanoa hyvää joulua kaikille nettitutuille. Onneksi tänne tulit.

Mie olen ollut mettässä hakemassa joulukuusen iskän ja äidin kaa. Samalla sai vähän puhutuksi, että ei mulla ole tarkotus ketään loukata vaikka itkenkin. Ja haluan haudoilla käyvä koko ajan, kun en halua että kynttilät niiltä sammuu. Äiti varsinkin kynttilän valoa rakasti. Kyllä ne mua ymmärsi.
Ja nyt mie hain vanhasta kodista vähän joulukoristeita tännekin, niin on vähän sellainen oman kodin tuntu tässä. Hassusti sanottu, kyllä tää kodilta aina on tuntunut. Se tässä vähän onkin vikana kun mie alan koko ajan selittään, jos jotain sanon. Vaikka kaikki nyt varmaan tajuavat, että mulla nytkin on hyvä koti.

Sitäkään nyt ei tiedä koska tää julkaistaan.
Mie nyt kuitenkin sanon, että

Hyvää joulua Mirri
ja kaikki evakot
ja nuoret

Käyttäjä RalliPoro kirjoittanut 26.12.2004 klo 21:15

joulukin on ohi..vaikka ei se edes joululta tuntunut enään,
aatto meni muuten ihan ok,
mutta illalla kun kotiudin tänne kämpille,
niin alkoi vaivaamaan yksinäisyys..
koko päivän kun nähnyt ympärillä ihmisiä
joilla on joku..
sen illan, yön, ja koko eilisen päivän olin
ihan maassa... ja kaiken päättäminenki kävi taas mielessä..😭

Käyttäjä frail kirjoittanut 27.12.2004 klo 13:58

Moikka. Minäkin täältä taustalta taas välillä uskaltaudun esiin...😳
Mä olen aina ollut oikee jouluihmisen perikuva, ja jostain ihmeestä sain sen joulumielenkin vähäksi aikaa heräämään ja jonkin aikaa oli jopa ihan kiva olla 🙂. Aatonaattona tosin vielä itkin silmät päästäni ja oisin halunnut koko joulun siirtää. Aattona kuitenkin olin jopa melkein oma itteni, tai ainakin vähän sinne päin (enhän kohta enää edes muista minkäläinen se mun "oma itteni" on).
Nyt alkaa kuitenkin taas joulu olla ohi, ja niin se hyvä olokin siinä samassa. Nyt tuntuu taas tyhjältä...😟
Hyvää uutta vuotta kaikille!

Käyttäjä aavaton kirjoittanut 28.12.2004 klo 12:34

Miten paljon teitä koskettaa tai järkyttää nuo maanjäristykset ja hyökyaallot?
Minun joulun viettoni kyllä niihin uutisiin loppui. Jotenkin tuntuu, että se kaikki tapahtui ihan lähellä, kun mukana oli suomalaisiakin.
Ei tämäkään palsta kovin kauan ole ollut auki mutta nyt jo toinen suuri koko maailmaa koskeva järkytys on tapahtunut. Venäjän koulukaappaus ja nyt tämä.
Vasta oli Konginkangas.

Avasin internetin ja siirsin tililtäni vähän rahaa avustusjärjestöille. Eipä sitä paljon muuta voi tehdä. Katsoa uutiset ja itkeä. Tulisi edes koko maailmassa yhteinen kynttilän sytyttämisen päivä, niin tuntisi, että jotenkin olisi mukana omaisten surussa.

Käyttäjä Meri N (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 28.12.2004 klo 12:50

Kiitos keskustelunavauksesta, aavaton. Ulkosuomalaisten ryhmään on avattu otsikko "Aasian katastrofi", jonne toki voivat kirjoittaa kaikki, jotka haluavat keskustella suurkatastrofista. Toivottavasti sinulle sopii, että siirrän edellisen viestisi sinne.

Käyttäjä kirjoittanut 30.12.2004 klo 11:39

Miedän koulun äidinkielen ope oli tuolla lomalla. Viime yönä on jo tullut Suomeen. Se on vähän sellainen ihminen, että ei oikein tule meidän kanssa toimeen. Kun se on eteläinen eikä ymmärrä meidän murretta. Silti ollaan kaikki onnellisia, että se selvisi. Tänään kello 21 se saa noin 5oo tekstiviestiä oppilailta, että, "hyvä, ku selevisit elosa kothiin". Vasiten pannaan murteella, kyllä kai sillä sen verran on huumoria.

Mie kävin lyhyellä lomalla. Neljällä eri lentokentällä, kolmessa eri maassa. Jokaisella lentökentällä oli itkeviä omaisia odottamassa omaisiaan kotiin.