Teema: nuori masennus

Teema: nuori masennus

Käyttäjä Ylläpito aloittanut aikaan 07.05.2004 klo 09:19 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Ylläpito (Vapaaehtoinen) (MIELI Suomen Mielenterveys ry) kirjoittanut 07.05.2004 klo 09:19

Nuorten foorumin ensimmäisenä teemana on keskustelu nuorten masennukseen liittyvistä asioista. Kokemuksia voi jakaa masentuneiden nuorten ja heidän läheistensä näkökulmasta: masennuksen syistä, avun hakemisesta, selviytymisestä sekä myös läheisten kokemuksista ja tuen merkityksestä.

Apua ei ole aina helppoa hakea tai saada. Miten te olette saaneet apua masennukseenne? Millainen apu on auttanut ja mistä nuoren masennukseen liittyvistä aiheista täällä toivoisitte keskusteltavan? Kirjoittaa voit siitäkin millaista vertaistukea täältä kaipaat. Mieltä askarruttaville erilaisille asioille voi tarpeen mukaan perustaa uusia otsikoita, joiden alla käydään kyseiseen ketjuun liittyvää keskustelua.

Kertausta vielä tekniikasta: kirjoittamanne viestit eivät suoraan näy ryhmässä vaan ne kulkevat moderaattorin kautta kaikkien nähtäväksi edellyttäen, että kirjoitus on asiallinen ja aiheeseen liittyvä. Tarvittaessa moderaattori editoi kirjoituksia ennen niiden julkaisua ryhmässä.

Käyttäjä juoja kirjoittanut 24.08.2004 klo 22:36

Minäkin kyllä haluaisin sairaalaan. Siellä ei ainakaan tarvitsisi juoda.
Nyt kyllä on ollut pari päivää ihan hyvin. Näköjään,kun ei välitä haukkujista, niin ne lopettavat. Yksin kuitenkin olen, mutta en juokaan yksin.

Minulle Annika on jäänyt epäselväksi, vaikka lääkkeistä onkin puhuttu, niin se viina ja pillerit. Kun haluaisin syödä jotain rauhoittavaa, mutta isäni ja äitini kieltävät. Tietenkin voisin niitä täysi-ikäisenä itsekin hankki mutta en varmaan saisi lääkärille aikaa. Äitini saisi niitä helposti mutta he eivät suostu. Eikö voi mitään lääkitystä saada, jos juo. En tietenkään joisi ja söisi pillereitä samaan aikaan. Mutta haluaisin edes unilääkkeen.

Käyttäjä Xera kirjoittanut 24.08.2004 klo 23:47

Mä haluisin nyt taas osastolle. Tekee mieli heittää kaikki taas läskiks. Ja vissii valvon nyt tän yön ku vaa itkin ku koitin nukkuu. Mee Tuisku ihmeessä jos vaa pääset!

Käyttäjä aavaton kirjoittanut 25.08.2004 klo 12:09

Mietiskelijä. Miksi yrität taistella itkua vastaan? Terapiaa vastaan mie taistelen mutta kyllä mie aika usein itken. Mieheni nähdenkin. Itku auttaa kyllä aika paljon ja juuri eniten ahdistukseen. Kun koko maailma meinaa päälle kaatua, silloin on hyvä itkeä.

Xera. Nyt olen ilmoittanut lukioon venäjän kurssille, yhdessä mieheni kanssa. Yksi kerta viikossa. Meillä kyllä oli aika vanhojakin tulossa, 75v oli yksi mies. Saa nähdä miten viihdyn,kun se on alkeiskurssi, ei ollut muita. En mie venäjän kielioppia osaa, puhua jonkin verran. Ehkä se onkin hyvä alkaa alusta. Meillä alkaa syyskuussa. Aika paljon sie Xera otat heti alkuun, toivottavasti jaksat.

Käyttäjä Annika N (Työntekijä) (Sastamalan seudun mielenterveysseura ry) kirjoittanut 25.08.2004 klo 17:42

Juoja, aina kannattaa ja pitää keskustella lääkärin kanssa mahdollisen lääkityksen aloittamisesta. Ota yhteys lääkäriisi ja varaa aika. Ja alkoholi ja lääkkeethän eivät sovi yhteen, mutta tästä asiasta ja omasta alkoholin käytöstäsi kannattaa jutella lääkärin kanssa, hän tekee päätöksen ja neuvoo lääkkeiden käytössä. Voimia Sinulle ja muille!!

Käyttäjä Tuisku kirjoittanut 25.08.2004 klo 20:55

musta tuntuu,etten oo tarpeeksi "huonossa" kunnossa osastolle. ja jäis niin monta asiaa väliin. koulukin, vaikka tällä hetkellä se ei vois vähempää kiinnostaa ku tuntuu ettei jaksa 😞 😑❓
tänään sain kuulla lääkärin tekevän musta lausuntoa (tai miten se nyt meni..) et hakisin sitten kelan tukemaan psykoterapiaan. mä en vaan tiedä miten pysyn tolpillani nytkään. että kauan sitä sitten joutuu odottamaan..

Käyttäjä Xera kirjoittanut 25.08.2004 klo 21:08

Hyvä Aava, jee 🙂 Eihän mulla oo ekassa ha tokassa jaksossa ku ti ja to yks tunti. Sitte vasta on enemmän ja silloinki voin jättää toisen kurssin pois jos en jaksa. Koitan ens viikolla mennä töihin, vaa vähän kylläki. Ku mulla on sellanen työpaikka, että voin ite valita, kuinka paljo siellä oon. Aina ei tosin oo töitö, mut kävin tänää serkulla (seki on siellä) ni se sano et ens viikolla olis vielä ja että pomo koko ajan kyselee musta. Toivottavasti terapeutti on kans sitä mieltä että voin mennä. Eilen illalla hajosin taas, mut tänää on ollu ihan ok olo. Vähän kyllä pelottaa, ku tollai alkaa masentaa. no, kuitenki mene paremmin ku aikasemmin, vaikken mihinkää jaksakaa uskoo.

Aava, varmaa ihan hyvä, että oot välillä ilman lapsiaki, vaa miehes kanssa, ja että teillä on jotain yhteistä kivaa tekemistä. Kyllä te varmaan siellä jaksatte oolla, vaikka se onki alkeita. Ku tietää mitä on odotettavissa ni. Ja voithan sä ensin harjotella vaa siinä luokassa istumista, siis kaikkien vieraiden ihmisten kanssa, jos alussa osaat jo kaiken. Tsemppiä meille, ja tietenki muilleki 🙂👍

Käyttäjä kääpiö kirjoittanut 25.08.2004 klo 21:49

Minäkin näitä opintojani mietin, jos jotain kurssiluonteista. Meille tuli kotia kansanopiston esite ja siellä oli semmoinen kuin ilmaisutaidon kurssi. Siellä oppisi esiintymään ja puhumaan. Olisikohan täällä ketään kuka olisi semmoista käynyt? Onkohan siellä miehiä yleensä? Kun minä tarvitsisin puhumistaitoa työssäni ja olen kuitenkin aika ujo.

Minulle tämä syksy on aina helpompaa aikaa elää. On metsästystä ja kaikkia esitteitä jaetaan kotia. Tuntuu, että nyt voisi vaikka mitä uutta kokeilla. Kuntosaliinkin ostin kausikortin, tytön kanssa menen isä-lapsi jumppaan. Sitten,kun illat pimenevät, niin vaan väsyn ja lopetan kaikki. Jos tämä syksy olisi parempi kuin viime syksy.

Käyttäjä Xera kirjoittanut 25.08.2004 klo 22:59

Annika, tuleeko sulle viestejä, joita et jostain syystä päästä läpi? Mikä muu syy voi olla, etti teksti mee läpi, ku että siinä loukataan toista? Entä jos on vaa joku osa viestistä joka ei läpäsis, otatko sen pois? Ihan vaa mielenkiinosta kyselen. Moderoitko vaa tätä nuorten palstaa? Miks ei aikuisten palstalla oo ketää tukihenkilöä? Ja sitte vielä, miks sä teet tätä?
-Xer, jonka ei ollenkaan pitäis olla täällä, vaan nukkumassa-

Käyttäjä Annika N (Työntekijä) (Sastamalan seudun mielenterveysseura ry) kirjoittanut 26.08.2004 klo 19:12

Jos teksti loukkaa toisia tai on muuten asiaton niin en päästä läpi. Joitain harvoja joutuu aina joskus poistamaan, ei kuitenkaan kovin usein. Vaikka tekstistä on vain pieni osa julkaistavaksi kelpaamatonta, poistetaan se kokonaan.

Tekniikassa voi joskus myös olla ongelmia, että kaikki kirjoitukset eivät välttämättä tule edes perille tai katoaa jonnekin, mutta paljon on ainakin hyviä kirjoituksia tullut ja ne pääsevät aina läpi. Jatketaan samaan malliin.

Toimin moderoijana vain tässä nuorten masennus ryhmässä.

T: Annika

Käyttäjä Xera kirjoittanut 26.08.2004 klo 20:35

Mä haluisin taas viiltää. Tai osa musta haluis ja osa on nii ärsyttävän järkevä, että jo sen takia vois. En vaa haluis, että äiti näkis sitä..

Käyttäjä kirjoittanut 26.08.2004 klo 20:51

Miekin kyllä voisin viiltää, jos tietäsin että se auttasi. Mulla on aivan hirvee olo, kun lääkäri sano mulle tänään, että en voi käydä koko päivää koulua,kun en jaksa.

Käyttäjä Xera kirjoittanut 26.08.2004 klo 21:19

Halauksia sulle maanvaiva! Käythän kuitenki sen verran ku pystyt?

Käyttäjä juoja kirjoittanut 26.08.2004 klo 22:34

Kerrankin minä voin jollekin antaa tukea. Olen käynyt esiintymistaidonkurssin. Siitä oli todella paljon apua. En uskaltanut koulussa pitää esitelmiä mutta kurssilla opin. Kävimme siellä läpi eri tilanteita ja harjoittelimme puhumista.

Maanvaiva ei kai se mitään haittaa,jos osan aineista käykin kotiopetuksessa. Käyt varmaan tenttimässä kuitenkin koulussa? Olisipa minullekin suuri helpotus,jos voisin vaan yksin opiskella.
Ja Xera, älä vaan ala viiltelee, siitä on varmaan yhtä vaikea päästä eroon kuin viinasta.
Ja mulla on ollut selvä viikko tähän asti.

Käyttäjä Xera kirjoittanut 27.08.2004 klo 17:30

Mun nettikaveri meinas eilen tappaa ittensä. Kyllä mä sen ymmärrän, ettei sen elämää oo mitenkää houkuttelevaa, varsinki ku sillä moni kaveri on onnistunu itsemurhassa, mut silti. Enkä mä voi mitää tehä... En voi ku toivoo, että huomenna siltä olis tullu ees joku rivi...

Mä oon muuteki taas ihan masentunu.

Huokaus

Käyttäjä Xera kirjoittanut 28.08.2004 klo 18:08

Mä haluisin mennä nukkumaan, mut en enää tähänaikaan viittis. En tiie, tuliko mun juttu perille ollenkaa, vai eikö sitä vaa oo ehitty laittaa tänne ku kirjotin eilen. Nettikaveri kerto, että oli to yrittäny itsaria. Eikä oo eka kerta. Mä yritin jotain sille sanoo, mut mitä mä olisin voinu sanoo? Se on mua paljon nuorempi. Eikä se haluu minnee hoitoon, se haluu vaa pois. Ja kyllä mä sitä ymmärrän. Varmaa sille oliski paras kuolla. Mut silti.

Sen jälkeen yritin sit viiltää. Kyllä mä jälen sain käteen, mut täytyy sanoo, että yllättävän vaikeeta se oli. En olis uskonu, että haavan tekeminen on nii vaikeeta. Varmaa, jos olisin silloin alkukesästä yrittäny, olis ollu paljo helpompaa ku olin nii turta... Ja nyt pelottaa, että viillään uudestaan. Kirjotin illalla siitä terapeutille. Toivottavasti se vastaa jotain jo maanantaina ku seuraava aika sille on vasta torstaina. Mä haluisin nukkuu nyt, väsyttää.