Tässä ihan kaikille sopiva, hyvä neuvo käsitellä tunteita

Tässä ihan kaikille sopiva, hyvä neuvo käsitellä tunteita

Käyttäjä Esiintyjä aloittanut aikaan 27.08.2008 klo 16:32 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Esiintyjä kirjoittanut 27.08.2008 klo 16:32

T. Hayden antoi hyvän neuvon aikoinaan (sisäiseen kriisiin) :

Kuvittele, että pienen huoneen lattialla on iso pyykkikorillinen puhdasta
pyykkiä. Siinä se lojuu, päiväkausia. Siihen kompastuu jatkuvasti, se ärsyttää aina vain enemmän olemassaolollaan, pienessä huoneessa se vie paljon tilaa…
Sen takia menee mielenrauha, koska tietää että pitäisi ja pitäisi käsitellä se.
Onneksi lopulta lajitteletkin pyykin oikeille paikoilleen.

* Ajattele näin myös tunteittesi sekamelskan kanssa, älä mieti koko kaaosta vaan
poimi sieltä asia kerrallaan, vain yksi, vatvo sitä kunnes voit todellakin laittaa
sen syrjään, toivottavasti lopullisesti. Sitten on toisen asian vuoro.

Itse yritän jatkuvasti keskittyä kerrallaan vain yhteen murheeseen vaikka tuntuu
että pää joskus halkeaa kaikesta ikävästä. Yleensä tepsii kun keskityn vain
yhteen tiettyyn juttuun. Kummasti se päivä sitten sujuukin helpommin.
Eivät ongelmat, ne pahimmat, näin ratkea, mutta asioihin löytää näkökulmia ja
saa mielenrauhan. Vähänkin on parempi kuin ei mitään.😴

Käyttäjä Fugace kirjoittanut 28.08.2008 klo 11:35

Tuo on aika hyvä neuvo. Mutta joskus tuntuu hyvin vaikealta poimia joku yksi tietty asia mielestä ja käsitellä sitä yksinään. Minulla ainakin. Jos otan yhden ajatuksen ja kääntelen ja vääntelen sitä mielessäni, se alkaa rönsyilla muihin asioihin niin ettei siitä saa yksinään enää mitään tolkkua. Mutta ehkä tuokin on vain opettelemisen arvoinen asia. Ajatella vain yhtä asiaa kerrallaan.

Käyttäjä kirjoittanut 28.08.2008 klo 12:04

Juuri nyt mulla on pyykkiteline kuivaa pyykkä, mitä sitten. En koskaan lajittele pyykkiä komeroon, annan sen olla siinä telineessä, otan siitä kun tarvitsen, sitten kun se on tyhjä, tiedän, että on aika taas pestä pyykkiä.

Mitä, jos mun pääni sisältö on samoin. On täynnä asioita joita murehdin, heitän yhden asian murehtimisen pois, otan uuden asian jne. Kerro mitä sitten tapahtuu, kun pääni on tyhjä?

Toinen neuvo kanssa sopii kai tähän ketjuun. Tämän eräs kertoi eilen liveryhmässä.
Että tee lista 20 asiasta joista olet nauttinut joskus, sitten kirjota milloin olet siitä viimeksi nauttinut. (olikohan se noin, sanokaa joku liveläinen).
Mun listassa lukee jo hiihtäminen ja siitä nautin toukokuussa viimeksi.
Muuta en ole vielä keksinyt. Nyt voisitte sitä listaa laittaa esiin jotta löytäsin jotain nautiintoa itselleni.