aavaton kirjoitti 24.06.2004 klo 18:57:
Tuleeko sulle Keener tunne, että just nyt kuolet, jos saat paniikkikohtauksen? (Siis, jos oikein ymmärsin, niin olet saanut paniikkikohtauksen)?
Puhelimen soittoääni saa mut kauhunvaltaa. Se johtuu siitä, että äitini kuolema soitettiin mulle ja olin yksin kotona. Siitä asti olen panikoidut lievästi,kun se soi. Mitkähän muut asiat voivat laukaista kohtauksen?
Kyllä, olen kärsinyt paniikkihäiriöstä jo kolmisen vuotta. Paniikkihäiriö on nimi sairaudelle kun henkilö saa toistuvasti paniikkikohtauksia. Nyt on ollut kohtausrintamalla hiljaista, viimeksi sain paniikkikohtauksen ruuhkabussissa joskus alkutalvella.
Mutta ensimmäisen kohtauksen muistan kuin eilisen; Oli uudenvuoden aatto ja olin perheeni kanssa lomailemassa Fuerteventuralla. Isäni ja äitipuoleni päättivät, että söisimme hienosti paikallisessa ravintolassa ja me nuoret saisimme juhlistaa sen jälkeen uuttavuotta keskenämme eli yhtäkuin meidän pitäisi lähteä ryyppäämään. En tuolloin pitänyt juomisesta perheeni kanssa enkä pidä liioin nytkään, se saa aina minut jotenkin ahdistuneeksi. No käskystä kuitenkin puin todella tyköistuvan pitkän hameen päälleni ja tiukan punaisen paidan ylleni. Pitihän sitä nyt yrittää olla hienona ja teeskennellä että on hauskaa etten pilaisi muiden iltaa. Asukokonaisuuteni oli virhe, oli todella kuuma ilta ja tunsin hikoilevani kuin porsas. Sitten me mentiin vielä sellasseen raflaan mikä oli aika tukossa ja siellä ei ilma kiertäny hyvin. Istuin tuoliin ja totesin että tyköistuva hameeni puristi mahaani kokoon. Hetken aikaa siinä oltuani tunsin aallon. Se oli kuin olisin polttanut pilveä (Marihuonaa, Hassista) Siihen aikaan mä vielä polttelin aika paljon. Mutta sinä iltana en ollut edes juonut alkoholia. Jouduin paniikkiin. Kun käänsin katseeni johonkin suuntaan asiat näkyivät pienellä viiveellä, ikään kuin huone seurasi silmiäni loksahdellen. Vähän kuin hitaasti päivittyvä nettisivu. Blok blok blok. En saanut happea, tyköistuva hameeni ja puseroni kiristivät entisestään. Isäni kantoi minut ulos penkille ja makasin pää hänen sylissään ja itkin ja tärisin. En pysty sanoin kuvailemaan mitä häpeää ja pelkoa tunsin sillä hetkellä. "Kaikki tuijottavat minua, Mitä minulle tapahtuu?" Olin täysin varma että kuolen siihen paikkaan.
Lopulta päädyin hotelliin ja koitin nukkua, uudenvuodenyönä? Yeah right. Meteli oli niin valtava etten saanut nukuttua. Sain useita pieniä paniikkikohtauksia tuon yön aikana. Koko loppuloman olin 😟🤔 jatkuvassa ahdistuksessa, koitin juoda paljon vettä ja pitää verensokerini tasaisena. Luulin että "huippaus" johtui kuumuudesta tai alhaisesta verensokerista. Kuitenkin loman jälkeen kun menin kouluun ja astuin luokkahuoneeseen sama tunne valtasi minut. Juoksin kauhuissani terveydenhoitajalle ja koitin itkultani selittää että minussa on nyt jotain pahasti vialla. Onneksi hän tajusi samantien mistä oli kysymys, minulla oli paniikkikohtaus.
Sain terapeutin ja lääkket itselleni. Totesimme yhdessä, että paniikkikohtaukset yleensä ilmaantuvat paikassa jossa koen että minun ei ole sopivaa poistua tai en pääse poistumaan jos minusta tuntuu siltä. Esim. bussi, kassajono, luokkahuone tai kuten ensimmäisessä kohtuksessa ravintola missä koin aiheuttavani suurta pettymystä vanhemmilleni jos en pidä hauskaa ja juo.
Mitkähän muut asiat voivat laukaista kohtauksen? Alla olevasta linkistä saat pienen tietopaketin paniikkihäiriöstä.
http://www.glaxosmithkline.fi/asiakaspalvelu/potohjeet/paniikkihairio.pdf
Huh, kirjoitinpas minä pitkän rimpsun. No toivottavasti tästä on sinulle aavaton jotain apua. 🙂