Tarvisin pian apua!

Tarvisin pian apua!

Käyttäjä mansikka-89 aloittanut aikaan 20.08.2010 klo 18:36 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä mansikka-89 kirjoittanut 20.08.2010 klo 18:36

😯🗯️
Olen 21-vuotias. Minulla on todettu keskivaikea masennus muutama vuosi sitten. Lääkkeitä olen välillä syönyt, mirtatzapiiniä. Lääke purettiin reilu vuosi sitten. Elämäni on kääntynyt uudestaan pois raiteiltaan.

En ole saanut nukuttua usempaan kuukauteen. Nukun maksimissaan 6 tuntia sikeästi. Minulla on tosi pahoja uni- ja nukahtamisvaikeuksia. Illalla en millään saa unta, saatan pyöriä useamman tunnin sängyssä. Kun pääsen uuneen nään paljon painajaisia. Ja saatan herätä jo seitsemän maissa enkä millään saa enää unta. Koko ajan on väsynyt olo, eikä mikään auta. Rentoutumiset ja muut. Puhuin lääkärille, lääkäri kirjoitti nukahtamis lääkkeeksi stellaa 10mg 1/2 tabl ennen nukahtamista tilapäiseen unettomuuten. Tästäkään ei ole ollut apua. Sanoin lääkärissä että tarvin kunnollista apua, eikä sitä pelkillä lääkkeillä hoideta. Tarvisin psykologin tai jtn terapia apua.

Lisäksi minulla on sosiaalisten tilanteiden pelkoja, paniikkikohtauksia. Kasvain päässä (hyvä laatuinen tällä hetkellä) tabletti hoidot menossa, astma, migreeni, verenvuototauti.. Kavereita minulla on aika paljon, mutta ei läheisiä. Kellekkään en saa kunnolla puhuttua vaivoistani ja että haluan apua ja pian.

Lääkäri eika kait ottanut minua tosissaan, ois vaa määräny mielialalääkkeitä.. mut mää en halua alottaa taas heti suoraan vaa jotai lääkettä….. mää tarvisin keskustelu- ja juttelu apua/terapiahoitoa kasvotusten.

Tällähetkellä suurin ongelmani on nukahtamis- ja uniongelmat. En kerta kaikkiaan saa nukuttua juuri lainkaan. Yritän vähän käydä päivittäin ulkoilemassa, ja rentoutua illasta mutta mikään ei auta. Hävettää käydä missään kaupassa/ihmisten ilmoilla kun jatkuvasti on silmät punaisena ja niin väsyneen näköinen… Tämä todella häiritsee minua. Tällä hetkellä muut vaivat tuntuvat hieman pienemmiltä ja haluan ”henkisten vaivojen” hoitamisen aloittaa siitä mikä eniten hidastaa ja häiritsee elämää.

Välillä olen niin väsyny että en pysty kunnolla puhumaan enkä jaksa tehdä mitään. 😭 Onko kellään nyt tai ollut samanlaisia ongelmia/ kenenkään kaverilla? Miten ja mistä saitte apua? Minkälaisia kokemuksia nukahtamis- ja unilääkkeistä?

Itken paljon unissaan ja illalla ennen nukahtamista. Mietin ja murehdin asioita– aivan liikaa. Yritän olla miettimättä.. mut siitä ei tuu mitään. Siksi haluaisin myös päästä jonnekkin juttelemaan… terveyskeskuksen kautta pääseminen näyttäis olevan vaikeaa.. Mitä seuraavaksi?

Kaikki neuvot, vinkit, kokemukset ja ajatukset ovat tervetulleita! Kiitos 🙂

Käyttäjä Hiirulainen kirjoittanut 23.08.2010 klo 13:54

Hei mansikka-89,

onpa ikävää kuulla, että voit noin huonosti. ☹️ Ja ettet yrityksistä huolimatta ole saanut keskusteluapua. En taida osata pahemmin auttaa sinua, mutta vertaistukea voin antaa. Toivottavasti siitä on edes jotain apua.

Nukun itse 4-6 tuntia yössä, menen ajoissa nukkumaan, kun meinaan nukahtaa pystyyn, mutta siitä huolimatta nukahdan vasta yhden aikoihin. 😞 Heräilen pitkin yötä 3-4 kertaa yössä, joka toki aiheuttaa sen, että tuntuu etten nuku ollenkaan. Ja sitten herään 5-6 välillä, jonka jälkeen saatan torkkua 10 minuutin pätkissä, kun en jaksa nousta, tai sitten vaan pyörin. 😭 Olen menossa psykiatrille tiistaina.

Toinen asia, jonka takia kai tähän kirjoitan on se, että sanoit, että sinulla on astma. Kuinka kauan olet sairastanut sitä? Ja kuinka vaikea se on? Sairastan itse keski-vaikeaa astmaa ja olen saanut tuon diagnoosin puolitoista vuotta sitten, mutta en halua hyväksyä asiaa. Taistelen yhä tasapainon löytymisen kanssa, vaikka tilanne on nyt kohtalainen. Toivottavasti sinulla on tilanne sen suhteen parempi. 🙂👍

Entä miten olet saanut migreenilääkkeet sopimaan astman kanssa yksiin? Minulla on ollut joitakin migreenikohtauksia elämäni aikana, ja ne ovat viime aikoina pahentuneet ja lisääntyneet, saa nähä missä vaiheessa joudun niidenkin takia lääkäriin, mutta lähinnä kysyin, koska perussärkylääkkeitäkään ei periaatteessa saisi ottaa ilman lääkärin lupaa.

Olen myös masentunut, mutta tuo nukkuminen on suurin ongelmani tällä hetkellä. 😴 Jospa me saisimme apua tähän. 🙂🌻
Hiirulainen

Käyttäjä pikkurapu kirjoittanut 23.08.2010 klo 14:12

Ikävä tilanne sulle, mutta..
Jo 6 tuntia unta yössä on hyvin, ei toki normaalia, mutta ns. pahoissa univaikeuksessa tuota "sikeää unta" tulee tunti - kaksi, jos sitäkään. Stella on tuttu lääke, itsellä 1tbl on unta antamaan, mutta kyseessä ei ole unilääke, joten on sitten toinen lääke (Ketipinor), joka pitää unta yllä. Ja tuosta Stellasta vielä, jos sitä päivittäin käytät, se varmasti menettää tehonsa.

Sanoit, että olet ajoittain syönyt mielialalääkkeitä, auttoko ne? Nehän ei läheskään kaikille auta, jolloin niiden syöminen on täysin turhaa, onneksi ilmaisit lääkärillesi mielipiteen siitä, ettet suoraan halua lääkkeitä ruveta syömään.

Ilmeisesti olet käynyt yleislääkärillä, etkö sitten saa sitä kautta lähetettä esimerkiksi tk-psykologille tai onhan jossain kunnissa psyk.sairaanhoitajiakin terveyskeskuksissa. Ilmeisesti oirekuvasi ei ole semmoinen, että lähetettä kirjoitettaisiin psyk.polille.

Se, että sulla on kavereita, on voimavara, pidä niistä kiinni. Tiedän mitä se on, kunnei oikeen ole ketään kelle puhua. Jollet koe, että pystyt puhumaan kavereille, niin pura ajatuksiasi esimerkiksi netissä tms. Itellä se ainakin auttaa.

Tällaista nyt vaan tuli mieleen.. Tsemppiä sulle 🙂🌻

Käyttäjä meebu kirjoittanut 23.08.2010 klo 20:18

Hei Mansikka89!
Tiedän useita ihmisiä,jotka eivät ole saaneet lähetettä psykiatrian polille tai eivät ole päässeet kunnalliseen mielenterveyshoitoon. Apua masennukseen ja pahaan oloon voi kuitenkin saada muualtakin. Muita vaihtoehtoja ovat esim. kriisikeskukset, mielenterveysyhdistykset ja seurakunnat (esim.diakoniatyöntekijät auttavat kriiseissä olevia ihmisiä toimimalla kuuntelijoina ja auttavat myös saamaan terapiaa. Eikä seurakunnan tarjoama apu ole mitenkään uskonnollista, kuten jotkut kuvittelevat) Onko paikkakunnallasi kriisikeskusta? Mielenterveyskuntoutujille tarkoitettua yhdistystä? Laitan pari linkkiä joista voit selvittää nuo.

http://www.mielenterveysseura.fi/paikallinen_toiminta/yhteystiedot_alueittain

http://www.mtkl.fi/jasenyhdistykset/paikallisyhdistykset/

http://evl.fi/EVLKuvailutiedot.nsf/Yhteystietolista?ReadForm&StartKey=Kaikki&type=1&lang=FI

Eli nyt vain selvittämään mistä voisit saada kuuntelijan, joka auttaisi sinua ahdistuksessasi ja mahdollisesti auttaisi myös pääsemään sinne psyk.polille,mikäli katsoo sen tarpeelliseksi.

Käyttäjä wolverian kirjoittanut 20.11.2010 klo 23:00

Nukkumisvaikeuksista tuli mieleen, että mirtatsapiinia käytetään pieninä annoksina (<= 15 mg) juurikin unen laatua parantamaan. Sen kesto on pidempi kuin unilääkkeillä (Imovane yms.) eikä pitäis sivuoireita liiemmin tulla. En tiedä suositellaanko tuotakaan pidempiaikaiseen säännölliseen käyttöön, mutta itselläni ainakin se toimii juuri halutulla tavalla, eli saan nukuttua hyvin kokonaiset yöunet. Haittapuolena itselläni on lähinnä aamuväsymys, koska ilmeisesti mirtatsapiini haluaisi minun nukkuvan sen 10-12 tuntia, kun siihen ei aina ihan aika riitä. 🙂