Syrjintä

Syrjintä

Käyttäjä Kuukukka aloittanut aikaan 27.07.2016 klo 20:51 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Kuukukka kirjoittanut 27.07.2016 klo 20:51

Minua on syrjitty ala-asteella 3 vuotta. En edes ollut tajunnut sitä aluksi mutta nyt huomasin sen kun ei huomioitu mitenkään. Luokassani oli iso tyttöporukka johon minä ja ystäväni emme kuuluneet. Sitten kerran menimme sen porukan luo ja ne vaan sanoivat ”Te ette nyt mahdu tänne. Tulkaa ens kerralla sitten”. Ei se kovin kivalta tuntunut. Aina kun ystäväni oli poissa niin jouduin menemään niiden kanssa vaikka ne eivät minua huomioineet. En ole uskaltanut kertoa kenellekkään tästä ja vanhemmillenikin vain sanonut että kaikki on hyvin. Nyt vielä pelottaa mitä yläasteella käy kun sama luokka säilyy. ☹️ Oli vain pakko avautua jonnekkin tästä, en muuten kestäisi. ☹️

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 01.08.2016 klo 12:10

Kuukukka kirjoitti 27.7.2016 20:51

Minua on syrjitty ala-asteella 3 vuotta. En edes ollut tajunnut sitä aluksi mutta nyt huomasin sen kun ei huomioitu mitenkään. Luokassani oli iso tyttöporukka johon minä ja ystäväni emme kuuluneet. Sitten kerran menimme sen porukan luo ja ne vaan sanoivat "Te ette nyt mahdu tänne. Tulkaa ens kerralla sitten". Ei se kovin kivalta tuntunut. Aina kun ystäväni oli poissa niin jouduin menemään niiden kanssa vaikka ne eivät minua huomioineet. En ole uskaltanut kertoa kenellekkään tästä ja vanhemmillenikin vain sanonut että kaikki on hyvin. Nyt vielä pelottaa mitä yläasteella käy kun sama luokka säilyy. ☹️ Oli vain pakko avautua jonnekkin tästä, en muuten kestäisi. ☹️

Hei Kuukukka

Minulla on ylä-asteesta samantapaisia kokemuksia. Silloin kun menin porukan luo he lähtivät karkuun ja kun seurasin he sanoivat: Älä seuraa. Minulla ei ollut ainuttakaan kaveria... ):

Mene ihmeessä vaikka terveydenhoitajan juttusille. Ja jos mahdollista myös kuraattorin. Jos vanhempasi ovat kannustavia ja mukavia niin kerro myös niillekkin ( omani eivät ole ja minua kiusattiin jopa kotona... )

Tule ihmeessä myös keskustelemaan: Kesänajan chattiin. Ja live chatteihin. Se on vertaistukea parhaimmillaan! <3

Tsemppiä!

Käyttäjä Andricka kirjoittanut 17.08.2016 klo 19:22

Hei.

Minua syrjitään ja haukuttan nyt yhdeksättä vuotta. Kiusaaminrn alkoi esikoulussa muutaman ihmisen toimesta ja nyt kasiluokalla sitä tapahtuu koko luokan toimesta päivittäin. Olen elänyt ilman ainuttakaan ystävää seitsemän vuotta ja viime vuonna luokalleni tuli kaksi ihanaa ihmistäni, jotka ovat nyt ystäviäni.

Minäkään en ole edelleenkään kertonut asiasta vanhemmilleni. Vanhempien kanssa on myös paljon ongelmia, enkä pysty edes kuvitella, että kertoisin heille kiusaamisesta. Koululla olen kertonut monille, muttei asiaan ole tullut ratkaisua.Vanhemmat eivät ole ainut vaihtaehto.

Kehotan sinua kääntymään opettajan,rehtorin, kouluterveydenhoitajan tai kentien koulukurraattorin tai -psykologil juttusille. Myös jokin aikuinen lähipiiristä voisi olla hyvä vaihtaehto. Varsinkin ammattilaisilta sinä voit pyytää, että asiasta ei kerrota vanhemmille, sillä heillä on vaitiolovelvollisuus. He saavat rikkoa sen vain hätätapauksissa (esim. rikos yms.) Muista, että kaverit ovat hyvä tuki vaikeina aikoina, mitä minulla ei pitkään ollut.

Tsemppiä asian hoitamiseen ja jaksamiseesi! Ole vahva!