Tarinani

Tarinani

Käyttäjä Nuuni aloittanut aikaan 05.01.2006 klo 00:20 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Nuuni kirjoittanut 05.01.2006 klo 00:20

Synnyin 16 vuotta sitten tytöksi tähän kylmään maailmaan, joka vuoristoradan lailla jokaista joskus kuljettaa. Perheeseeni kuului tuolloin 3 isoveljeä ja isosisko, sekä vanhemmat. Jälkeenpäin perheeseeni ovat ilmestyneet isäpuoli ja kaksi puolsiskoa.
Muistan lapsuudestani hyvin vähän, ja sen vähän minkä muistan, muistan painajaismaisesti.
Aloin näkemään näitä painajaisia jatkuvasti lapsuudestani oikeastaan sen jälkeen, kun kävin ensiapukurssilla, jossa elvytettiin sellaista Anne-nukkea. Kaikki vuosien takaiset muistot tulvivat yhtäkkiä mieleeni.
Isäni oli alkoholisti, joka hakkasi perhettään. Muistan miten nukuin vanhempieni sängyn jalkopäässä koska pelkäsin pimeää, ja miten äitini itki. Ja muistan miten isäni sitten lopulta tappoi itsensä olohuoneemme lattialle(ja muistan miten äitini yritti häntä elvyttää.)
Itse säästyin iskuilta, ja siitä olenkin saanut kuulla läpi koko elämän muilta sisaruksilta sekä äidiltä.
”Et tiedä elämästä mitään, et tuskasta. Sinä säästyit iskuilta.”

Äitini on alkoholisti. Ei sillä tavalla, että olisi kaatokännissä aina eikä kävisi töissä. Hän juo itsensä joka päivä kuitenkin kevyeen humalaan, unohtaakseen iskut ja ajan isäni kanssa.
Viikonloppuisin ja lomilla homma on tietenkin toinen.
Hän on kuitenkin kaikesta huolimatta hyvä äiti, omalla tavallaan. Mieleni tekisi sanoa, ettei hän ole, mutta en voi. Pelkään, että jos edes ajattelen sellaista, hän menee ja lähtee, tai luovuttaa, tai masentuu totaalisesti. Tai tekee jotain, mitä en halua edes ajatella.

Koulussa ala-asteella meni niin ja näin. Olen aina ollut hieman pyöreähkö, oikeastaan olen lihava(ja tämä on siis ihan totta, 155/90kg) tänä päivänä.
Minulla oli yksi kaveri ja pari kaveria silloin tällöin, ei oikeastaan mitenkään erityisesti. Olin aina se tyttö, jota pojat eivät kiinnostaneet (*naur* ala-asteella sillä olikin niin paljon väliä 😀), joka oli se pyöreähkö kamala tyttö, joka oli ”huono” liikunnassa ja valittiin viimeisenä.
Mutta ala-asteen kävin kuitenkin kunnialla läpi.
”Ongelmat” alkoivat kuudennen luokan keväällä.

Oikeastaan kuudennen syksyllä, muistaakseni(saattoi olla kyllä jo viidennellä), pyörryin luokan edessä. Ja sitä sitten lähettiin selvittelemään, että miksi. No, minulla todettiin sitten geeniperäisiä rytmihäiriöitä.
Ei se mitään, ei se vaikuttanut elämääni tavallaan. En saanut enää uida ilman pelkoa, että saisin kohtauksen, joten luovuin uimisesta melkein kokonaan. (Viimeisen 5 vuoden aikana olen käynyt uimassa 3 kertaa.) Ja sitä kautta olen kartellut kaikkia vesiaktiviteetteja. Pelko.
No, kuitenkin, sain lääkityksen, jonka kohdalleen saamiseen meni oma aikansa ja niin edelleen. Sain joitain kohtauksia, siis tajuttomuuskohtauksia, mutta en silloin tiennyt niiden olevan vakavia. Vaikka ne elämääni pilasivatkin(huono olo, päänsärky, muisti pätki yms.) jonkin verran.

Sitten tuli kesä. Muistaakseni silloin viilsin ensimmäisen kerran. En tiedä miksi. Kokeilunhalusta tai jostain vastaavasta.
Keskusteltiin kaverin kanssa muuten vain viiltelystä ja koko asia oli oikeastaan pelkkää leikkiä (ja on yhä).
No, viiltelen vielä tänäkin päivänä, olen vain siirtynyt käsistä jalkoihin. Enkä tiedä läheisistäni oikeastaan yhtään, joka ei tietäisi viiltelystäni. Saanpahan ainakin kuulla olevani teiniangsti.
En tiedä, ehkä kerjään huomiota, olen huomionkipeä. Mutta eikö liian vähäinen huomio synnytä huomionkipeyttä?
Harrastuksissani ihmiset ovat kyselleet ystäviltäni pitäisikö tuosta huolestua, kun tuo viiltelee. Ystäväni vastaavat, että ei. Nyt viiltely on vähentynyt, mukamas. Mutta kyllä kädet ja jalat on taas viilloilla, kun tulee joku asia, joka ajaa epätoivoon.

Monta kertaa olen itkenyt, julkisesti, ystävieni seurassa ja muutenkin. Eikä kertaakaan kukaan, yhtään kukaan, ole tullut luokseni ja halannut. Kukaan ei ole tehnyt yhtään mitään. Useimmiten, kun olen pahaa oloani purkanut, olen saanut kuulla, ystäviltäni: ”Oo hiljaa teiniangst”, joten nykyään valitan vain ns. humoristisessa mielessä, vaikka oikeasti olen veitsi kurkulla.

Samana kesänä, tai sitä seuraavana, paras ystäväni kertoi minulle, että aikoo tappaa itsensä. Hän pyysi minua mukaansa, kieltäydyin(tässä pitäisi ymmärtää ystäväni ja minun suhteitani, jotta tietäisi mihin tuo pyyntö perustui yms).
En ymmärrä mikseivät hälytyskellot soineet silloin mihinkään suuntaan. Ehken vain tajunnut, että se oli totta.
Ja piakkoinpa ystäväiseni sitten ”jäi kiinni” viiltelystä ja joutui hoitoon, yritti tappaa itsensä (muutamaankin otteeseen) ja hänellä todettiin skitsofrenia sun muuta hauskaa. Sain kuulla asioita, joita en ollut tullut edes ajatelleeksi mahdolliseksi hänen kohdallaan (äiti väkivaltainen yms.), koska hän kuitenkin oli kympin oppilas koulussa (eikä koulussakaan siis huomattu mitään juuri tämän takia).
Tänä päivänä tuo ystäväiseni sentään voi OIKEIN hyvin 🙂

Kasin alussa vaihdoin luokkaa. En oikeastaan mistään syystä. Siksi lähinnä, että en käynyt koulussa ja koulu meni huonosti ja opettajat halusivat tehdä asialle jotain.
No, kasin keväästä lähtien en sitten käynytkään koulussa oikeastaan ollenkaan.
Viiltelin, nukuin huonosti. Ahdistuin, hakkasin puukolla seinää, kävelin metsässä huutamassa kuolleelle isälleni, että hän pilaa elämäni, yksin kotona ollessani riehuin ja heittelin tavaroita ympäriinsä (ja sama meininki jatkuu toisinaan)
Vain vaivoin pääsin peruskoulusta läpi.

Syksyllä 2005 jouduin sairaalaan. Olin käynyt Englannissa ja minulla ajateltiin olevan joku vatsapöpö (laihduin 15kg 3vkossa, se oli vaaraksi sydämelleni).
Olin 39 kuumeessa, aneeminen, en pystynyt syömään/juomaan mitään.
No, sielläpä sairaalassa todettiin toinen geeniperäinen sairaus, colitis ulcerosa – haavainen paksusuolen tulehdus.
Sitten lääkärit heräsivät todellisuuteen ja tajusivat, että tuo tauti yhdistettynä rytmihäiriöihini on tappava yhdistelmä.
Minulle asennettiin tahdistin.

Tahdistin ei sinänsä rajoita elämääni. En saa nyrkkeillä/pelata jalkapalloa, tarkastukset ovat puolen vuoden välein. Pitää välttää iskuja tuohon tahdistinkohtaan sekä suuria magneettikenttiä, jotka voivat sekoittaa koko laitteen.
Eikä minusta voi koskaan tulla lentäjää tai ammattikuskia (onneksi ei ollut haaveissakaan 😀)
Tuo suolitauti taas ei toistaiseksi rajoita. Joudun syömään lääkkeitä, mutta siinä se. Mutta tauti voi koska tahansa aktivoitua ja yltyä ties kuinka pahaksi.

Olen päättänyt itsekseni, etten ikinä tapa itseäni, koska en aio vajota yhtä alas kuin isäni.
Se kuitenkin käy päivä päivältä vaikeammaksi. Tiedän sen.
Olen pohtinut liian paljon itseäni ja tunteitani, olen kovin kieroutunut omassa pienessä maailmassani.
Olen päättänyt, etten koskaan joisi, kuten isäni. Ja nyt tiedän, etten kohta enää välitä itsestäni, sillä en enää jaksanut taistella vastaan ja join (ekat kännini) tuossa syksyllä 2005.
Se saattaa kuulostaa muiden korviin hassulta, että pidän sitä merkkinä rappioitumisesta ja voimattomuudesta, mutta se on liian selkeä merkki siitä, etten jaksa enää.
En oikeastaan elä nuoruuttani, olen siihenkin liian arka. Ja joka päivä tuntuu yhä enemmän ja enemmän siltä, että voisi vetää perseet olalle ja viipyä siinä tilassa muutaman vuoden. Tehdä kaikkea sitä mitä en uskalla, koska olen ruma, läski ja kamala tyttö, josta pojat eivät ikinä voisi kiinnostua. Se tyttö, joka on hiljaa, koska on oppinut, ettei ketään kiinnosta mitä sinä sanot. Se, joka ei koskaan enää opi kestämään muiden kosketusta, mutta halajaa sitä enemmän kuin sanat voivat kertoa.

Joka tapauksessa, en tiedä mitä hain sillä, että kerroin teille tämän kaiken.
Mahdollisesti sitä, etten näe itsessäni minkäänlaista ongelmaa, olen koko elämäni saanut kuulla, ettei minulla ole ongelmia. Ja nämä, viiltelyt ja muut pahat olot, on luokiteltu teiniangstin pariin.

Haluaisin vain tietää, että pitääkö minun odottaa siihen 20-vuoteen, jotta saan olla luvallisesti masentunut, enkä vain teiniangsti?
Pitääkö minun olla tietyn ikäinen omistaakseni todellisia ongelmia?

Mutta, enhän minä omista ongelmia, en silloinkaan.
Unettomat yöt, viiltely, painajaiset, halu kuolla, välinpitämättömyys itsestä – eiväthän ne ole ongelmia.
Minua ei ole koskaan lyöty, minä en tiedä tuskasta, minulla ei ole ongelmia.

Ja kuitenkin toivoisin, että minulla olisi oikeus ajatella, että minulla on. Ja että minulla olisi oikeus pyytää vierelleni joku, joka halaisi ja kertoisi, että kaikki on hyvin, silloin kun tuntuisi kaikista pahimmalta. Vaikka kosketus polttaakin.

Ehkä toivon vain, että te kaikki kestäisitte itse kukin suurien ja pienien ongelmienne kanssa. Te, joilla on oikeus ongelmiin.
Toivoisin myöskin, että tarinani antaisi jollekulle ehkä hiukan voimaa elää, koska se on mahdollista kaikkien ongelmien (olemattomien ja olevien) kanssa, toivoisin, että näkisitte sen ja jaksaisitte todellakin taistella, jos minäkin olen jaksanut jo vuosia.

En tiedä. Mutta kiitos, jos joku jaksoi lukea vuodatukseni.
Tiedänpähän, että edes joku kuuntelee, joskus.

Käyttäjä Minjaliini kirjoittanut 05.01.2006 klo 17:37

Surullista luettavaa, mutta jaksoin lukea aivan loppuun asti. Ikävästi sulle käynyt ja noi on ongelmia siinä missä muidenkin ongelmat. En ymmärrä miten joku laittaa noi kaikki teiniangstin piikkiin, se on vaan valitettavaa, että toiset noin ajattelee.

En voi edes kuvitella miltä tuntuu kun oma isä kuolee, koska itselläni isäni on vielä elossa, raskasta se on varmasti ollut, tai sitten helpottavaa? En tiedä, jos isäsi on tollaisia tekoja tehnyt on varmasti helpottavaa ettei sen tarvitse enää pelottaa, mutta oma isä on aina oma isä.

Viiltely on huono asia, itse teen aivan samaa, mutta tiiän sen olevan huono keino purkaa huonoa oloa, se siinä ehkä sitten viehättääkin, saa purkaa johonkin kaiken, satuttamalla vain itseään ei muita.
Käsistä siirryin jalkoihin ja naamaani, naamassa tosin on vain yksi viilto, mutta muualla sitten enemmänkin, se on väärin, mutta helpottaa kuitenkin hetkellisesti. Olet sen varmaan jo itsekin huomannut, koska sitä teet.

Vaikka kuinka haluis elämästä pois, ei kannata tappaa itseensä, vaikka se tuntuiskin helpottavalta, se on mielestäni kuitenkin itsekäs teko, mutta ymmärrän sen kuitenkin jos joku ei enään vaan jaksa.

Toivottavasti jaksat jatkaa elämää 🙂

Mietin vielä kavereitasi, minkälaisia he ovat jos eivät välitä ollenkaan. Itse en osaa sanoa edes minkälainen olisi hyvä kaveri, koska en niitä omista. Olisi ihana saada joku jonka kanssa jutella vaikka yötä päivää asioista ja saada halaus ja tukea jos asiat menee huonosti.

Toivottavasti jaksoit lukea ☹️

Käyttäjä calice kirjoittanut 05.01.2006 klo 22:17

nuunille,iso voimahali ! Voin kuvitella tuskaasi jollakin tasolla kun oma tyttäreni on nuorisopsykiatrisella osastolla tälläkin hetkellä vielä ja olen hänestä tosi ylpeä että hän haki apua ja sai sitä nopeasti sillä jonot ovat pitkät.Itseäni harmitti että äitinä olin liian lähellä häntä ja sokea näkemään hänen huonovointisuutensa eli sen että hän oli syvästi masentunut.Jälkeenpäin hän on myös kertonut että kun kaverit ei kuunnelleet,kyselivät kyllä että mikä sulla on mutta aina kun hän yritti alkaa kertomaan niin hänet keskeytettiin ei kukaan jaksanutkaan kuunnella.On kuulemma aivan tyypillistä että nuoret eivät jaksa kuunnella toisten noinkin raskaita huolia mitä tyttärelläni oli ,he eivät jotenkaan osaa käsitellä sellaisia asioita ja ongelmia.Surullista sinänsä koska tyttäreni kertoi että hän oli aina se joka jaksoi kaikki toisten murheet kuunnella eli oli vähän niinkuin toisten kaatopaikka.Meidän perheessämme on ollut näitä läheisten menetyksiä myös kolme kappaletta jonka vuoksi tyttärenikin masentui kun kaikki rakkaat ihmiset pikku hiljaa vietiin pois.Itselläni ei ole ollut edes aikaa vielä surra kaikkia pois menneitä rauhassa koska on täytynyt jaksaa tukea perheen lapsia.Toivon sinulle nuuni kovasti jaksamista !🙂🌻🙂👍

Käyttäjä masha kirjoittanut 08.01.2006 klo 17:10

Hei!

Sinua tekee mieli halata. Todellakin. Vaikea sanoa auttavaa sanaa, vaikea löytää oikeita sanoja tuon kaiken pohjalta, mitä sain lukea. Sinulla on oikeus ongelmiin! Ja sinulla tulee olla oikeus saada apua! Sinulla täytyy olla oikeus selvitä ongelmistasi!

Oletko yrittäny päästä ammattiauttajalle? Onko sinulla yhtään ystävää tai läheistä, joka ottaisi tosissaan nuo sinun ongelmat? Kyllä jokin väylä avun saantiin on löydyttävä.

Kertoisitko lisää tämän hetkisestä elämästäsi?

Toivon todellakin sinulle voimia!

Käyttäjä lintetta kirjoittanut 10.01.2006 klo 19:04

hei.
luin ton sun jutun viime lauantai yönä.ja siitä lähtien oon miettiny sitä mitä luin aika paljon.
oon vihanen maailmalle,jumalalle, tai kuka nyt sitte ikinä onkaa tän kaiken takana. kukaan ei ikinä sais joutua kokemaan tollasta.oon miettyny vaikka mitä mitä haluaisin sulle sanoa,mutta en nyt muista mitään.
oon sitä mieltä että sun kannattaa nyt hakea ammattiapua.ennenkun kaikki menee pahemmaksi.koska et sä varmaan halua koko elämääs olla tollasessa tilanteessa.jos kukaan ei tule antamaan sulle apua,niin sun pitää hakea sitä itse.anteeksi jos kuulostin töykeältä :>

ja niistä sun "kavereista".sun kannattaa ihan tosissaan miettiä onko ne oikeesti sun kavereita jos ne ei usko että sulla on paha olla ja OIKEITA ongelmia,jotka ei TODELLAKAAN ole mitään teiniangstia.oot kokenu niin kauheita asioita sun elämän aikana että sulla on oikeus ja todella suuri syy olla tossa tilanteessa. mutta toisaalta voihan se olla että sun kaverit pelkää vaan kuulla miten paha olo sulla on.ehkä ne pelkää että ei osaa auttaa.tai jotain.mä todella toivon että haet apua.voin kokemuksella sanoa,että se tuntuu vaikealta,mutta loppujen lopuksi on ainut,ja oikea vaihtoehto.koita jaksaa mennä eteenpäin askel kerrallaan. <3

Käyttäjä eloweena kirjoittanut 13.01.2006 klo 12:58

Heippa Nuuni

Lukiessani tekstiäsi kyyneleet alkoivat vierimään pitkin poskiani..
Ja minullekin tuli tunne että haluaisin halata sinua!!

Sulla on ollut raskas elämä, sanoivat muut mitä tahansa. Sulla on oikeus ongelmiin, kuten edelliset kirjoittajat ovat kirjoittaneet myöskin.
Eniten mä ihmettelen sun ystäviäsi.. Miten ystävät voi käyttäytyä noin toista kohtaan?! Se menee täysin yli ymmärrykseni.
Toivon että saisit jostain ammattiapua ennen kuin on liian myöhäistä. Se että jaksoit tänne kirjoittaa, osoittaa sen että sinulla on vielä voimia toivoa parempaa.
Mäkin olen ollut suurimman osan elämääni liian lihava (vuosi sitten olin 167/110). Nyt olen saanut painoni laskemaan, ja yritän yhä lisää sitä alas päin.
Mutta siitä saan olla onnellinen että minulla on muutama todella hyvä ystävä, ja olen vaimo ja äiti. Minulla on paljon syitä olla onnellinen vaikka elämä potkiikin päähän oikein kunnolla tällä hetkellä.
Silti se toivo paremmasta on. Ja lasteni takia jaksan.

Jos ottaisit yhteyttä sosiaalitoimistoon, tai menisit lääkärille juttelemaan tai jotain. Ei kukaan jaksa tuolla tavalla kauaa elää, vähän kuin yksinään. Toivon että asiat parenevat kohdallasi!

Rutistus!!!!🙂🌻

Käyttäjä Nuuni kirjoittanut 26.04.2006 klo 13:01

🙂👍

Kiitoksia paljon kaikille. Nyt tällä hetkellä hymy on korvasta korvaan ja sitä rataa.
Sellaista se on, kun välillä menee tosi huonosti ja välillä taas paremmin.
Eipä tässä kyllä mitään valittamista ole tällä hetkellä :>

Kaikki halaukset vastaanotetaan, ihan mielellään 😉

Mutta jotkut noista asioista oon ehkä esittäny aika jyrkästi. Että siinä on sellaisia kulmia ja juttuja, joita ei jaksa/voi selittää. Ne ystävät loppujen lopuksi on hyviä ystäviä, omalla tavallaan.

Jaapa jaa. Se aina tällaista, kun lukee jälkeenpäin mitä on angsthetkinä tullut kirjoitettua.