Tarvisin pian apua!
😯🗯️
Olen 21-vuotias. Minulla on todettu keskivaikea masennus muutama vuosi sitten. Lääkkeitä olen välillä syönyt, mirtatzapiiniä. Lääke purettiin reilu vuosi sitten. Elämäni on kääntynyt uudestaan pois raiteiltaan.
En ole saanut nukuttua usempaan kuukauteen. Nukun maksimissaan 6 tuntia sikeästi. Minulla on tosi pahoja uni- ja nukahtamisvaikeuksia. Illalla en millään saa unta, saatan pyöriä useamman tunnin sängyssä. Kun pääsen uuneen nään paljon painajaisia. Ja saatan herätä jo seitsemän maissa enkä millään saa enää unta. Koko ajan on väsynyt olo, eikä mikään auta. Rentoutumiset ja muut. Puhuin lääkärille, lääkäri kirjoitti nukahtamis lääkkeeksi stellaa 10mg 1/2 tabl ennen nukahtamista tilapäiseen unettomuuten. Tästäkään ei ole ollut apua. Sanoin lääkärissä että tarvin kunnollista apua, eikä sitä pelkillä lääkkeillä hoideta. Tarvisin psykologin tai jtn terapia apua.
Lisäksi minulla on sosiaalisten tilanteiden pelkoja, paniikkikohtauksia. Kasvain päässä (hyvä laatuinen tällä hetkellä) tabletti hoidot menossa, astma, migreeni, verenvuototauti.. Kavereita minulla on aika paljon, mutta ei läheisiä. Kellekkään en saa kunnolla puhuttua vaivoistani ja että haluan apua ja pian.
Lääkäri eika kait ottanut minua tosissaan, ois vaa määräny mielialalääkkeitä.. mut mää en halua alottaa taas heti suoraan vaa jotai lääkettä….. mää tarvisin keskustelu- ja juttelu apua/terapiahoitoa kasvotusten.
Tällähetkellä suurin ongelmani on nukahtamis- ja uniongelmat. En kerta kaikkiaan saa nukuttua juuri lainkaan. Yritän vähän käydä päivittäin ulkoilemassa, ja rentoutua illasta mutta mikään ei auta. Hävettää käydä missään kaupassa/ihmisten ilmoilla kun jatkuvasti on silmät punaisena ja niin väsyneen näköinen… Tämä todella häiritsee minua. Tällä hetkellä muut vaivat tuntuvat hieman pienemmiltä ja haluan ”henkisten vaivojen” hoitamisen aloittaa siitä mikä eniten hidastaa ja häiritsee elämää.
Välillä olen niin väsyny että en pysty kunnolla puhumaan enkä jaksa tehdä mitään. 😭 Onko kellään nyt tai ollut samanlaisia ongelmia/ kenenkään kaverilla? Miten ja mistä saitte apua? Minkälaisia kokemuksia nukahtamis- ja unilääkkeistä?
Itken paljon unissaan ja illalla ennen nukahtamista. Mietin ja murehdin asioita– aivan liikaa. Yritän olla miettimättä.. mut siitä ei tuu mitään. Siksi haluaisin myös päästä jonnekkin juttelemaan… terveyskeskuksen kautta pääseminen näyttäis olevan vaikeaa.. Mitä seuraavaksi?
Kaikki neuvot, vinkit, kokemukset ja ajatukset ovat tervetulleita! Kiitos 🙂